تکمیل طرح ساخت فرودگاه گناباد نیازمند ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار است

تکمیل طرح ساخت فرودگاه گناباد نیازمند ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار است

گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: طرح فرودگاه در حال ساخت این شهرستان تاکنون در مجموع ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای اجرای آن هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل پنج درصد بقیه و بهره برداری از آن ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رضا نصیری روز شنبه در حاشیه بازدید مسوولان از آخرین وضعیت طرح ساخت فرودگاه گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:از مجموع هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتباری که تاکنون برای تکمیل این طرح تخصیص یافته، هزار میلیارد ریال طی یک سال گذشته محقق شده است.

وی ادامه داد: پیگیریهایی برای اختصاص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فرودگاه این شهرستان در دست انجام است و با اختصاص آن مردم گناباد به آرزوی خود برای بهره برداری از فرودگاه دست می یابند.

فرماندار گناباد گفت: طی ۲۰ روز گذشته دژبانی و چاه تامین آب فرودگاه گناباد تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است و زیرساختهای مورد نیاز در حوزه برق و مخابرات و پل مربوطه برای انتقال روانابهای سطحی در دست ساخت است.

نصیری افزود: همچنین دستگاه کمک ناوبردی به عنوان یکی از ضرورتهای فرودگاه گناباد در حال نصب و تجهیز است و تاکنون ۸۰۰ اصله درخت در محوطه این فرودگاه کاشته شده است که باید به ۲ هزار اصل درخت افزایش یابد و یکی از مهمترین مسایل تکمیل دیوار پیرامونی این فرودگاه است.

وی اضافه کرد: با هدف معرفی و تبیین ظرفیتها و قابلیتهای فروگاه گناباد برای توسعه منطقه ای در آینده نزدیک جلساتی با حضور فرمانداران و روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و سرمایه گذاران ۱۱ شهرستان جنوبی استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی در شهرستان گناباد برگزار می شود.

فرماندار گناباد گفت: راه اندازی فرودگاه این شهرستان موجب توسعه کمی و کیفی همه بخشهای این شهرستان اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شود و علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری، تبادل علمی مراکز آموزش عالی منطقه با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سایر نقاط نقش زیادی دارد و بستر سفر اساتید و صاحبنظران علمی و دانشگاهی را به این منطقه فراهم می کند.

نصیری افزود: راه‌اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر آن که فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران ایجاد می کند، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این امر می تواند خود بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه باشد.

گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید و مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه به انجام رسید و روند احداث آن در ۲ سال گذشته سرعت یافت.

فرودگاه در حال احداث گناباد دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *