مراسم وداع با زنده یاد ناصر تکمیل‌همایون پنجشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۰ صبح در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(بزرگراه کردستان، خیابان ۶۴ غربی) با همکاران، دانشجویان و علاقه‌مندان ایشان برگزار شد.

 

 

ناصر تکمیل‌همایون، مورخ و پژوهشگر تاریخ و جامعه‌شناسی، تهران‌پژوه و از چهره‌های برجسته ملی، در ۸۶ سالگی درگذشت.

مراسم وداع با وی ساعت ۱۰صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار می‌شود و پیکر این استاد صبح جمعه از عالی‌قاپو در قزوین تشییع خواهد شد.

ناصر تکمیل همایون که برآمده از دیار کهن سال و فرهنگ‌پرور قزوین است، در تهران بالید و تحصیلات اولیه تا پایان مقطع دبیرستان را طی کرد و با ادامه تحصیل در رشته فلسفه و علوم تربیتی موفق به دریافت لیسانس در سال ۱۳۳۷ شد. او رساله خود را به راهنمایی مرحوم دکتر غلامحسین صدیقی که از استادان برجسته و بزرگ آن روزگار بود گذراند و پس از آن به ادامه تحصیل در رشته علوم اجتماعی پرداخت و موفق به دریافت دانشنامه فوق ‌لیسانس در سال ۱۳۳۹ شد. روحیه پرتلاش و جستجوگر وی سبب شد با هدف ادامه تحصیل و کسب دانش از محضر متخصصان خارج از مرزهای ایران و برای آشنایی با نگاه‌های جدید در حوزه جامعه‌شناسی و مطالعات اجتماعی، راهی فرنگ شود و همزمان مشغول به فعالیت در زمینه نسخ خطی در کتابخانه ملی فرانسه و همچنین همکاری با یکی از استادانش در کولژدوفرانس شد. این تلاش‌ها در سال ۱۳۵۱ با اخذ مدرک دکتری تاریخ زیر نظر و راهنمایی پروفسور «ژان اوبن» و در سال ۱۳۵۶ با اخذ مدرک دکتری جامعه‌شناسی با راهنمایی پروفسور «ژرژ بالاندیه» به ثمر نشست. از سال ۱۳۶۴ با حضور در مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی که امروزه به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شهرت دارد، با عنوان عضو هیأت علمی پژوهشی، طرح‌ها و مقالات و کتاب‌های متعددی را به انجام رسانید.

تصدی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و هنر و تصدی دبیر شورای عالی فرهنگ و آغاز تدریس در دانشگاه شهید بهشتی (ملی) با درجه دانشیاری از سوابق فعالیت‌های او بود. مدتی نیز در دایرۀ‌المعارف بزرگ اسلامی به توصیه دکتر احمد تفضلی به فعالیت پرداخت. اگرچه دکتر در سال ۱۳۸۵ بازنشسته شد، اما تا اواخر عمر پربار خود به عنوان عضو بازنشسته با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همکاری داشت.از تکمیل‌همایون آثار متعددی در قالب کتاب و مقاله به یادگار مانده است.

نخستین کتاب او با عنوان «میهن‌دوستی در ایران؛ انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها» در سال ۱۳۵۹ منتشر شد. مرزهای ایران در دوره معاصر؛ سرگذشت دریای مازندران؛ خلیج فارس؛ گستره فرهنگی و مرزهای تاریخی ایران زمین؛ تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری؛ سلطانیه؛ آموزش و پرورش در ایران؛ و تاریخ ایران در یک نگاه از جمله آثار او هستند.مراسم وداع با او پنجشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۰ صبح در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(بزرگراه کردستان، خیابان ۶۴ غربی) با همکاران، دانشجویان و علاقه‌مندان ایشان برگزار خواهد شد. پیکر آن مرحوم بنا به وصیت خود پس از انتقال به زادگاهش قزوین روز جمعه ۲۷ آبان ۹ صبح از سردر عالی‌قاپو تشییع و در آرامستان حسینی دفن خواهد شد. همچنین مراسم یادبود وی با سخنرانی استادان و همکاران وی در خانه اندیشمندان علوم انسانی(خیابان نجات‌اللهی) در روز سه‌شنبه ۱ آذر، ساعت ۴.۳۰ برگزار خواهد شد.پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *