نگرانی اتحادیه اروپا از مناسبات نزدیک ترکیه با روسیه

تهران– ایرنا– اتحادیه اروپا نگران است در حالی که جنگ در اوکراین جریان دارد و تحریم‌های غرب علیه مسکو اعمال شده است، ترکیه مناسبات و شراکت نزدیک خود را با روسیه حفظ کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری د پ آ، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه ای به پارلمان اروپا نوشت: تعمیق روابط اقتصادی بین ترکیه و روسیه، مایه نگرانی عمیق است.

بورل در این نامه دلیل دیگر نگرانی اتحادیه اروپا را سیاست مستمر ترکیه در ملحق نشدن به تمهیدات مجازاتی این اتحادیه علیه روسیه برشمرد و هشدار داد، این مساله حائز اهمیت است که ترکیه هیچ راه حلی برای تحریم‌ها به روسیه پیشنهاد نکند.

پیشتر در مرداد ماه، مقام‌های رسمی شش کشور غربی پیرامون دیدار چهار ساعته رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه در شهر «سوچی» که برای گسترش روابط و همکاری تجاری و انرژی انجام شد، ابراز نگرانی کرده بودند.

کشورهای غربی درباره تقویت همکاری در روابط اقتصادی میان اردوغان و پوتین هشدار داده و اعلام کردند ممکن است ترکیه به عنوان عضوی از ناتو با اقدامات تلافی‌جویانه تنبیهی در صورت کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها مواجه شود.

واشنگتن بارها هشدار داده است کشورهایی را که به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک کنند، با «تحریم‌های ثانویه» هدف قرار خواهد داد. با وجود این، اتحادیه اروپا درباره این موضوع محتاطانه برخورد کرده است.

جنگ روسیه و اوکراین، ترکیه را به لحاظ استراتژیک به مکانی مهم که کنترل دسترسی به آبراه‌ها و تنگه‌های دریای سیاه و دریای مدیترانه را دارد مبدل کرده است.

روابط ترکیه و روسیه که از قرن‌ها پیش با فراز و نشیب همراه بود، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در مقاطع زمانی مختلف با رقابت دو کشور به ویژه در آسیای میانه و منطقه قفقاز همراه بود. این روابط با قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه در طول ۲۰ سال گذشته به‌ویژه در دومین دور ریاست جمهوری پوتین و نیز شروع بحران سوریه، پس از یک دوره کوتاه مدت تنش، روبه افزایش بوده است.

ترکیه و روسیه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، نظامی ارتباطات تنگاتنگی دارند؛ روسیه یکی از مهمترین مراکز صادرات محصولات کشاورزی ترکیه است و همچنین این کشور یکی از مهمترین مبادی برای گردشگران روس محسوب می‌شود.

در عین حال، ترکیه به عنوان یکی از اعضای ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال‌های اخیر به عنوان یکی از حامیان اصلی اوکراین ظاهر شده و ده‌ها فروند از پهپادهای «بیرقدار TB۲» را به این کشور فروخته است. اوکراین سال گذشته برای اولین بار از این پهپادها در منطقه «دونباس» استفاده کرده است.

صادرات ترکیه به اوکراین در مدت پنج سال تقریبا دوبرابر شده و سال گذشته به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید، در حالی واردات ترکیه از اوکراین در همین مدت به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. دو کشور خواهان افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار در سال هستند.

به گفته کارشناسان سیاسی با توجه به ارتباطات نزدیک سیاسی و اقتصادی ترکیه با هر دو کشور اوکراین و روسیه، دولت آنکارا به به شکل جدی ممانعت از هرگونه مناقشه و درگیری بین دو کشور و فروکش کردن تنش بین طرف ها را خواستار است زیرا پیامدهای تشدید اختلافات و یا درگیری میان دو کشور هم بدلیل نزدیکی جغرافیایی دو کشور به ترکیه و هم بدلیل روابط نزدیک هر دو با آنکارا می‌تواند برای هر کی‌یف و مسکو در ابعاد اقتصادی و سیاسی مخاطراتی داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *