در نشست فعالان گردشگری با نمایندگان مجلس مطرح شد هر گردشگر خارجی برای ایران معادل ۱۵ بشکه نفت درآمد ارزی دارد

نشست توسعه راهبردهای صنعت گردشگری و بررسی موانع موجود شامگاه یکشنبه ۱۵ آبان، با حضور فعالان صنعت گردشگری، علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی) و اعضای فراکسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در هتل اوین برگزار شد.

به گزارش ایلنا، برنامه هفتم توسعه، وظایف و ساختار وزارت میراث فرهنگی، تغییر موضوع گردشگری از کمیسیون فرهنگی به کمیسیون‌های دیگر مجلس و تفویض اختیار وزارت میراث فرهنگی از جمله محورهای گفتگو در این نشست بود.

فعالان گردشگری در آغاز جلسه از موانع موجود بر سر راه گردشگری و این مهم که چرا ایران نتوانسته از ظرفیت‌های این صنعت استفاده لازم را داشته باشد درحالی که ترکیه سالانه ۳۵هزار میلیارد درآمد گردشگری ورودی دارد، سخن گفتند و از دخالت‌های برخی ارگان‌ها گله کردند.

اکبر غمخوار (عضو جامعه تورگردانان ایران) با بیان آنکه سه توقع از مسئولان وجود دارد، گفت: حرکت اساسی باید برای ایران‌هراسی شکل گیرد. طی ماه گذشته ۷۰درصد گروه‌هایی که سفر به ایران را رزرو کرده بودند، سفر خودشان را لغو کردند. حتی بسیاری از کشورها، ایران را در لیست عدم سفر قرار داده‌اند. ما نیازمند تبلیغات و بودجه ۴۰۰میلیاردی برای این مهم هستیم.همچنین باید مقررات‌‌زدایی شود و مجلس می‌تواند این کار را انجام دهد.

او ادامه داد: هر گردشگر ورودی ۱۵۰۰ دلار درآمد ارزی معادل ۱۵بشکه نفت برای کشور دارد اگر خرید صنایع دستی و سوغات هم در نظر بگیریم، به طور میانگین ۳هزار دلار درآمد خواهد داشت.

سید امیر ناصرالدین طباطبایی (عضو جامعه هتلداران کشور) خواستار برداشته شدن طرح مانع‌زدایی از گردشگری شد و گفت: صنعتی شدن نرخ برق برای صنعت گردشگری مشکل ایجاد می‌کند. اگر یارانه بخش صنعت حذف شود، برای صنعت گردشگری اتفاق بدی می‌افتد.

حسین نکونام (رئیس جامعه گردشگری سلامت) خواستار ورود مجلس یا دولت در حوزه گردشگری سلامت شد، چراکه ۵وزارتخانه در آن دخیل هستند و هیچکدام هم کار را پیش نمی‌برند.

نیما آذری (رئیس مؤسسات آموزشی گردشگری) با اشاره به فعالیت ۱۹۰مرکز آموزشی در کشور، گفت: سالانه ۱۲هزار نفر در این آموزشگاه‌ها، آموزش می‌بینند و می‌توانند وارد بازار کار شوند. باید بتوان زمینه فعالیت آنهارا فراهم ساخت. او ادامه داد: باید به صنعت گردشگری نگاه پیشران داشته باشیم. قانون مالیات و … باید پیشران باشد. نگاه حاکمیت باید به گردشگری تغییر کند. از نگاه امنیتی گرفته تا مالیات و…

محسن حاجی سعید (رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری) گفت: در ۹ماه گذشته ۶۰درصد گردشگری بین‌المللی احیا شده اما در ایران شاید کمتر از ۱۵درصد احیا شده‌است. گره‌های گردشگری کلان است. کشور نیازمند بودجه کلان برای تبلیغات است نه ۲۰میلیون تومان. همچنین شاهد دستگیری گردشگرانی هستیم که طی چند هفته گذشته و در اتفاقات اخیر جامعه ما از روی کنجکاوی عکاسی کرده‌اند و ما متوجه این ماجرا نیستیم که آنها گردشگر هستند. نیازمند آموزش در این حوزه هستیم. امنیت گردشگر مهم است.

سیدکاظم موسوی (نماینده مردم اردبیل در مجلس) با اشاره به آنکه مناطق گردشگری در کشور متنوع و متعدد است، گفت: ما نمی‌توانیم این جاذبه‌ها را مدیریت کنیم. اگر می‌توانستیم حوزه گردشگری سلامت و تندرستی را به درستی مدیریت کنیم، بخشی از گردشگری را پیش می‌بردیم. سهم ایران از درآمد گردشگری دنیا که ۸۰۰میلیارد دلار است کمتر از یک میلیارد دلار است. چرا ایران جایگاه لازم را ندارد؟ قبل از کرونا اردبیل ۵میلیون گردشگر داشت. چرا الان نداریم؟

فداحسین مالکی (نماینده مردم زاهدان در مجلس)گفت: طرح ساماندهی استان‌های نزدیک با محوریت دیپلماسی اقتصادی به امضا سه قوه رسیده‌است. با کشورها و استان‌هایی که خط دریایی داریم، خط هوایی نیز راه‌اندازی کردیم. در جلسه دیپلماسی اقتصادی بر تغییر شرایط سنتی تأکید شد. استان‌های همجوار می‌توانند برنامه‌های مشترک داشته باشند. بانک ملی و مرکزی را موظف کردیم تا در گلوگاه‌های لازم حضور داشته باشند.

محمدعلی محسنی بندپی (نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس) از ضعف نظارت مجلس و عدم باور مسؤولان به گردشگری سخن گفت و ادامه داد: عدم درک حاکمیت از نقش بخش خصوصی در توسعه کشور را شاهد هستیم. باید در برنامه هفتم جدی‌تر به گردشگری بپردازیم.

محسن پیرهادی (نماینده مردم تهران) نیز عنوان کرد: سند بالادست و طرح جامع در گردشگری داریم. اینکه نقش ما چه بوده و تا کجا پیش رفته‌ایم اهمیت دارد. بخش خصوصی از مجلس مطالبه کند که صنعت گردشگری براساس طرح جامع به کجا رسیده‌است. اگر سند نیازمند پایش است، خواستار آن شوند .

این نشست با صحبت‌های علی‌اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) ادامه یافت. او گفت: بیش از ۳دهه است که طرح گردشگری بازنگری نشده درحالی‌که رویکردهای مختلفی وجود دارد. نمایندگان مجلس می‌توانند قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی را دوفوریتی کنند و مورد بررسی قرار دهند.سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *