حاجی پور: برای ساختن آینده باید به حوزه «آموزش» در بودجه ۱۴۰۲ نگاه ویژه داشت

سخنگوی کمیسیون آموزش، پرورش و فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بودجه در نظر گرفته شده حوزه آموزش در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور گفت:‌ اگر قرار است آینده را بسازیم باید آموزش و پرورش را دریابیم چراکه با این عدد و رقم های کم نمی توانیم آموزش و پرورش را مدیریت کنیم و وقتمان را تلف می کنیم.

رضا حاجی پور در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه آموزش و پرورش گفت: در حوزه آموزش و پرورش سرانه برای هر دانش آموزش ۱۱۰ هزار تومان است که اصلا قابل قیاس با کشورهای مختلف نیست.

برای ساختن آینده باید مدارس را دریابیم

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است آینده را بسازیم باید مدارس و دانش آموزانمان را در مقاطع مختلف تحصیلی از دوره پیش دبستانی گرفته تا دوره دبیرستان دریابیم، تاکید کرد: اگر با این عدد و رقم ها بخواهیم آموزش و پرورش را مدیریت کنیم، مسیر را بیراهه می رویم و وقتمان را تلف می کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مگر می شود یک خودرو بدون بنزین حرکت کند، تصریح کرد: بحث حمایت های بودجه ای در آموزش و پرورش جزء اوجب واجبات است. لذا از رئیس جمهور انتظار داشتیم که در رابطه با اولویت هایی که اخیرا اعلام کردند در حوزه ریل گذاری برای پیشرفت کشور و نظام، باید آموزش را مورد توجه قرار دهیم.

حاجی پور در ادامه خاطرنشان کرد: اگر حوزه آموزش را دریابیم مسیرهای دیگر را برای خودمان هموار کرده ایم. البته تامین مسکن، حقوق بازنشستگان، معلمان و کارکنان تمام حوزه ها جزء واجبات است و با توجه به تورمی که ایجاد شده اگر تقویت نشوند خود به خود در حوزه کاری با چالش مواجه می شویم. حال در اینجا بحث آموزش مطرح است که این حوزه از اولویت ها است و باید کارکنان خودمان را دریابیم.

سال ۱۴۰۲ بودجه آموزش ۱۱.۲ درصد از کل بودجه است

وی در رابطه با بودجه حوزه آموزش در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصریح کرد: در حوزه بودجه آموزش و پرورش اگر بخواهیم درصد در نظر بگیریم پیشرفت هایی داشته ایم. مثلا بودجه این حوزه در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که ۱۳.۳ درصد از کل بودجه کشور به حوزه آموزش تخصیص یافته بود، اما کاستی هایی نیز داریم که مثلا در بودجه عمومی سال ۱۴۰۲ که ۲۱۸۶ هزار میلیارد تومان است ۱۱.۲ درصد از بودجه عمومی کشور به حوزه آموزش اختصاص یافته که این نشان دهنده این است که نسبت به سال گذشته در این حوزه کاهش داشته ایم و باید توجه ویژه به حوزه آموزش شود.

نماینده مردم آمل در عین حال خاطرنشان کرد: در بحث سرانه آموزشی در بخش فنی و حرفه ای و کار و دانش و اینگونه موارد چیزی که تعریف شده تقریبا ۲۰۳ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ بوده است که این رقم برای سال ۱۴۰۲، ۲۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تقریبا ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در حوزه بودجه ریزی آموزش و پرورش را باید به صورت ویژه ببینیم

حاجی پور تاکید کرد:‌ اینها از جمله مواردی است که در حوزه بودجه ریزی باید آموزش و پرورش را به صورت ویژه ببینیم که ان شاءالله هم ما نمایندگان مجلس و هم دوستان ما در آموزش و پرورش توجه ویژه ای باید به این حوزه داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد:‌ به بحث اعتبارات ساخت و ساز، نوسازی و تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان ها نیز باید توجه ویژه داشته باشیم و اتمام طرح رتبه بندی معلمان نیز به صورت کامل اجرایی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *