مطالبه‌گری فعالان محیط زیست برای توقف سوخت مازوت در نیروگاه شازند؛ افزایش مرگ و میر بر اثر مازوت سوزی هیچگونه توجیهی ندارد / آنچه در نیروگاه می سوزد مازوت نیست، سرمایه اجتماعی است

نیروگاه حرارتی شازند، از ۲۰ آبان ماه سال جاری، در واقع ۳۷ روز زودتر از سال گذشته که ۲۷ آذرماه بود، رسماً استفاده از سوخت مازوت را آغاز کرده است. این در حالی است که هنوز فصل پاییز را سپری می کنیم و طبق اعلام مجموعه هواشناسی استان مرکزی، دمای هوا در اراک بیش از حد نرمال است، بارش خاصی نه تنها در استان، بلکه در کشور ثبت نشده و سرما هنوز نرسید‌ه است.

افزایش مرگ و میر بر اثر مازوت سوزی هیچگونه توجیهی ندارد / آنچه در نیروگاه می سوزد مازوت نیست، سرمایه اجتماعی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سوی دیگر افزایش آمار مرگ و میر بر اثر مازوت سوزی هیچگونه توجیهی ندارند، چرا که بر اساس آماری که از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی منتشر شده، فوت ناشی از کرونا در این استان از میانگین بالاتری به نسبت جمعیت، برخوردار است. استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، چالشی است که همچنان مردم شهرهای اراک و شازند با آن دست به گریبان هستند و از مبادی متعدد و به روش های مختلف توقف استفاده از مازوت در این نیروگاه را مطالبه می کنند.

افزایش آمار مرگ و میر بر اثر مازوت سوزی هیچگونه توجیهی ندارد

مدیرعامل موسسه محیط زیستی بوم فناوران مرکزی با بیان اینکه تا پیش از این برخی از مسئولین به بهانه نبود مستندات پژوهشی لازم مدعی شده بودند که رابطه جدی بین میزان آلاینده های ناشی از صنایع اراک و ابتلای شهروندان به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا وجود ندارد، گفت: بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، در سال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان شهر اراک مستقیماً به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با آمار کشوری فوت ناشی از آلاینده‌های هوا از میانگین بالاتری به نسبت جمعیت، برخوردار است.

حمیدرضا مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: از آنجا که در فصل سرما نیاز به میزان مازوت سوزی می تواند بیشتر شود، نگرانی مربوط به افزایش آلاینده های گوگردی در هوای اراک بسیار بیشتر خواهد بود. اکنون دیگر بهانه ای برای توجیه مصرف مازوت برای تامین برق وجود ندارد، به ویژه اینکه در سفر هیأت ریاست جمهوری به اراک و استان مرکزی، وعده هایی از طرف رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص تامین گاز نیروگاه شازند اراک داده شد که هرچند بر اساس مصاحبه اخیر ایشان پیگیری هایی در این خصوص به صورت درخواست از وزارت نفت انجام شده، اما متأسفانه در عمل هنوز این مشکل رفع نشده است.

وی ادامه داد: رفتارهای این چنینی از طرف مسئولان باعث ایجاد نارضایتی و اعتراض گسترده در سطح جامعه بر اثر کاهش اعتماد به مسئولان و قول های آنان خواهد شد. بزرگترین سرمایه مورد نیاز مسئولان، اعتماد اجتماعی است که با ادامه این آلودگی ها از بین می رود. وضعیت اسفبار مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند، این شبهه را ایجاد می‌کند که برای مسئولان مربوط ، تأمین برق به هر قیمتی حتی به بهای از دست رفتن جان شهروندان بر اثر بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و سرطان مهم‌تر است. این در حالی است که امنیت سلامت از مهم‌ترین ارکان امنیت ملی است و باید در اولویت قرار گیرد.

آنچه در نیروگاه می سوزد مازوت نیست، سرمایه اجتماعی مدیران است

رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی شازند مصداق بی کفایتی مدیران وعده دهنده است، گفت: مازوت سوزی نیروگاه شازند اتفاقی است که در ۳ سال گذشته با ضعف عملکرد مدیران ملی و استانی تبدیل به یک بحران اجتماعی در شهر اراک شده است. باید در نظر داشت که آنچه در نیروگاه می سوزد مازوت نیست، سرمایه اجتماعی مدیران است.

سیاوش آقاخانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: این موضوع که یک واحد صنعتی مانند نیروگاه حرارتی شازند، اقدام به نقض قانون کرده و فرایند مازوت سوزی را اجرایی می کند، برای مردم قابل پذیرش نیست. مدیران ملی باید پاسخگو باشند که چه برنامه ای برای سالهای آینده دارند و چه پاسخی می خواهند به مردم شهر اراک بدهند. امروز دودکش های نیروگاه شازند مصداق تهدید امنیت و تشویش اذهان عمومی است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که باید در سطح ملی نسبت به آن پاسخگویی انجام شود، این است که چرا مازوت سوزی عادلانه انجام نمی شود و مردم تا چه زمانی باید تاوان کم کاری مدیران ملی و کمبود برق در کشور را بدهند. عدم تعادل در مازوت سوزی ظلم بزرگی است که بر قلب مردم سنگین می کند. آنچه در این بین مهم است بحث عملکرد مدیران در ۳ سطح است.

رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: سطح نخست مدیران نیروگاه که به‌رغم وعده های متعدد مدیران این واحد صنعتی مبنی بر فیلتراسیون آن، متأسفانه هیچگونه اقدام عملی و مؤثری در این زمینه انجام نشده است و به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی، سلامت مردم مورد تهدید قرار گرفته است.

آقاخانی تصریح کرد: موضوع دیگر سیاست‌های استفاده از سوخت‌های جایگزین در نیروگاه حرارتی شازند است که با توجه به ظرفیت LPG موجود در صنایع نفتی همسایه این صنعت، مدیران نیروگاه شازند می توانستند با فراهم کردن ظرفیت این سوخت‌ها از بار آلایندگی این صنعت بکاهند.

وی بیان داشت: سئوال دیگری که ایجاد شده، این است که اگر محدودیت سوخت در کشور داریم و اگر نیروگاه شازند توانی برای تأمین سوخت مورد نیاز خود به عنوان یک واحد صنعتی ندارد، پس چرا به دنبال ایجاد فاز توسعه ای در این مجموعه است و مشکلی فعلی را می خواهد با بار سنگینی مضاعفی بر ریه های مردم تحمیل کند.

رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: سطح دوم مدیران استانی هستند که انتظار می رود همانند استانهای دیگر، زیر بار فشارهای دیسپاچینگ وزارت نیرو نروند و نیروگاه حرارتی شازند جزء نخستین نیروگاه هایی نباشد که موضوع مازوت سوزی را آغاز می کند.

آقاخانی ابراز داشت: سطح سوم نیز مربوط به مدیران ارشد کشور است که به‌رغم وعده های متعدد با بهانه های واهی و امنیتی کردن یک موضوع فنی، از زیر بار کم کاری های خودشان و ترک فعلی که اتفاق افتاده، شانه خالی می کنند.

جانوارن و گیاهان دریاها و اقیانوس ها مهم‌تر از سلامت شهروندان اراک

مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی سبزاندیشان اراک با بیان اینکه در ارتباط با سوخت مازوت، شرکت گاز و نیروگاه حرارتی شازند، هر کدام به نوعی کوتاهی داشته اند، گفت: شرکت گاز در جایگاه خود کوتاهی کرده است. این شرکت باید حق گاز استان را پیگیری و مطالبه می‌کرد که متأسفانه در این حوزه گام مؤثری برنداشته است. شرکت گاز صرفاً مانند یک اپراتور عمل می کند که تابع دستورات وزارت نفت و مقامات تهران نشین است و صرفا سهمیه گاز ناچیز تعیین شده توسط ایشان را در اینجا به نیروگاه تحویل می‌دهد. آیا این شرکت تکلیف و وظیفه دیگری در این راستا بر دوش خود احساس نمی‌کند؟!

حمید اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: نیروگاه حرارتی شازند جدای از تمامی تکالیف دیگری که در این مدت انجام نداده است، مقرر شده بود که با شروع فصل سرما از ۴ واحد تولیدی خود، ۲ واحد را به حالت اورهال در بیاورد و تعمیرات سالانه خود برای دو واحد را در این فصل انجام دهد تا اگر با کمبود گاز مواجه شد، مجبور نباشد که حجم زیادی از سوخت مازوت استفاده کند. متأسفانه این اقدام را انجام نداده و تنها یکی از واحدهای تولیدی خود را به اورهال برده و با ۳ واحد تولیدی دیگر خود عموما مازوت می سوزاند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه تمامی فرایندهای مذکور مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بوده است، با این حال به مجموعه استان مرکزی پاسخگو نیستند. چرا که زیرمجموعه وزارت نیرو هستند، شرکت و واحد صنعتی به شمار می روند و ملاک و معیار آنها سود و زیان است و نه سلامت و محیط زیست.   شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو هم در عمل نه  تمکین لازم را نسبت به مدیریت استان دارند و نه تعهد لازم را نسبت به تأمین سلامت شهروندان منطقه در خود احساس می‌کنند. خروجی این وضعیت این شده که به اسم ملی بودن مباحث گاز و برق، موضوع آلودگی هوای اراک به یک مشکل داخل استانی تبدیل شده که هیچ فریادرس ملی برای آن وجود ندارد. مسلما با ادامه این روند روزهای بسیار بدتری را در استان در پیش خواهیم داشت و باید صدای مظلومیت مردم استان صریح، قاطع، روشن و شفاف به تصمیم گیران پایتخت نشین رسانده شود.

مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی سبزاندیشان اراک با تأکید بر اینکه یک بحث دیگر تحلیل مدیران ملی از امنیت است، اظهار داشت: هر چقدر از سوی فعالان محیط زیستی استان مرکزی عنوان شد که مصوبه شورای امنیت مبنی بر استفاده نیروگاه حرارتی شازند از سوخت مازوت را منتشر کنید، اما متأسفانه هنوز شفافیتی را در این خصوص شاهد نبودیم و هنوز مشاهده نکردیم که با کدام استدلال و با چه جمله بندی و با استناد به کدام منطق حقوقی چنین برداشتی از مسائل اجرایی اتفاق می افتاد که نص صریح قانون عملاً زیر پا گذاشته می‌شود و چرا در این سال‌ها اراک پیشتاز این قضیه بوده و حتی در این تصمیم ذاتا نادرست، عدالت نیز رعایت نشده است.

اخوان تصریح کرد: در این عدم شفافیت، تفسیری که می توان از وضعیت موجود ارائه داد این است که سوخت مازوت با درصد گوگرد بالا که بنابر الزامات بین المللی، مصرفش دیگر در کشتی‌های اقیانوس پیما نیز مجاز نیست را متأسفانه می توان با این تفسیر عجیب از امنیت، با نقض قوانین داخلی در نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی نزدیک به شهرها سوزاند و دود آن را وارد ریه های شهروندان کرد. به عبارت دیگر می توان اینگونه استنباط کرد که مطابق چنان تصمیمی جانوارن و گیاهان دریاها و اقیانوس‌ها، اهمیت بیشتری نسبت به سلامت شهروندان داخل شهرها پیدا کرده اند. البته منظور شهروندان مظلوم برخی شهرها مثل اراک و شازند است.

حجم و نوع سوخت نیروگاه حرارتی شازند را دستگاه های ملی مشخص می کنند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این رابطه گفت: میزان، حجم و نوع استفاده از سوخت مازوت و یا سوخت گاز را دستگاه های ملی برای نیروگاه حرارتی شازند مشخص می کنند. از ابتدای سال جاری تا ۲۰ آبان ماه نیروگاه حرارتی شازند از سوخت گاز استفاده کرده است.

یوسف یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: متأسفانه از ۲۰ آبان ماه از مجموع ۴ واحد تولیدی این نیروگاه یکی از واحدهای تولیدی از سوخت مازوت استفاده کرده، یک واحد تولیدی به حالت اورهال درآمده و ۲ واحد تولیدی دیگر همچنان از سوخت گاز استفاده کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه از ۲۸ آبان ماه سال جاری و بر اساس سیاستها و شیوه نامه هایی که از سوی دستگاه های ملی ابلاغ شده، ۳ واحد تولیدی نیروگاه حرارتی شازند از سوخت مازوت استفاده می کند و تنها یک واحد تولیدی آن در حالت اورهال قرار دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر با پیگیری های انجام شده، یک میلیون مترمکعب حجم گاز در هر شبانه روز به نیروگاه حرارتی شازند اختصاص داده شده، اما موضوعی که وجود دارد که این حجم از گاز اختصاص یافته نمی تواند یکی از واحدهای تولیدی نیروگاه حرارتی شازند را فعال کند.

یوسفی تصریح کرد: در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک این موضوع مطرح شد که این حجم از گاز اختصاص داده شده به یک میلیون و ۷۰۰ مترمکعب در هر شبانه روز افزایش یابد تا بتوان یکی از واحدهای تولیدی نیروگاه حرارتی شازند بر مدار سوخت گاز فعالیت کند که متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *