انتقاد معاون علمی رئیس جمهوری از به‌کارگیری تنها ۱۰ درصد بانوان فارغ التحصیل دانشگاه در کشور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه اعتقادی به یکسانی زن و مرد ندارم، مسئوولیت‌های بانوان در جامعه را بیشتر همراه با موانع دانست و گفت: امروزه حدود ۶۰درصد جمعیت دانشگاه‌های برتر کشور را بانوان تشکیل می‌دهند اما تنها ۱۰درصد آنها به کار گرفته می‌شوند که این یک ضعف بزرگ است.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی در نشست هم‌اندیشی و هم افزایی با بانوان کارآفرین شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوری با تاکید بر اینکه اعتقادی به یکسانی زن و مرد ندارم، افزود: از نظر من بانوان و زنان در قبال مردان ماموریت‌ها و مسوولیت‌های بیشتری در جامعه بر عهده دارند و یک زن برای فعالیت در جامعه با مشکلات و موانع بیشتری مواجه است .

وی ادامه داد: اگر به زنان توجه ویژه‌تری داریم به دلیل ضعیف بودن آنها نیست بلکه معتقدیم که بانوان ارزشمندترند و در زمینه کارآفرینی موفق‌تر و بهتر عمل می‌کنند؛ چرا که بانوان ذاتا آفریننده و زاینده‌اند به همین دلیل بهتر می‌توانند کارآفرینی و از آن مراقبت کنند. البته نباید از ارتباطات اجتماعی موثرتر، دلسوزی و تیم‌سازی بهتر بانوان هم غافل بود.دهقانی با بیان اینکه بر اساس این دلایل معتقدم زنان در عرصه کارآفرینی سرآمدتر هستند، خاطر نشان کرد: امروزه حدود ۶۰درصد جمعیت دانشگاه‌های برتر کشور را بانوان تشکیل می دهند اما تنها ۱۰درصد آنها به‌ کار گرفته می‌شوند که این یک ضعف بزرگ است و باید بر روی این قشر ارزشمند سرمایه گذاری ویژه‌تری صورت گیرد و آنها را ارج نهیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، یکی از دغدغه‌های مطرح شده از جانب بانوان حاضر در این جلسه را رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی عنوان کرد و یادآور شد: در دومین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان این موضوع به تصویب رسید که تا جایی که نیاز کشور با حضور و توان بخش خصوصی رفع می‌شود، بخش دولتی ورود نخواهد کرد.

دهقانی با تاکید بر اینکه بر اساس این مصوبه تامین نیازهای کشور به زیست بوم نوآوری و کارآفرینی سپرده شده است، اظهار کرد: در این جلسه همچنین قانون منع رقابت بخش خصوصی و دولتی مورد تاکید و تصویب قرار گرفت و این امر به عنوان یک ابزار ارزشمند برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناوری محسوب می‌شود.

وی افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی از ۳هزار میلیارد تومان به ۱۰۰هزار میلیارد تومان را هم نوید دیگری برای اکوسیستم نوآوری کشور دانست و گفت: همه این اتفاقات ناشی از نگاه خاص و توام با حساسیت مقام معظم رهبری به حوزه عام و فناوری است.

دهقانی ادامه داد: یکی از گلایه‌های شما عدم یکپارچگی نهادهای ارائه دهنده خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان بود که معاونت علمی در تلاش است تا یک سامانه یکپارچه، شفاف و هدفمند از خدمات را طراحی کند تا مخاطبان خود را از این سردرگمی و دریافت خدمات پراکنده رها کند.

به گزارش ایسنا، در جریان برگزاری نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی با بانوان کارآفرین شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوری که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، ۲۰نفر از بانوان فعال در زیست‌بوم فناوری و نوآوری در عرصه مختلفی چون هوش مصنوعی، بزیست‌فناوری، مد و پوشاک، صنایع خلاق، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات پزشکی، صنایع انفورماتیک، کشاورزی، صنایع دفاعی و نظامی و غیره حضور داشتند و غدغه‌ها، چالش‌ها و مشکلات پیش روی فعالیت بانوان و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور را مطرح کردند.شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *