کشف کتیبه ساسانی در پاسارگاد

 

 

کتیبه‌ای سنگی و باستانی در تنگه بلاغی شهرستان پاسارگاد کشف شد.

به گزارش پایگاه میراث جهانی تخت جمشید؛ دو کوهنورد به هنگام کوهنوردی در مسیر خود به این کتیبه برخورد می‌کنند که بلافاصله به مسئولان پایگاه میراث جهانی پاسارگاد خبر می‌دهند. این دو کوهنورد که خواستند نامی از آنان برده نشود، آثار تاریخی را بخشی از گذشته این مرزو بوم دانستند که متعلق به همه ایرانیانند و باید حراست شوند.

به گفته دورودی، عضو مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی پارسه پاسارگاد، این کتیبه قدمتی در حدود ۱۵۰۰سال دارد که مربوط به دوره ساسانی و یک وقفنامه است که خبر از ساخت یک پل، سد و فراز راه می‌دهد و برای سازندگان آن دعای خیر شده است. در حقیقت این کتیبه بخشی از سند هویت مردم این دیار است که در حفظ این آثار، مردم نقش اساسی دارند.

وی افزود: این کتیبه به زبان پهلوی کتابی در ابعاد ۹۰در ۴۰سانتیمتر به صورت خطوط افقی و عمودی نگاشته شده است و در واقع سه لوح در یک لوح با یک مضمون، کنده‌کاری شده‌اند.

به گفته محمد نصیری حقیقت (سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد)، متأسفانه بعضی افراد فکر می‌کنند در زیر چنین کتیبه‌هایی، گنج یا اشیا قیمتی وجود دارد و به خاطر همین طرز تفکر، اقدام به تخریب این آثار می‌کنند؛ در صورتی که اینها فقط یک کتیبه و سند هویتی آثار تاریخی این مرز و بوم هستند و فقط از جنبه تاریخی و علمی اهمیت دارند.پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *