تربت حیدریه توان فرآوری صنعتی سیب زمینی را ندارد

تربت حیدریه توان فرآوری صنعتی سیب زمینی را ندارد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: این شهرستان به عنوان قطب تولید سیب زمینی در خراسان رضوی، توان فرآوری صنعتی این محصول را ندارد و بیشتر محصول تولیدی به صورت مصرف خوراکی مستقیم، صادرات به دیگر استان‌ها و فروش به کارخانه‌های تولید چیپس عرضه می‌شود.

حسین محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:سطح زیرکشت سیب‌زمینی در این شهرستان هزار و ۶۵۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود با پایان فصل برداشت از این میزان سطح زیر کشت، ۷۴ هزار تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: کشت سیب‌زمینی در این خطه از اواخر اردیبهشت آغاز می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد و برداشت محصول نیز از ابتدای مهرماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: تربت‌حیدریه و به خصوص جلگه رخ این شهرستان قطب تولید این محصول در خراسان رضوی است و از حیث کیفیت و سطح زیرکشت با عملکرد ۴۵ تن در واحد سطح، رتبه نخست استان را در اختیار داریم.

محمدی افزود: علاوه بر این بهترین گونه‌های سیب‌زمینی بذری (نسل نخست سیب‌زمینی تولید شده حاصل از کشت بذر که برای کشت مجدد، استفاده می‌شود)  در این خطه کشت و به ۶ استان کشور صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: ارقام کشت شده سیب‌زمینی تربت‌حیدریه شامل “اگریا، سانته، بانبا، فونتانه، پیکاسو، لیدی رزتا، جلی، کارسو، آریندا، کلومبا، ساگیتا، پانامرا، کارلیا، دوناتا و ادونی” است که به استان‌های خراسان شمالی، اصفهان، هرمزگان، مرکزی، خوزستان و هرمزگان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: از هر سه تن سیب‌زمینی بذری، ۴۴ تن در هکتار محصول تولید می‌شود و علت این که سیب زمینی تربت حیدریه رتبه نخست کمی و کیفی این محصول را در استان کسب کرده استفاده از ارقام اصلاح شده، کود دامی و شیمیایی و ریزمغذی، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، از بین بردن به موقع علف‌های هرز، رعایت عملیات به‌زراعی از جمله اجرای ۹۵ درصدی آبیاری تحت فشار و نیز تغذیه تکمیلی است.

محمدی افزود: اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی در حوزه برنامه‌های آموزشی و ترویجی و نیز افزایش قیمت سیب‌زمینی در سال‌های اخیر به طوری که امسال هر کیلو سیب‌زمینی در زمین کشاورزی بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد از جمله مهمترین عوامل تشویق کشاورزان به افزایش کشت سیب‌زمینی در این شهرستان است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *