یادداشت :پیش فرضهای امنیت ( سید مسعود رضوی)

روز دوشنبه ۹ آبان، یادداشت روشنگری به قلم دکتر قاسم‌زاده در ستون تحلیلی «محک» چاپ شد که فقدان نگرش چند وجهی به موضوع امنیت و عدم انعطاف و تغییر در نگرش و عملکرد نیروهای مربوطه را مطرح و مدیریت و برنامه های دهه های اخیر را با نتایج آن مقایسه و نقد کرده بود.
در حقیقت، اگر نگرشها و شیوه های سابق و اسبق که هنوز با تاکید و تحکم از سوی برخی مدیران و نهادها دنبال می شود، واقع‌بینانه می بود و بطور نسبی موفق شده بود که مشکلات فعلی پدید نمی آمد و فاجعه های بزرگی همچون حمله به حرم شاهچراغ و ریختن خونهای زائران بی گناه را شاهد نمی بودیم. علاوه بر آن مصیبت، مصایب عده‌ای از هموطنان گرامی در زاهدان و تبعات آن، در استان پهناور و مهم سیستان و بلوچستان نیز وجهی نداشت و فعلیت نمی یافت.
بنابر این به نظرم باید قانون به مثابه داور مرضی الطرفین به درستی تفسیر و اجرا شود تا شاهد جامعه و حکومتی متکی به یک حلقه واسط قدرتمند باشیم و نه این که یک مسئول بتواند با یک مدعا، ضابطین قوه قضائیه را افزون و کاست کند یا نیروی انتظامی را درگیر اموری سازد که غالباً معطوف به عُرف های متفاوت است و تصمیم گیری متکی به دانش و شکیبایی و آموزش و قانونمندی بسیار ظریفی را می‌طلبد.
مطالبات اجتماعی و تنش های گسترده، غالبا برایند سوء فهم از وقایع اتفاقیه و واقعیتهای جاری است. کیست که نداند جامعه یک موجود مکانیکی نیست، بلکه روح و عواطفی دارد که با تغییر نسل و تمایز جمعیتها و پیدایش ابزارها و نیازها دگرگون می‌شود. این تمایزات را باید جامعه‌شناسان و روانشناسان و اندیشمندان دلسوز و کارآزموده بیان کنند و در آمارهای علمی تحلیل و بررسی شود تا به یک برنامه و رویکرد نتیجه بخش و درست دست یابیم.
امروزه سرعت تحولات سیاسی و فکری و اجتماعی چنان شدّتی دارد که جز تحلیلگران کارآزموده و گروه‌های متخصص درجه یک دانشگاهی، هیچ کس قادر به درک صحیح و دقیق آن نیست و نه تنها راه حل مشکلات و تنظیم برنامه‌ها نیازمند استادان و متخصصان علوم انسانی است، که زبان و بیان آن و جویش یا وضع مفاهیم و اصطلاحات هم کاری صعب و دشوار است.
بنابر این، بهتر است به برخی مدیران و مسئولان کشور از سخنان زیاد و تحکم‌آمیز و نهایتاً حساسیت برانگیز خودداری نمایند و اجازه دهند عقلا و متخصصان در زمینه ای که مهارت و صلاحیت دارند سخن گویند و گفتگوی سازنده در تمام سطوح و موضوعات، در سراسر کشور درگیرد تا زبان مفاهمه پیدا شود و نقاط پیوند و اشتراک تقویت شود سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *