دکترشبان شهیدی مؤدب درگذشت

شبان شهیدی مؤدب، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، سفیر پیشین ایران در اندونزی و معاون اسبق امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از یک دوره بیماری در ۷۶ سالگی، چشم از جهان فروبست.

زنده‌یاد دوران کودکی را تا اخذ دیپلم در زادگاهش، همدان گذراند. سپس در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک تحصیل کرد. همان سال‌ها با مبارزات دانشجویان و معلمان در دانشگاه تهران همراه شد و در دوره دانشجویی، ضمن مطالعه نوشته‌ها و کتب اسلامی به‌ویژه آثار مرحوم مهندس بازرگان، مرحوم طالقانی و شهید مطهری، دانش مذهبی و علمی خود را افزایش داد. سپس به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن مدرک مهندسی برق گرفت.

با ورود امام خمینی به پاریس، همکاری با ستاد مبارزات معلمان را از نزدیک ادامه داد و از آنجا که دو زبان انگلیسی و فرانسه را آموخته بود، اطلاعیه‌ها را به این دو زبان ترجمه می‌کرد. وی از نوفل لوشاتو با امام خمینی به ایران بازگشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در وزارت خارجه جمهوری اسلامی مشغول به کار شد. سپس همکاری با روزنامه اطلاعات و کیهان را آغاز کرد. در روزنامه کیهان انگلیسی و فرانسوی زبان، به‌ویژه در دوران سید محمد خاتمی و سپس مرحوم شاه‌چراغی، مقالات سیاسی ـ اجتماعی به رشته تحریر درآورد. در سال ۵۹ نیز مسئولیت اداره کل واحد برون‌مرزی صداوسیما را به ‌عهده گرفت و چند سال‌ بعد، معاون برون مرزی این سازمان شد.

زنده‌یاد شبان شهیدی مؤدب، مدتی نیز در دوره وزارت عطاالله مهاجرانی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد شد. پس از آن با دعوت وزارت خارجه به عنوان سفیر ایران به کشور اندونزی رفت.

او در نهایت به فرانسه بازگشت و در مقطع دکتری رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه پاریس ادامه تحصیل داد. یاد‌داشت‌های سیاسی و اجتماعی مرحوم شهیدی مؤدب از دهه ۶۰ تا شهریور ماه گذشته به تناوب در روزنامه اطلاعات منتشر شده است.

دکتر شهیدی همواره خود را فرزند انقلاب اسلامی می‌دانست و علاقه‌مند نظام جمهوری اسلامی و امام و رهبری بود. او چشم‌ به ارتقاء و باروری علمی، فنی و دانش ایران داشت و آرزومند سرآمد شدن جمهوری اسلامی در جهان؛ به همین دلیل آموخته‌هایش در زمینه فیزیک هسته‌ای را از محافل علمی کشور دریغ نمی‌کرد. زنده‌یاد شهیدی متواضع بود، چون از متن جامعه برخاست و با تلاش به سطوح علمی و اجرایی رسید.

همکاران او در روزنامه اطلاعات، درگذشت این شخصیت سیاسی و علمی و رسانه‌ای را به خانواده محترم، دوستان و جامعه مطبوعاتی کشور تسلیت می‌گویند.پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱

شبان شهیدی که از دوستان نزدیک مرحوم حجت الاسلام دعایی بود، تا یک ماه پیش و قبل از ابتلا به بیماری سرطان، مرتبا برای روزنامه اطلاعات مقاله می‌نوشت.

دکتر شبان شهیدی مؤدب، از مدیران و صاحب نظران رسانه‌ای و سیاسی کشور، دیروز سه شنبه در سن ۷۰ سالگی در پاریس در گذشت.

شهیدی مودب از دانشگاه سوربن فرانسه مهندسی برق داشت، اما با اوج گیری انقلاب اسلامی به نوفل لوشاتو رفت و با امام خمینی به ایران بازگشت.

او مدتی سردبیر کیهان انگلیسی بود، سپس معاون برون مرزی صدا و سیما شد، سپس استاد دانشگاه شهید بهشتی شد، در دوران اصلاحات، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پذیرفت و پس از سه سال به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی منصوب گردید.

شبان شهیدی که از دوستان نزدیک مرحوم حجت الاسلام دعایی بود، تا یک ماه پیش و قبل از ابتلا به بیماری سرطان، مرتبا برای روزنامه اطلاعات مقاله می‌نوشت.((پایگاه خبری باغستان نیوز))

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *