جایزه «گنکور» در دستان سیزدهمین نویسنده زن قرار گرفت

جایزه «گنکور» در دستان سیزدهمین نویسنده زن قرار گرفت

تهران- ایرنا- «بریژیت ژیرو» نویسنده الجزایری‌الاصل فرانسوی به سیزدهمین زن نویسنده‌ای بدل شد که جایزه ادبی «گنکور» را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا از گاردین، جایزه «گنکور»، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه شامگاه پنجشنبه (۱۲ آبان ۱۴۰۱ – ۳ نوامبر ۲۰۲۲) برای سیزدهمین بار در ۱۲۰سال اخیر به یک نویسنده زن اهدا شد.

بریژیت ژیرو (Brigitte Giraud)، نویسنده ۵۶ساله نویسنده الجزایری‌الاصل فرانسوی رمان و داستان‌های کوتاه برای نگارش «سریع زندگی کن» به عنوان برنده این دوره از جایزه ادبی «کنگور» اعلام شد.

«سریع زندگی کن» داستانی کوتاه با محوریت خودزندگی‌نامه است که «ژیرو» در آن زنجیره‌ای از وقایعی را روایت می‌کند که به مرگ همسرش «کلود» در جریان یک تصادف با موتور سیکلت در سال ۱۹۹۹ میلادی منتهی می‌شود

جولیانی دِاِمپولی (Giuliano Da Empoli) نیز با نگارش رمان «ساحر کرملین»، پس از «ژیرو»، نزدیک‌ترین شانس به کسب این جایزه بود. از زمان انتشار کتاب «ساحر کرمیلین» از ۶ ماه پیش تاکنون ۱۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رسیده است.

«کلوئه کورمن» برای «تقریبا خواهر» و «مکنزی اورسل» برای «خلاصه‌ای درباره انسان» نیز از جمله نامزدهای نهایی «گنکور ۲۰۲۲» بودند.

جایزه نقدی «گنکور» فقط ۱۰ یورو است، اما کسب آن برای برنده شهرت و فروش چشمگیر کتابش را تضمین می‌کند

به گزارش ایرنا؛ جایزه «گنکور»، قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه محسوب می‌شود که برنده آن نوامبر هر سال به انتخاب هیات ۱۰ نفره داوران اعلام می‌شود.

جایزه نقدی «گنکور» فقط ۱۰ یورو است، اما کسب آن برای برنده شهرت و فروش چشمگیر کتابش را تضمین می‌کند. اغلب برگزیدگان این جایزه ترجیح می‌دهند چکی که برای این جایزه دریافت می‌کنند را به جای نقد کردن، قاب کنند.

سال گذشته (۲۰۲۱ میلادی)، «محمد امبوگر سار» نویسنده سنگالی برای نگارش «محرمانه‌ترین راز انسان» به عنوان برنده جایزه «گنکور» انتخاب شد و به نخستین نویسنده‌ اهل «آفریقای سیاه» تبدیل شد که جایزه «گنکور»، قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه را دریافت کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *