اسدالله حبیب؛ شاعر و بیدل‌شناس افغانستانی درگذشت

اسدالله حبیب، نویسنده، شاعر، استاد برجسته ادبیات فارسی دانشگاه‌ کابل و بیدل‌شناس شهیر، روز جمعه ۴ آذر ماه، در ۸۱سالگی در شهر هامبورگ آلمان درگذشت.

به گزارش ایرنا، اسدالله حبیب اوایل سال ۱۹۴۱ ( ۱۳۱۹) در مَیمُنه یا شادی‌آباد شهر و مرکز ولایت فاریاب در شمال غربی افغانستان متولد شد و سال‌ها در آلمان سکونت داشت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر میمنه گذراند و لیسانس ادبیات فارسی را از دانشگاه کابل و دکتری خود را با رساله بیدل‌شناسی از دانشگاه مسکو گرفت. او علاه بر استادی در دانشگاه کابل، مدتی ریاست اتحادیه نویسندگان افغانستان و ریاست دانشگاه کابل را نیز بر عهده داشت. همچنین عضو آکادمی علوم افغانستان بود .

حبیب یکی از بیدل‌شناسان و ادبیات‌شناسان شناخته‌شده افغانستان بود و آثار پژوهشی زیادی در این عرصه از خود برجای گذاشت. وی عضو حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود و بعد از شروع جنگ‌های داخلی در اواخر دهه ۶۰و اوایل دهه هفتاد، مهاجرت کرد و تا پایان عمر در آلمان زیست.

کتاب‌های «واژه‌نامه شعر بیدل»، «سایه صدا؛ جلوه‌های هنری شعر»، «بیدل شاعر زمانه‌ها»، «ادبیات دری در نیمه اول سده بیستم»، «ویژگی‌های داستانی شاهنامه»، «دستورزبان دری» و «دیدار با سپیده»؛ مقالات «عبدالقادر بیدل در قلمرو تئوری ادبیات و نقد ادبی»، «تذکره و تذکره‌نویسان زبان فارسی»، «بیدل‌شناسی در اتحاد شوروی»، «زیست‌نامه بیدل از لابلای چهار عنصر»، «درباره نکات و اشارات و حکایات بیدل»، «بیدلی که من می‌شناسم»، «تجلی شاعرانه اساطیر و روایات تاریخی در قصاید ناصرخسرو» و دفتر اشعار «خط سرخ»، «وداع با تاریکی»، «آتش در نارنجزار» از جمله آثار او هستند که به زبان‌های روسی، ازبکی و انگلیسی نیز منتشر شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *