نصب ۲ دستگاه سنجش آلودگی هوا در تربت‌حیدریه معطل تامین اعتبار است

نصب ۲ دستگاه سنجش آلودگی هوا در تربت‌حیدریه معطل تامین اعتبار است

تربت‌حیدریه -ایرنا- رییس اداره حفاظت از محیط زیست تربت‌حیدریه گفت: تهیه و نصب ۲ دستگاه سنجش آلودگی هوا در تربت‌حیدریه ضروری است و این موضوع معطل تامین اعتبار برای خرید تجهیزات مربوطه است.

داود نور محمدی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در پاسخ به مطالبه عمومی پیرامون راه اندازی دستگاههای سنجش آلودگی هوا در تربت حیدریه افزود: به دلیل ناکافی بودن منابع اعتباری و شناور بودن قیمت ها هنوز امکان خرید این دستگاهها مهیا نشده است.

وی اضافه کرد: بر طبق بررسی و پایش های صورت گرفته چهار نقطه شهر تربت‌حیدریه شامل “چهار راه امام، میدان باغ سلطانی، چهار راه شورا و چهار راه فرهنگ” به عنوان مناطق پرترافیک و مرکز ثقل تولید آلودگی هوا شناسایی شده است.

نورمحمدی گفت: مطابق تشخیص کارشناسان؛ میدان مسجد جامع تربت حیدریه که همه این نقاط به آن ختم می شود نیازمند نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا است و اولویت بعدی چهار راه شورا در نظر گرفته شد تا وضعیت آلایندگی خیابان‌های منتهی به آنها مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست تربت‌حیدریه با اشاره به خواست عمومی اعم از مسوولان شهری، تشکل های زیست محیطی، مدیران دستگاههای ذیربط و اهالی مناطق ترافیکی شهرستان برای تهیه و نصب تجهیزات سنجش آلودگی هوا بیان کرد: در این خصوص مساعدت سازمانهای مرتبط با بحث بودجه را خواستاریم.

وی بیان کرد: اکنون حدود ۹۰ هزار دستگاه خودرو سبک، ۶ هزار و ۵۰۰ خودرو سنگین و دستکم ۶۰ هزار موتورسیکلت در سطح تربت حیدریه تردد دارد که ماهیانه حداقل هشت میلیون لیتر بنزین و هفت میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند و اگر بخواهیم مصرف گاز طبیعی خودروها و مصارف خانگی را نیز اضافه کنیم، همه اینها در تولید آلایندگی هوای شهرستان نقش مخربی دارند.

به گفته وی، لازم است در کنار نصب تجهیزات سنجش آلودگی هوا از طریق سایر اقدامات مرتبط به تامین هوای پاک و حفظ محیط زیست کمک کرد که این موضوع مستلزم اقدامات کارشناسی و اخذ تضمیمات لازم از سوی نهادهای مسوول است.

رییس محیط زیست تربت حیدریه از مسوولان و آحاد مردم شهرستان خواست ضمن کمک به توسعه و تعمیم استفاده از خودروهای عمومی نسبت به انجام معاینه فنی وسایط نقلیه اهتمام جدی تری داشته‌ باشند.

مشکلات ترافیکی و زیست محیطی تربت‌حیدریه پیگیری می‌شود

معاون عمرانی فرمانداری ویژه تربت حیدریه نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع مشکلات ترافیکی و زیست محیطی در دستور کار دستگاههای مرتبط این شهرستان است و هنوز همه تصمیمات و مصوبات لازم جنبه تصویب و اجرایی نگرفته است.

سیدعلی موسوی افزود: اما برای تهیه دستگاه سیار سنجش آلودگی هوا که یکی از مصوبات امسال شورای هوای پاک نیز هست، مقرر شد سه مرکز معاینه فنی خودرو وابسته به بخش خصوصی نسبت به خرید آن اقدام کنند، از سوی دیگر پلیس راهور با توقف خودروهایی که تمایل به انجام معاینه فنی ندارند، آنها را به مراکز معاینه فنی هدایت می کند.

وی تایید کرد: در عین حال این اقدامات کافی نیست و باید کارهای جدی تری صورت بگیرد و البته نیازمند تامین اعتبار و مساعدت دستگاههای مسوول است.

همچنین رییس سازمان حمل و نقل شهرداری تربت‌حیدریه و دبیر ستاد معاینه فنی خودروهای این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: ستاد معاینه فنی خودروها موظف به تهیه بخشی از تجهیزات سنجش آلودگی هوا شده است که باید از طریق واردات تامین شود.

محسن قندهاری با بیان اینکه ۲ شرکت وارد کننده این دستگاه‌ها مذاکره با کشورهای مربوطه را آغاز کرده اند که زمان‌بر است، افزود: البته مراکز معاینه فنی خودرو در تربت حیدریه نیز هنوز وجهی را برای خرید اقلام مربوطه واریز نکرده‌اند.

تربت حیدریه از شهرهای مهم و بزرگ خراسان رضوی و در کرویدور ارتباطی شرق کشور؛ حلقه اصلی اتصال استانهای جنوبی و جنوب شرقی به مشهد مقدس است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *