ضرر ۴ میلیارد پوندی اعتصاب‌های سراسری به اقتصاد انگلیس

ضرر ۴ میلیارد پوندی اعتصاب‌های سراسری به اقتصاد انگلیس

لندن – ایرنا – طبق برآوردهای صورت گرفته اعتصاب‌های گسترده مشاغل عمومی در انگلیس در ایام کریسمس بالغ بر ۴ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور ضرر می‌زند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، نشریه اکسپرس در گزارشی تخمین زده است که اعتصاب کارکنان صنعت مهمان‌یاری ۲.۲۵ میلیارد پوند در طول کریسمس و بخش حمل و نقل روزانه ۳۰۰ میلیون پوند خرج روی دست دولت بگذارند. این درحالی است که اعتصاب کارکنان بخش بهداشت نیز خسارت جبران ناپذیری را به حوزه درمانی این کشور وارد خواهد کرد.

پرستاران انگلیسی امروز برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور در اعتراض به بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات معیشتی دست از کار کشیده‌اند. گفته می‌شود که در نتیجه این اعتصاب بالغ بر ۱۵ هزار عمل جراحی و هزاران نوبت پزشکی فقط در این هفته لغو می‌شود. دیروز هم کارکنان شبکه ریلی انگلیس اعتصاب کردند و این وضع در کنار بارش سنگین برف و یخبندان، سیستم حمل‌ونقل کشور را مختل کرد.

کارکنان اداره پست، اساتید دانشگاه‌ها و آموزگاران، ماموران مرزی در فرودگاه و صدها هزار مشاغل عمومی دیگر نیز قصد دارند تا در روزهای آینده دست از کار بکشند. دولت انگلیس که با رکود اقتصادی و مشکلات عمیق مالی دست و پنجه نرم می‌کند قادر به افزایش دستمزد مشاغل عمومی تا حد مورد نظر آن‌ها نیست.

به گفته وزارت دارایی انگلیس افزایش یازده درصدی حقوق تمام کارکنان بخش‌های عمومی که با نرخ تورم برابر کند، نیازمند بالا بردن ۴ درصدی مالیات‌ها است تا بودجه آن تامین شود. طبق محاسبات صورت گرفته مطالبات معترضان ۲۸ میلیارد پوند معادل یک هزار پوند برای هر خانوار هزینه دارد.

طبق برآورد مؤسسه امور اقتصادی انگلیس، اعتصاب مشاغل عمومی انگلیس روزانه ۳۰۰ میلیون برای اقتصاد کشور هزینه دارد و خسارت آن به اندازه دوران شیوع کرونا جدی است. اعتصاب هایی که در ماه‌های اخیر برگزار شده است تاکنون ۷۵۰ میلیون پوند به اقتصاد کشور ضرر زده و طبق محاسبات صورت گرفته اعتصاب کارکنان شبکه ریلی نیز ۱.۵ میلیارد پوند به این صنعت آسیب زده است.

«دیوید بلانکت» وزیر کشور پیشین انگلیس در آخرین دولت حزب کارگر گفت که اعتراض مشاغل عمومی نه تنها برای حزب حاکم محافظه‌کار که برای حزب کارگر نیز صورت خوشی ندارد. او هشدار داد که اعتصاب ها می‌تواند به سرعت فراگیر و تکرار ماجرای نا آرامی‌های زمستان ۸۹-۱۹۷۸ شود.

تورم مهار نشدنی، افزایش بهای مواد غذایی و انرژی، کمبود گاز و برق، مردم انگلیس را به اعتراض و اعتصاب کشانده است. طبق آخرین آمارها نرخ تورم ۱.۷ درصد گزارش شده و در مسیر رسیدن به ۱۵ درصد قرار دارد. کشور در وضعیت رکود اقتصادی است و مقامات انگلیسی از حل مشکلات مردم ابراز ناتوانی کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *