چین: هزینه بحران سازی‌های آمریکا را اروپایی‌ها می‌دهند،با سودجویی آمریکا از بحران اوکراین، اروپا در حال دست و پا زدن زیر بار تورم بالا و افزایش قیمت انرژی است.

چین: هزینه بحران سازی‌های آمریکا را اروپایی‌ها می‌دهند

تهران – ایرنا – ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امورخارجه چین، در انتقاد از سیاست بهره جویانه آمریکا از به اصطلاح متحدان اروپایی خود گفت، در واقع اروپایی‌ها هستند که هزینه بحران سازی‌های آمریکا را می‌دهند.

به گزارش ایرنا، ژائو لیجیان جمعه شب در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه گلوبال تایمز چین، مبنی بر این‌که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سفرش به آمریکا اظهار داشته است که قانون کاهش تورم ایالات متحده و قانون‌های موسوم به «تراشه ها و علم» غرب را متلاشی می‌کند، زیرا تفاوت‌هایی ژرفی میان آمریکا و اروپا ایجاد می‌کند و ممکن است منافع فرا آتلانتیک طرفین را خدشه دار سازد، گفت: من گزارش‌های مربوط را بررسی کرده‌ام. قوانین آمریکا که برای تامین منافع خود طراحی شده است، هیچ توجهی به سایر کشورها حتی به اصطلاح متحدان و شرکای خود ندارد. این نمونه دیگری از اولویت بندی آمریکایی‌ها و رویکرد سلطه‌جویانه حاکمان این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: اخیراً چندین رهبر و مقامات اروپایی گفته‌اند که آمریکا نباید از قانون کاهش تورم علیه دوستان خود استفاده کند، زیرا می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های آتی در اروپا شود.

ژائو لیجیان گفت، آمریکا اروپا را متحد مهمی می‌نامد. اما شرایط را به نحوی تنظیم می‌کند که اروپا بهای بحران‌ها را بپردازد.

وی تصریح کرد، از این قبیل نمونه ها کم نیست. به عنوان مثال، با سودجویی آمریکا از بحران اوکراین، اروپا در حال دست و پا زدن زیر بار تورم بالا و افزایش قیمت انرژی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: همین امروز هم، اروپایی‌ها همچنان در حال پاکسازی آشفتگی‌های به جا مانده از آمریکا در سوریه، افغانستان و عراق هستند. تعجب آور نیست که مطبوعات اروپایی می‌نویسند اروپایی‌ها باید از خود بپرسند “چرا صلح و رفاه ما باید به منافع آمریکا وابسته باشد؟ ” این سوالی است که اروپا و بقیه جهان باید در مورد آن به طور جدی بیندیشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *