گردشگران خارجی مهمان تربت حیدریه در فصل برداشت زعفران

گردشگران خارجی مهمان تربت حیدریه در فصل برداشت زعفران

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه واقع در خراسان رضوی گفت که تاکنون چندین گروه گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن برداشت زعفران وارد این شهرستان شدند.

علی محمدی امروز، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس درخواست های صورت گرفته؛ پیش‌بینی می‌شود دست کم ۲۰ تا ۲۵ گروه گردشگر داخلی و خارجی طی فصل برداشت برای دیدن مزارع زعفران به تربت حیدریه سفر کنند.

وی گفت: به روال معمول همه ساله در فصل برداشت زعفران که از نیمه مهر تا آذرماه ادامه دارد گردشگران و توریست های زیادی از اقصی نقاط داخل و خارج کشور به تربت حیدریه سفر می کنند.

وی بیان داشت: هرچند گردش مالی هزینه های گردشگران داخلی و خارجی در مقایسه با ارزش ریالی و ارزی زعفران تولیدی تربت حیدریه رقم زیادی نیست اما در عین حال تاثیر بسزایی در رونق کسب و کار منطقه می گذارد و از دیگر سو این سفرها تاثیرات اجتماعی و فرهنگی زیادی در ابعاد مختلف دارد.

وی اضافه کرد: برای آنکه حضور گردشگران داخلی و خارجی در سطح مزارع تربت حیدریه مزاحمت و آسیبی برای کشاورزان به دنبال نداشته باشد؛ با هماهنگی راهنمایان گردشگری به گروههای کوچکتر در حد ۱۵ نفر یا بیشتر تقسیم می شوند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه با بیان اینکه تورهای گردشگری داخلی و خارجی در قالب گروههای گردشگری تفریحی، علمی پژوهشی یا تجاری سفر می کنند، گفت: گردشگران علاوه بر بازدید از مزارع زعفران و مراحل جمع‌آوری و فرآوری گل‌، از موزه زعفران، بزرگترین بازار گل کشور، پژوهشکده زعفران وابسته به وزارت علوم دیدن کرده و ضمن تماشای مراحل فرآوری زعفران، با دمنوش‌ها و غذاهای زعفرانی تغذیه می کنند.

محمدی افزود: بازدید از سایر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تربت حیدریه، کارگاه‌های صنایع دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها نیز در برنامه تورهای گردشگری دیده شده‌ است.

به گزارش ایرنا، بر اساس برخی داده های مراجع مرتبط همچون خانه کشاورز؛ از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار  زمین های زیر کشت زعفران کشور ۹۱ هزار هکتار در خراسان رضوی معادل ۷۶ درصد قرار دارد که از این میزان دست کم ۳۰ هزار هکتار مربوط به تربت‌حیدریه است.

تولید زعفران مازاد بر نیاز کشاورزان تربت حیدریه ۳۵ تن محصول خشک است که با احتساب مناطق حومه به ۶۰ تن می رسد ضمن اینکه استانهای خراسان رضوی و جنوبی به لحاظ کمی و کیفی رتبه اول تولید زعفران جهان را در اختیار دارند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *