ایلنا از کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛ مُجتمع پتروشیمی دهدشت پس از ۱۶ ماه از کلنگ زنی تعطیل شد/گوش کسی بدهکار مشکلات مردم نیست

مجتمع پتروشیمی دشت مازه شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد، یکسال و چهار ماه پیش یعنی در روز ششم شهریورماه ۱۴۰۰ با حضور سیدحشمت الله صمیمی دوست معاون وقت امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سید محمد موحد نماینده کنونی مجلس، وحدانی فر امام جمعه فعلی دهدشت، دارا کریمی نژاد فرماندار وقت کهگیلویه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد.

مُجتمع پتروشیمی دهدشت پس از 16 ماه از کلنگ زنی تعطیل شد/گوش کسی بدهکار مشکلات مردم نیست

به گزارش ایلنا از یاسوج، سید محمد موحد نماینده کنونی کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی در آئین کلنگ‌زنی پتروشیمی دشت مازه، موافقت با احداث این مجتمع پتروشیمی را رویداد مهم و بی‌نظیر در صنعت پتروشیمی خواند و گفت: تاکنون چنین مجوزی در کشور صادر نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در آن روز تاکیدکرد که موافقت با تأمین خوراک پتروشیمی دهدشت لطف پروردگار متعال بود و لاغیر.

 کلنگ‌زنی پتروشیمی D.M.E برای نخستین بار در خاورمیانه

معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این آیین، کاربرد این محصول را جایگزین سوخت دیزلی، صنایع لاستیک سازی، محلل دارویی و ۱۲۰ کاربرد دیگر در صنایع به عنوان مواد اولیه دانست.

سید حشمت الله صمیمی دوست گفت: طرح D.M.E 《دی‌متیل اتر》یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی استان است که حدود یک سال، پیگیری‌های لازم در خصوص آن انجام شده است.

وی، حجم سرمایه گذاری این طرح را ۱۲ هزار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: با بهره برداری از آن زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

معاون وقت استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: باتوجه به اینکه یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان به ویژه در مناطق گرمسیری، ایجاد صنایع پتروشیمی است بنابراین در این مدت، مطالعات زیادی برای اجرایی شدن این طرح انجام شد.

صمیمی دوست، اخذ مجوز خوراک گاز از وزارت نفت را یک اقدام مهم ذکر و یادآورشد: حجم گاز این طرح حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که آقای موحد نماینده مردم در مجلس یازدهم با وزیر نفت داشتند این مجوز نهایی شد.

وی با تاکید براینکه در خیلی از استان‌ها به راحتی چنین مجوزی اخذ نمی‌شود، گفت: این مجوز هدیه‌ای بوده که وزیر نفت دولت دوازدهم به مردم شهرستان کهگیلویه اهداء کرد.

مشاور کنونی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با راه اندازی این طرح، بخش مهمی از مواد اولیه سایر کارخانجات کشور تأمین در ۱۲۰ نوع محصول می‌تواند کاربرد داشته باشد.

صمیمی دوست در آن روز گفت: کلنگ زنی این طرح نشان داد  که می‌شود در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی کشور حتی در زمان تحریم و در شرایط سخت دیگر اقتصادی اگر یک عزم و اراده قوی باشد کارهای بزرگی انجام داد.

وی با تاکید براینکه در سکوت کامل خبری تلاش بر این بوده که این کار به سرانجام برسد، اظهارداشت: «طرح دی متیل اتر» که اکنون کلنگ زنی شد یکی از پروژه‌های عظیم است که برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه اجرا می‌شود.

معاون وقت استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذار با صاحبان دانش فنی در کشورهای بزرگ نظیر چین، ژاپن و کره مذاکرات لازم را انجام داده و حتی در داخل از ظرفیت دانشگاه صنعتی شریف استفاده می‌ کند.

صمیمی دوست تاکیدکرد: این مجموعه عظیم که کلنگ زنی شد نتیجه صدها ساعت نشست و مذاکره بود که امروز ثمرات آن را خواهیم دید و در آینده نزدیک دو طرح دیگر که مرتبط با این پروژه هستند را خواهیم داشت و در همین محدوده کلنگ زنی می‌شود و حدود ۳۰۰ نفر دیگر اشتغال ایجاد خواهد شد.

 سرمایه‌گذاری یکهزارمیلیاردی کیان پارس در توسعه کهگیلویه

 دارا کریمی‌نژاد فرماندار وقت کهگیلویه هم در آیین کلنگ‌زنی این طرح گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در این شهرستان نیاز ضروری است.

وی افزود: راکد ماندن برخی از طرح‌ها بعد از دولت اصلاحات در شهرستان کهگیلویه، مردم را دلسرد و اطمینان آنها را کمرنگ کرد و امیدواریم این طرح با تسریع در عملیات، مشارکت و اعتماد مردم را جلب کند.

احداث مجتمع پتروشیمی دشت مازه ۴۸ ماهه تمام می شود

علی دبیران مدیر پروژه نیز در روز هشتم شهریورماه ۱۴۰۰ و در آئین کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی دشت مازه کهگیلویه با ابراز خرسندی از همکاری مسؤولان، اظهارداشت: صنعت پتروشیمی برای اولین بار صنعت دی متیل اتر را در تاریخ خود دیده است و این برای من ارزنده است.

وی از سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومان در این پروژه خبرداد و گفت: ۱۸۰ میلیون یورو ارزی و ۶۵۰۰ میلیاردتومان ریالی است که سرمایه گذاری از چهارماه قبل شروع و امروز عملیات فیزیکی آغاز می‌شود.

دبیران برنامه زمانبندی برای تکمیل مجتمع را ۴۸ ماه از زمان احداث عنوان و افزود: مجوزهایی که شاید راه سه ساله برای اخذ نیاز داشت در کمتر از هفت ماه انجام گرفت و البته ادامه کار را هم با قدرت ادامه می‌دهیم.

یکسال و چهار ماه بعد؛ پروژه تعطیل شد

یک شهروند دهدشتی با ابراز نگرانی از تعطیلی پروژه مجتمع پتروشیمی دشت مازه دهدشت، از ناامیدی مردم از دولت سیزدهم هم خبرداد و اظهارداشت: متاسفانه با وعده های مُحقق نشده ای که برخی مسئولان شهرستانی و استانی به ما و فرزندان ما داده‌اند؛ همه از دولت ناامید شده اند.

” کریم ” ۴۵ ساله تاکیدکرد که دیگر به وعده های برخی مسئولان اُمیدی نیست چرا که بسیاری پروژه های عمرانی شهرستان کهگیلویه همگی تعطیل شده اند.

جوانی که در محدوده میدان مرکزی دهدشت در حال سیگار کشیدن بود هم از نبود بسترهای اشتغالزایی در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ به شدت انتقاد کرد.

وی که خود را ” امیرحسین” ۳۷ ساله ساکن یکی از روستاهای حاشیه ای دهدشت معرفی کرد، گفت: متاسفانه شرایط ناگوار و سختی در شهرستان کهگیلویه در بخش های مختلف بویژه بخش های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده و اصلا گوش کسی هم بدهکار نیست.

به گزارش ایلنا از یاسوج، پروژه مجتمع پتروشیمی ” دشت مازه  ” دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد که با برگزاری جشنی بزرگ در استان و شهرستان برگزار شد اکنون بعد از یکسال و چهارماه بطور کامل تعطیل و ناامیدی دیگری در این حوزه انتخابیه بدنبال آورده است.

امام جمعه دهدشت که در روز کلنگ زنی این پروژه حضور داشت اکنون از تعطیلی آن خبر می دهد و اظهارداشت: وزارت نفت در واگذاری پروژه‌ها، به‌ویژه پروژه پتروشیمی «دشت مازه» به اشخاص، دقت کافی ندارد و به دلیل واگذاری به افراد ناتوان این پروژه نتوانست اجرا شود وتعطیل شد.

“حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر” گفت: احداث مجموعه پتروشیمی در دهدشت، برای شهری که هیچ کارخانه و یا شهرک صنعتی فعالی ندارد می‌توانست نقش بسزایی برای تغییر روند زندگی مردم داشته باشد.

وی گفت: کلنگ پتروشیمی «دشت مازه» در شهریورماه سال گذشته با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر زمین زده شد و حجم سرمایه‌گذاری برای احداث آن را شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کردند.

امام جمعه دهدشت افزود: به دلیل نزدیکی به شرکت نفت گچساران، احداث این پتروشیمی می‌توانست نقش بسیار زیادی برای توسعه این منطقه داشته باشد و با وجود اینکه احداث این مجموعه، درگیری و نزاع‌های زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرده بود اما با تبلیغات گسترده و مزایای احداث آن و اشتغالزایی برای سه هزار و ۵۰۰ نفر موجب شد تا مردم نسبت به احداث این مجموعه خوش‌بین شوند.

وحدانی فر با اظهار تاسف از فراوان از تعطیلی پروژه مجتمع پتروشیمی دشت مازه دهدشت، خاطرنشان کرد: تعطیلی و توقف کار پروژه پتروشیمی و اتفاقات انجام شده فضا را به سمت و سویی بُرد که باعث ناامیدی و بی اعتمادی مردم نسبت به دولت و مسئولان شده است.

امام جمعه شهر دهدشت با بیان اینکه برای اجرا و احداث پتروشیمی، پیمانکار و سرمایه‌گذار جدیدی تعیین می‌شود، ادامه داد: محل جدیدی نیز برای اجرای پروژه در نظر گرفته می‌شود، زیرا محل قبلی ظرفیت لازم برای احداث پتروشیمی را نداشت.

به گزارش ایلنا، شهرستان کهگیلویه از شهرستان های ششگانه گرمسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با یاسوج مرکز این استان حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

فقر ، بیکاری، اعتیاد ، مهاجرت ، آسیب‌های اجتماعی و ناامیدی از آینده از مهم‌ترین مولفه های کنونی قابل مشاهده در شهرستان کهگیلویه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *