گرانی، اروپا را به کف‌خیابان کشاند | جزئیات اعتراضات و اعتصابات در این ۶ کشور | نگرانی از زمستان سخت

با ادامه جنگ در اوکراین، گرانی و نرخ تصاعدی تورم، شهروندان کشورهای مختلف اروپا را به خیابان‌ها کشانده است.

اعتراضات در فرانسه

به گزارش همشهری آنلاین، با گذشت بیش از ۸ماه از آغاز جنگ در اوکراین، اکنون آتش این جنگ را در خشم شهروندان معترض شهرهای مرکز و غرب اروپا می‌توان دید. معترضان اروپایی طی یک هفته گذشته حداقل در ۶کشور به خیابان‌ها آمده و دست به اعتصاب زده‌اند تا بگویند که صبرشان در برابر تورم و گرانی به سر آمده است.

قیمت بالای انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی در پی جنگ اوکراین مهم‌ترین دلایلی است که به اعتصابات و اعتراضات در مناطق مختلف اروپا منجر شده است. نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره اعتراضات صورت گرفته طی چند هفته اخیر در اروپا می‌نویسد که این اعتراضات نشان‌دهنده نگرانی از زمستان سختی است که ممکن است با ادامه شرایط فعلی و کمبود و گرانی انرژی، دامنگیر اروپایی‌ها شود.

فرانسه: بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین واکنش‌های اعتراضی و اعتصابات طی روزهای اخیر در فرانسه رخ داده است. فرانسه هم‌اکنون با تورم ۶درصدی روبه‌روست و گرانی کم‌سابقه‌ای را سپری می‌کند. نرخ تورم در این کشور اغلب حدود یک درصد بوده است. بحران کرونا طی ۲سال، تورم را از یک به ۳درصد رسانده، اما جنگ اوکراین طی ۸ماه، تورم ۳درصدی را به نرخ بی‌سابقه ۶.۲درصد رسانده ‌است.
فرانس ۲۴درباره اعتصابات گسترده در پاریس گزارش می‌دهد که روز سه‌شنبه هزاران مسافر به‌دلیل اعتصاب در سیستم حمل‌ونقل این کشور نتوانستند به‌موقع به مقصد برسند. این اعتصابات که به‌صورت سراسری دنبال می‌شود، موجب تعطیلی قطارها، مدارس و بخش‌های مختلف خدماتی در این کشور شده است. اعتصاب سراسری در فرانسه پس از آن آغاز شد که کارگران پالایشگاه‌های فرانسه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود دست از کار کشیدند و خواستار افزایش ۱۰درصدی دستمزدها همزمان با افزایش قیمت انرژی شدند. همزمان با این اعتصاب‌ها، بسیاری از پمپ بنزین‌ها از کار افتادند. پس از کارگران پالایشگاه‌ها، کارکنان راه‌آهن فرانسه نیز اعلام کردند که از روز سه‌شنبه به جمع کارگران معترض خواهند پیوست.

اعتصاب‌های گسترده اخیر به یکی از سخت‌ترین چالش‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از زمان انتخاب مجددش در ماه مه ‌تبدیل شده است. رویترز در این ارتباط می‌نویسد: «نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ۳۹درصد از فرانسوی‌ها از اعتصاب سراسری حمایت می‌کنند و ۴۹درصد با آن مخالفند. اما همین حجم از اعتصاب، موجب اختلال در بخش‌های مختلف خدماتی شده است.» همچنین طبق آمارهای وزارت آموزش فرانسه، اعتصاب ۱۰درصد از معلمان موجب تعطیلی کلاس‌های درس شده است.

یورونیوز روز سه‌شنبه را به نقل از معترضان، «سه‌شنبه سیاه» خواند و گزارش داد در این روز بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی به کارگران اعتصابی پیوستند. به گزارش یورونیوز، دانش‌آموزان اغلب دبیرستان‌های پاریس و برخی از شهرهای بزرگ در حمایت از ادامه اعتصاب‌های کارگری در این کشور، ورودی‌های مدارس خود را مسدود کردند و اجازه ندادند دانش‌آموزان و معلمان وارد شوند. وزارت آموزش و پرورش فرانسه در این ارتباط می‌گوید دست‌کم در ۳۰دبیرستان، اغلب در پاریس، میان نیروهای پلیس و دانش‌آموزان درگیری‌هایی رخ داده است. نیروهای پلیس روز سه‌شنبه برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. در حمایت از اتحادیه‌های دانش‌آموزی، اتحادیه‌های معلمان نیز خواستار اعتصاب و ادامه آن در روزهای آینده شده‌اند.

پلیس اعلام کرده که روز سه‌شنبه، ۱۳هزار نفر در خیابان‌های پاریس تظاهرات کرده‌اند، ۱۱نفر دستگیر و ۹افسر در درگیری با معترضان زخمی شده‌اند.
اعتصاب‌های اعتراضی فرانسه دامن کارگران صنعت هسته‌ای این کشور را نیز گرفته و اپراتور شبکه برق این کشور هشدار داد که گسترش این اعتصاب‌ها در نیروگاه‌های هسته‌ای، عواقب جدی بر تامین برق در زمستان امسال خواهد داشت. شرکت نیروگاهی EDF هم که کار تعمیر و نگهداری تاسیسات تامین برق اروپا را انجام می‌دهد، از اختلال در کار خود در نتیجه اعتصابات خبر داده است.

انگلیس:پس از فرانسه، اتحادیه‌های کارگری در انگلیس نیز برنامه خود را برای آغاز اعتصاب‌ها در ۵روز آخر ماه جاری میلادی اعلام کردند. قرار است حدود یک‌هزار راننده حمل کالا از ۳۱اکتبر تا ۴نوامبر دست به اعتصاب بزنند. رویترز گزارش داده که رانندگان بخش حمل‌ونقل پیشنهاد افزایش ۵درصدی دستمزدها را رد کرده و خواستار افزایش بیشتر حقوق شده‌اند.

البته اعتصابات رانندگان انگلیسی، نخستین و تنها اعتصاب این کشور نیست. پیش از آن نیز اتحادیه کارگران ارتباطات به نمایندگی از کارکنان پست در لندن خواستار برگزاری اعتصاب ۱۹روزه علیه شرکت پست انگلیس موسوم به رویال میل در اواخر اکتبر شده بود. اتحادیه کارگران ارتباطات که  ۱۱۵هزار کارمند پست را نمایندگی می‌کند، دلیل برگزاری این اعتصاب را تغییرات در رویال میل عنوان کرده بود که ممکن است وضعیت کاری و معیشتی بسیاری از کارکنان را با خطر روبه‌رو کند.
۲هفته پیش نیز، پرستاران انگلیس برای برگزاری اعتصاب بزرگ و بی‌سابقه خود نشست‌هایی را دنبال کردند و افزایش ۵درصدی حقوق خود را خواستار شدند. همچنین بخش راه‌آهن انگلیس در کمتر از یک ماه گذشته، بزرگ‌ترین اعتصاب ریلی خود در دهه‌های اخیر را تجربه کرده که در آن ده‌ها هزار کارگر در ۳اتحادیه کارگری به‌دلیل اختلافات بر سر حقوق و امنیت شغلی، کار خود را به‌مدت ۲۴ساعت تعطیل کردند.
در عین حال اعتراض و اعتصاب علیه افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس به یک ماه گذشته محدود نیست و در ماه آگوست، یعنی حدود ۲ماه پیش نیز گاردین از آغاز جنبش اعتراضی اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های اجتماعی، نهادهای حامی مستأجرین در قالب کمپین «کافی است» خبر داده بود که در آن شهروندان انگلیسی خواستار توقف گرانی و مهار هزینه‌های زندگی روزمره شده بودند.
به گزارش رویترز، افزایش قیمت مواد غذایی، تورم انگلیس را به بیش از ۱۰درصد و بالاترین حد خود در ۴۰سال گذشته رسانده است. نخست‌وزیر انگلیس همزمان نگران افزایش شورش و اعتراضات گسترده‌تر خیابانی در این کشور است که این روزها از نظر اقتصادی حال و روز خوشی ندارد.

آلمان:خبرسازترین بخش‌های اعتصابی در آلمان مربوط به اعتصاب خلبانان این کشور است. اتحادیه خلبانان آلمان در این ارتباط اعلام کرد که خلبانان شرکت یورووینگز لوفت هانزا اعتصاب ۳روزه خود را به‌دلیل ساعات نامناسب کاری از ۱۷اکتبر آغاز کردند. این اعتصاب به اختلال در جابه‌جایی ده‌ها هزار مسافر خطوط هوایی آلمان منجر شد. سخنگوی اتحادیه خلبانان گفت: با وجود آغاز اعتصاب، هیچ پیشنهادی تاکنون در واکنش به این اعتصاب‌ها دریافت نکرده‌ایم.

خلبانان معترض در یورووینگز لوفت هانزا خواستار بهبود شرایط کاری خود هستند و رویترز گزارش داده است که اعتصاب یک روزه خلبانان حدود ۳۰هزار مسافر را تحت‌تأثیر قرار داد و ۲۵۰پرواز را لغو کرد. ۳روز پیش نیز، صدها نفر از شهروندان آلمانی که تحت‌تأثیر بحران هزینه زندگی قرار گرفته‌اند، در مقابل ساختمان صدراعظم فدرال در برلین تجمع کردند تا به بدتر شدن وضعیت زندگی خود اعتراض کنند. براساس گزارش یورونیوز، برخی از معترضین با نشان دادن پلاکاردهایی خواستار کمک فوری به‌دلیل فقر شدند و روی دیگر پلاکاردها نوشته شده بود: «ما به غذای سالم نیاز داریم، فقر را از بین ببرید!»
براساس گزارش یورونیوز، در ماه آگوست، تورم آلمان به بالاترین حد خود طی ۵۰سال گذشته و به ۸.۹درصد رسید. یک ماه قبل این رقم ۸.۷درصد اعلام شده بود. تورم فعلی در آلمان طی ۷۰سال اخیر بی‌سابقه عنوان شده است. گزارش سالانه‌ای که توسط شرکت بیمه‌ای R+V Versicherung آلمان انجام شده، نشان می‌دهد افزایش هزینه زندگی و به‌دنبال آن کمبود مسکن ارزان و بدتر شدن اقتصاد دغدغه اصلی مردم در این کشور است.

مجارستان:اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در مجارستان به‌طور عمده متوجه بخش آموزش این کشور است. روز جمعه گذشته هزاران دانش‌آموز به همراه پدر و مادر خود در حمایت از معلمان اعتصاب‌کننده دست به تظاهرات زدند. تظاهرات اخیر دومین تظاهرات بزرگ در ۲هفته گذشته برای حمایت از معلمان مجارستانی بود. معلمان اعتصاب‌کننده در مجارستان کمپین «می‌خواهم تدریس کنم» را راه‌اندازی کردند و با درخواست نافرمانی مدنی، خواستار افزایش دستمزدهای‌شان هستند.

تاکنون تعهد دولت ویکتور اوربان برای افزایش حقوق معلمان به ۸۰درصد متوسط درآمد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تا سال ۲۰۲۵نتوانسته معلمان و آموزگاران را راضی کند. نیکولت توث سیپر که از معلمان معترض است، در تظاهرات مرکز بوداپست به رویترز گفت: افزایش فعلی حقوق مشکل را حل نمی‌کند؛ زیرا افزایش ۲۰درصدی حقوق با تورم همخوانی ندارد. دانش‌آموزان، معلمان و پدر و مادر دانش‌آموزان خواهان استانداردهای زندگی بالاتر برای معلمان هستند و هفته گذشته نیز بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی را برگزار کرده بودند.

جمهوری چک:شهروندان در جمهوری چک از حدود ۲ماه پیش چند دور اعتراضات علیه گرانی برگزار کرده‌اند. نخستین اعتراض بزرگ شهروندان چک در ۲۸سپتامبر شکل گرفت و در آن ده‌ها هزار نفر در پراگ تجمع کردند تا علیه افزایش قیمت انرژی و سیاست دولت این کشور برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا اعتراض کنند.

شهروندان معترض، عضویت در ناتو و جنگ در اوکراین را علت گرانی و مشکلات این کشور اروپایی عنوان کرده و خواستار بی‌طرفی چک در میانه بحران جنگ اوکراین شدند. همزمان با جنگ در اوکراین، دولت راست میانه پتر فیالا مجموعه‌ای از اقدامات ازجمله کمک مالی به شرکت‌ها و تعیین سقف قیمت برق برای خانوارها را دنبال کرده، اما به‌نظر می‌رسد این اقدامات نیز نتوانست معترضان چک را راضی نگه دارد و آنها همچنان از افزایش تورم در کشورشان گلایه‌مند هستند.

بلژیک:در بروکسل، پایتخت بلژیک نیز از حدود ۴ماه پیش اعتراضات علیه گرانی دنبال شده است. در ۲۰ژوئن، حدود ۷۰هزار کارگر بلژیکی در بروکسل راهپیمایی کردند و خواستار اقدام دولت برای مقابله با افزایش شدید هزینه‌های زندگی شدند. کمتر از یک ماه پیش نیز، افزایش قیمت مواد غذایی، قبوض حیرت‌انگیز حامل‌های انرژی، ده‌ها هزار نفر را به خیابان‌های بروکسل آورد. معترضان به یورونیوز گفتند که از سیاستمداران ملی و اروپایی می‌خواهند که اقدامات فوری برای کمک به آنها برای مقابله با بحران اقتصادی انجام دهند. اعتراضات در بلژیک نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی در نتیجه مستقیم تورم همزمان با جنگ اوکراین صورت گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *