حمایت آمریکا از حملات احتمالی پاکستان به خاک افغانستان

حملات پاکستان به افغانستان

سرویس خارجی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حملات احتمالی ارتش پاکستان به نیروهای «تحریک طالبان» (مخالفان اسلام آباد) در عمق خاک افغانستان حمایت کرد.

«ند پرایس» در ادامه تنش بین نیروهای پاکستان و گروه «تحریک طالبان» این کشور از طرح و احتمال حمله ارتش پاکستان علیه نیروهای «تحریک طالبان» در عمق خاک افغانستان حمایت کرد. وی پس از اظهارات اخیر وزیر کشور پاکستان درباره احتمال عملیات نظامی در خاک افغانستان علیه تحریک طالبان کشورش گفت: پاکستان حق مشروع دفاع از خود در برابر تروریسم را دارد. پرایس همچنین با اعلام حمایت از بیانیه شورای امنیت ملی پاکستان افزود: پاکستان از حملات تروریستی آسیب زیادی دیده‌ است.

پیشتر، شورای امنیت ملی پاکستان پس از نشستی با حضور «شهبازشریف» درباره حملات شبه‌نظامیان تحریک طالبان در بلوچستان و «خیبرپختونخوا» اعلام کرد: هیچ کشوری اجازه ندارد پناهگاه و تسهیلاتی را برای تروریست‌ها فراهم کند. «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان نیز گفته بود که آمریکا با پاکستان برای مبارزه با تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان همکاری می‌کند.

در چنین شرایطی، «حنا ربانی کهر» معاون وزارت خارجه پاکستان در سخنانی گفت: ما در دیدار با مقامات دولت موقت طالبان در کابل تصریح کرده ایم که مسئله امنیت، خط قرمز ماست.وی طی نشست خبری در کمیته دائمی امور خارجه «سنا»، با بیان اینکه پاکستان هدفش برقراری روابط صمیمانه با همسایگان خود است، گفت: پاکستان نباید قربانی اقدامات تروریستی تحریک طالبان پاکستان شود.

در همین حال، سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان طی بیانیه ای اعلام کرد: طالبان تلاش می کند تا از خاک افغانستان علیه پاکستان و کشورهای دیگر استفاده نشود. «ذبیح الله مجاهد» افزود: اظهارات نادرست مقام های پاکستانی تاسف بار است و این گروه خواستار روابط حسنه با همه کشورهای همسایه از جمله پاکستان است.

در بیانیه صادر شده از سوی سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان آمده است: ما تمامی تلاش‌ های خود را به کار می بندیم تا از خاک افغانستان نه تنها علیه پاکستان، بلکه علیه هیچ کشوری استفاده نشود اما طرف پاکستان نیز مسئولیت دارد که برای کنترل این وضعیت تلاش و از اظهارات بی اساس و تحریک آمیز اجتناب کند زیرا چنین صحبت‌ هایی به نفع احدی نیست. مجاهد اضافه کرد : این گروه برای امنیت و ثبات در کشور خود ارزش قائل و خواستار امنیت و ثبات در کل منطقه است و به تلاش‌ های خود در این راستا ادامه می‌دهد.

همزمان، «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری سابق افغانستان نیز درباره اظهارات تهدیدآمیز اخیر مقام‌های پاکستانی گفت: اسلام آباد باید از تهدید و زورآزمایی در برابر افغانستان خودداری کند. وی افزود: ناامنی‌های کنونی در پاکستان بیشتر نتیجه سیاست‌های اسلام‌آباد در چند دهه گذشته است.

« کرزی» در واکنش به نشست شورای امنیت ملی پاکستان و اظهارات صورت گرفته درباره افغانستان گفت: مردم پاکستان و افغانستان با هم برادر هستند، اما شرایط کنونی و ناامنی در پاکستان بیشتر نتیجه سیاست‌های خود دولت است و اسلام آباد برای مبارزه مؤثر با ناامنی باید سیاست‌های چند دهه گذشته خود را بازنگری و تغییر دهد.رئیس‌جمهوری سابق افغانستان همچنین از اسلام‌آباد خواست تا از تهدید و زور‌گویی خودداری کرده و به ‌منظور حفظ صلح و ثبات در منطقه، روابط خوب و متمدنانه‌ای با افغانستان در پیش گیرد.

اخیرا «اکسپرس تریبون»، روزنامه نزدیک به ارتش پاکستان در گزارشی نوشت که بالاترین مجمع امنیت و سیاست خارجی پاکستان در نشستی پیامی صریح به رژیم طالبان افغانستان ارسال و اعلام کرد که پاکستان به همسایه خود اجازه نخواهد داد تا به تروریست‌ها پناه دهد.در ادامه گزارش آمده است: اگرچه (در بیانیه) به صراحت گفته نشده است، اما این بیانیه نشان می‌دهد اگر افغانستان اقدام مناسب (برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان) را انجام ندهد، ممکن است پاکستان به هدف قرار دادن پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در آن سوی مرز متوسل شود.پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *