تأمین اعتبار برای مرمت آتشکده «کنارسیاه» درشهرستان فیروزآباد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس درباره مرمت چهارتاقی یا آتشکده «کنارسیاه» توضیحاتی ارائه کرد.

به دنبال انتشار گزارش ایسنا از وضعیت چهارتاقی «کنارسیاه»، سید مؤید محسن‌نژاد از این مجموعه تاریخی بازدید کرد و از آغاز مرمت «چهارتاقی کنارسیاه» شهرستان فیروزآباد با اعتبار یک میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال خبر داد.

او درباره مرمت این بنای ساسانی که سال‌ها به حال خود رها شده بود، توضیح داد: استحکام‌بخشی، تعمیرات و مرمت بخش‌های سنگی دیوارهای چهارتاقی، اجرای اندود کاه‌گل کف به‌منظور هدایت و دفع آب‌های سطحی و تثبیت بخش‌های سنگی در حال ریزش بخش‌هایی از دیوارهای پیرامونی در حال انجام است.

سیاوش آریا، کنشگر و فعال میراث‌ فرهنگی پیش‌ از این با انتشار تصاویری از چهارتاقی ساسانی کنارسیاه، وضعیت آن را وخیم توصیف کرده و به ایسنا گفته بود: بخش‌هایی از چهارتاقی این اثر ریخته و پایه‌های آن نیز سست و بی‌دوام به نظر می‌آید. گنبد آتشکده هم به درستی مرمت نشده است، به‌گونه‌ای که با ریزش باران، ‌ مصالح و ملات آن ریخت و اگر رسیدگی نشود این تخریب گسترده‌تر خواهد شد. این شیوه ناهمخوان مرمت باید برچیده شود و پس از مستندنگاری و برابر با استانداردهای مرمت و حفاظت، دوباره انجام شود.

به گفته او، عشایر و ایلاتی که در پایین‌دست آتشکده زندگی می‌کنند از سازه این چهارتاقی به عنوان انبار کاه و محلی برای نگهداری گوسفندان استفاده می‌کرده‌اند. سرگین و فضولات گوسفندان سراسر این بنا را پوشانده است و بوی ناخوشایند غیرقابل تحملی دارد.پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱

خبرهای تازه از آتشکده «کنارسیاه» و بازار کازرون

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از پایان مرمت «بازار شاه حمزه» کازرون خبر داد و درباره مرمت چهارتاقی یا آتشکده «کنارسیاه» توضیحاتی ارائه کرد.

به دنبال انتشار گزارش ایسنا از وضعیت چهارتاقی «کنارسیاه»، سید مؤید محسن نژاد ـ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ـ از این مجموعه تاریخی بازدید کرد و از آغاز مرمت «چهارتاقی کنارسیاه» شهرستان فیروزآباد با اعتبار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال خبر داد.

او درباره مرمت این بنای ساسانی که سال‌ها به حال خود رها شده بود، توضیح داد: استحکام‌بخشی، تعمیرات و مرمت بخش‌های سنگی دیوارهای چهارتاقی، اجرای اندود کاه‌گل کف به‌منظور هدایت و دفع آب‌های سطحی، تثبیت بخش‌های سنگی در حال ریزش بخش‌هایی از دیوارهای پیرامونی در حال انجام است.

سیاوش آریا، کنشگر و فعال میراث‌ فرهنگی پیش‌از این با انتشار تصاویری از چهارتاقی ساسانی کنارسیاه، وضعیت آن را وخیم توصیف کرده و به ایسنا گفته بود: بخش‌هایی از چهارتاقی این اثر ریخته، پایه‌های آن نیز سست و بی‌دوام به نظر می‌آید. گنبد آتشکده هم به درستی مرمت نشده است، به گونه‌ای که با ریزش باران، ‌ مصالح و ملات آن ریخته است و اگر رسیدگی نشود این تخریب گسترده‌تر خواهد شد. این شیوه ناهمخوان مرمت باید برچیده شود و پس از مستندنگاری و برابر با استانداردهای مرمت و حفاظت دوباره انجام شود.

به گفته او، عشایر و ایلاتی که در پایین دست آتشکده زندگی می‌کنند از سازه این چهارتاقی به عنوان انبار کاه و محلی برای نگهداری گوسفندان استفاده می‌کرده‌اند. سرگین و فضولات گوسفندان سراسر این بنا را پوشانده است و بوی ناخوشایند غیرقابل تحملی دارد.

«چهارتاقی کنارسیاه» متعلق به دوران ساسانی است که در فیروزآباد استان فارس واقع شده است و در یازدهم بهمن‌ماه ۱۳۸۰ به شماره  ۴۵۳۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

چهارطاقی کنار سیاه بنایی چهارطاقی مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان فیروزآباد، بخش مرکزی، منطقه کنار سیاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

در سال ۱۳۹۶ بخش‌هایی از دیواره‌ها، گنبد و طاق‌های این بنا و بناهای کناری با رویکرد پایداری‌بخشی به بنا با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریالی بازسازی شد.[۲]

منطقه کنارسیاه از آثار دوره دوره ساسانی و اوایل اسلام است و در تقسیمات کشوری در شهرستان فیروزآباد در جنوب غربی استان فارس واقع شده است، ولی به دلیل اینکه اثر مذکور، در دی ماه سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در آن مقطع زمانی، شهرستان کنونی فراشبند جزیی از شهرستان فیروزآباد قرار داشته است، این اثر در فهرست آثار ملی کشور به نام شهرستان فراشبند ثبت و اعتبار ملی مرمت آن نیز به شهرستان فراشبند تخصیص و با نظارت اداره میراث فرهنگی فراشبند مرمت شده است. این اثر از نظر موقعیت جغرافیایی در حوزه شهرستان فیروزآباد قرار دارد.[۳]

فراشبند واقع در جنوب غربی استان فارس و در ۱۷۰ کیلومتری شیراز با دارا بودن ۹۸ اثر ثبت ملی، ۱۵۲ اثر شناسایی شده و بالغ بر ۲۵ چهارطاقی به عنوان پایتخت چهارطاقی‌ها ملقب شده‌است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *