سی ان ان: سال ۲۰۲۲، اوج تازه‌ای از بی‌ثباتی سیاسی در آمریکا رقم می‌خورد

سی ان ان: سال ۲۰۲۲، اوج تازه‌ای از بی‌ثباتی سیاسی در آمریکا رقم می‌خورد

تهران – ایرنا – انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا تقریبا همواره برای حزب عهده دار منصب کاخ سفید بد بوده است، به ویژه زمانی که اکثر آمریکایی ها از وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد رئیس جمهوری راضی نیستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از سی ان ان، این شرایط در حال حاضر، برقرار است به طوری که نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها از نحوه مدیریت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر مساله جرم و جنایت، امور مرزی و به ویژه اقتصاد و تورم ناخشنود هستند.

به لحاظ تاریخی، چنین نگرش هایی باعث افزایش آرا به نفع حزب خارج از کاخ سفید که در حال حاضر جمهوریخواهان است، می شود.

حزب رئیس جمهوری از زمان جنگ داخلی به جز سه انتخابات میان دوره ای، کرسی ها در مجلس نمایندگان را از دست داده است.

در حالی که اکثر رای دهندگان در ایالت های کلیدی پیوسته می گویند از عملکرد شغلی بایدن ناراضی اند، اکثرشان همچنان اظهار می دارند که دیدگاه شخصی منفی نسبت به نامزدهای جمهوریخواه دارند.

اگر دموکرات ها سنا را حفظ کنند یا در رقابت های فرمانداری ها برتر باشند، دلیل اصلی آن شمار زیادی از رای دهندگان خواهند بود که نامزدهای جمهوریخواه را فاقد صلاحیت، افراطی به ویژه در زمینه ممنوع کردن یا محدودیت سقط جنین و تهدیدی برای دموکراسی می دانند.

تسلط جمهوریخواهان بر یکی از دو مجلس کنگره یا هر دوی آن، یکی از روندهای تعیین کننده سیاست مدرن را گسترش می دهد، اینکه هیچ حزبی از سال ۱۹۶۸ تاکنون بیش از چهار سال متوالی بر کاخ سفید و کنگره سلطه نداشته است.

پیروزی جمهوریخواهان در روز سه شنبه به یک گرایش طولانی مدت به سمت بی ثباتی در سیستم سیاسی آمریکا دامن می زند.

جریان قوی پشت جمهوریخواهان تضمین کننده پیروزی برخی و شاید بسیاری از صدها نامزدی است که از دروغ های ترامپ در مورد انتخابات ۲۰۲۰ استقبال کردند و نشان دادند که درپی کج کردن قوانین انتخاباتی به سمت حزب جمهوریخواه یا انکار پیروزی های آتی دموکرات ها هستند.

برخی از این نامزدها در صورت شکست در انتخابات روز سه شنبه ممکن است از ترامپ تقلید و از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کنند و ادعای تقلب سر دهند.

از سال ۱۹۹۴، جمهوریخواهان بیش از دموکرات ها بر کنگره کنترل داشته اند. جمهوریخواهان برای تقریبا ۱۶ سال و نیم سنا را در اختیار داشته و این مدت برای دموکرات ها تنها حدود ۱۱ سال و نیم بوده است.

این عدم تعادل در مجلس نمایندگان بیش از این احساس می شود، به طوری که جمهوریخواهان در ۲۰ سال از ۲۸ سال گذشته و دموکرات ها تنها در مدت ۸ سال آن را حفظ کرده اند.

اما مساله بدیمن برای دموکرات ها این است که اگر روز سه شنبه مجلس نمایندگان را از دست دهند، برای دومین سال متوالی است که اکثریت شان را تنها چهار سال پس از به دست آوردنش تسلیم کرده اند.

پس از این سال، حوزه سنا برای دموکرات ها نگران کننده تر خواهد شد. اگر بیشتر رقابت های سنا در روز سه شنبه به دست جمهوریخواهان بیفتد، این موفقیت ها توام با نقشه سال ۲۰۲۴ می تواند حزب جمهوریخواه را در موقعیت تسلط بر کنگره در طول این دهه قرار دهد.

انتخابات روز سه شنبه همچنین می تواند نمایانگر ظهور مجدد دومین چالش آماری برای دموکرات ها برای رقابت کنگره باشد.

بزرگترین امر نامشخص برای انتخابات روز سه شنبه، میزان مشارکت بسیاری از جوانان است که طبق نظرسنجی ها همچنان طرفدار دموکرات ها هستند.

کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بلافاصله پس از روز سه شنبه آغاز می شود. ترامپ احتمالا پیروزی های جمهوری خواهان را به عنوان فراخوانی برای بازگشت خود به قدرت تفسیر می کند به نحوی که طبق گفته دستیارانش ممکن است همین ماه نامزدی اش در انتخابات ۲۰۲۴ را اعلام کند.

مقام های کاخ سفید معتقدند که در صورت نامزدی ترامپ در انتخابات، بایدن به طور قطع نامزد خواهد شد، زیرا رئیس جمهوری سابق را یک تهدید موجودیتی برای دموکراسی آمریکا تلقی می کند.

در شب انتخابات ۲۰۲۴، مجموع سن این دو نفر به تقریبا ۱۶۰ سال می رسد. نظرسنجی ها نشان می دهد که یکی از معدود توافق های عمومی این است که اکثر آمریکایی ها نمی خواهند این یا آن نامزد انتخابات شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *