خسارت یخبندان به مزارع زعفران و باغات تربت‌حیدریه گسترده است

خسارت یخبندان به مزارع زعفران و باغات تربت‌حیدریه گسترده است

تربت‌حیدریه – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: برآورده‌های اولیه از خسارت گسترده یخبندان به مزارع و باغات این شهرستان بویژه در مزارع زعفران حکایت دارد.

حسین محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اثر مخرب یخبندان در جلگه “رخ” تربت حیدریه (مرز شهرستانهای فریمان، مشهد و نیشابور) گسترده تر است و سرمای ۲۰ درجه زیر صفر به مزارع زعفران، گندم، جو و باغات انار این منطقه خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه مزارع زعفران تربت حیدریه خسارت جدی از یخبندان اخیر متحمل شده‌ اند، اظهار کرد: کارشناسان جهاد و کشاورزی با حضور میدانی در مزارع و باغات شهرستان رقم دقیق خسارات وارده را برآورد خواهند کرد و آن دسته از کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده باشند، غرامت می گیرند.

محمدی گفت: با وجود اطلاع رسانی گسترده به کشاورزان و باغداران تربت حیدریه قبل از ورود سامانه جوی سرد به خراسان رضوی، شدت یخبندان کم سابقه باعث غافلگیری تولیدکنندگان شد، بطوریکه به رغم اقدامات لازم برای کاهش اثراث سرما، باز هم نتوانستند کار چندانی انجام دهند.

وی بیان کرد: از مجموع ۸۱ واحد مرغداری فعال در شهرستان ۴۳ مورد قبل از سرمای اخیر جوجه ریزی داشتند که با اقداماتی نظیر تامین سوخت جایگزین با مشکلات کمتری مواجه شدند.

محمدی افزود: باوجود خسارت وارده به گلخانه‌داران تربت حیدریه اما مشکلات آنها کمتر از بقیه بخش های کشاورزی شهرستان است که قسمت عمده آن به پیش بینی و تامین نهاده های لازم قبل از سرما و یخبندان برمی گردد.

۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در بخش کشاورزی فعال هستند

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه در معرفی جغرافیای اقتصاد کشاورزی شهرستان گفت: بیش از ۱۲ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی که معادل ۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه است که در گستره ۹۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و باغی منطقه به تولید مشغول هستند.

وی افزود: همه ساله ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور و آبزیان در تربت حیدریه تولید می‌شود که معادل حدود هفت درصد تولیدات استان خراسان رضوی است.

محمدی تصریح کرد: بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ محصول زراعی و ۳۱ نوع باغی به ترتیب رتبه‌های پنجم و سوم خراسان رضوی را دارا است.

وی مهمترین محصولات زراعی و باغی تربت‌حیدریه که در سطح بالایی تولید می شود را شامل “گندم، جو، زعفران، پسته، سیب‌زمینی و چغندرقند” اعلام و اظهار کرد: این شهرستان در تولید محصولاتی چون زعفران، توت، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، بادام، زردآلو و آلو رتبه‌های اول تا سوم استان خراسان رضوی را داراست.
مسوول نمایندگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی منطقه تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان غرامت به کشاورزان خسارت دیده از حوادث قهری در شهرهای جنوبی و مرکزی خراسان رضوی پرداخت شده است.

مجید خزاعی با توصیه اکید به کشاورزان و دامداران برای استفاده و بهره مندی از مزایای بیمه ای، افزود: نمایندگی صندوق بیمه کشاورزی منطقه تربت‌حیدریه هشت شهر مرکزی و جنوبی خراسان رضوی شامل تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات، کاشمر، خلیل‌آباد، کوهسرخ، تایباد و باخزر را زیر پوشش دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *