درخت ۶۰۰ ساله مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی در انتظار ثبت تاریخی

ایسنا/خراسان رضوی درخت پسته‌ای که ۶ قرن همراه و یار قدیمی بنای تاریخی مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی بوده هنوز ثبت آثار ملی نشده و شماره ثبت مجزا ندارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تایباد به ایسنا گفت: مجموعه تاریخی مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی در این شهرستان مرزی به شمار می‌رود که در سال ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما تاکنون برای ثبت جداگانه درخت پسته آنکه در تمام این سال‌ها یار و همراه این بنای تاریخی بوده اقدامی نشده است.

نظام‌الدین کارگزار خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت مزار مولانا و درختی که در تمام این سال‌ها استوار باقی مانده و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته، پیگیری‌هایی انجام شده تا شماره ثبت مجزا برای این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی دریافت شود.

وی با اشاره به فاصله گرفتن مزار مولانا از اصالت گردشگری که دارد، افزود: این مجموعه تاریخی با کاربرد فعلی بیشتر محل زیارت قبور بوده و از اصالت گردشگری خود خارج شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تایباد در همین خصوص گفت: تاکنون پیگیری‌های انجام شده و طرح جامع گردشگری مزار مولانا در دست بررسی است.

وی ادامه داد: چنانچه این طرح محقق شود نه تنها مبلمان و فضای گردشگری مزار تغییر می‌کند بلکه رونق و توسعه مزار، عاملی برای جذب بیشتر گردشگران و جهانگردان خواهد بود.

وی بیان کرد: از آنجا که شهرستان تایباد در منطقه مرزی قرار گرفته و روزانه مسافران بسیاری از این مسیر تردد می‌کنند، توسعه حوزه گردشگری جزء اولویت‌های مهم به شمار می‌رود تا بدین وسیله به اقتصاد و اشتغال شهرستان نیز کمک شود.

کارگزار مطرح کرد: تاکنون ۱۲۸ مورد اثر تاریخی در شهرستان تایباد شناسایی شده که از این تعداد ۶۹ مورد در فهرست آثار ملی ثبت و ۵۹ مورد دیگر در نوبت ثبت هستند.

وی همچنین به ۲۲ مورد اثر طبیعی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون آرامگاه شیخ علی، حوض انبار مجموعه تاریخی مولانا، حوض انبار سعدآباد، ایله و فرمان آباد، تپه جملی، تپه قنات، تپه سیاه کشکک، تپه سفید کشکک، تپه سفالی کشکک، قبرستان کشکک، پایاب درجه، تپه سرداب، تپه قبرستان سرداب، تپه گورن و تپه گز در فهرست ملی آثار تاریخی و طبیعی ایران از بخش مرکزی شهرستان تایباد ثبت شده‌اند.

وی اعلام کرد: در بخش میان ولایت تایباد نیز حوض انبار ریزه، حوض انبار سهم، تپه داشخانه، تپه ملاحسن، قبرستان و حظیره شاه مضراب، محوطه تاریخی جوزقان، مزار و قبرستان خواجه تاج‌الدین شیزن و درخت کهن‌سال نوش مشهد ریزه پس از طی مراحل قانونی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

سالانه گردشگران بسیاری از استان‌های خراسان بزرگ، تهران، البرز، مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، یزد، کردستان، همدان، خوزستان و کشورهای افغانستان، تاجیکستان و چین از آثار تاریخی و گردشگری شهرستان تایباد به ویژه مزار زیبای مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی دیدن می‌کنند.

مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی، از حدود ۶ قرن قبل در جنوب غربی این شهرستان مرزی بنا شده و در تمام این دوران یک اصله درخت کهن‌سال پسته، یار و همراهش بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *