معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پاسخ داد کدام شهرهای خراسان رضوی کمترین و بیشترین میزان باروری را دارند؟

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکنون میانگین نرخ کلی باروری در شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی به ۱.۸ فرزند کاهش یافته که نشان دهنده رشد منفی جمعیت است.

دکتر سیدجواد حسینی در گفت و گو با ایسنا افزود: بر اساس آخرین آمار شهرستان‌های تایباد با ۳.۴۲ ، خواف با ۳.۲۹ و فریمان با ۲.۶۵ به ترتیب بیشترین و درگز با ۱.۶۳ کمترین نرخ باروری کلی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص جمعیت شاخصی به نام (TFR) یا نرخ فرزندآوری داریم که اکنون این نرخ در شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی حدود ۱.۸ دهم است و این وضعیت مناسبی نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در بهترین شرایط باید نرخ باروری بیشتر از ۲.۵ باشد، این شاخص اگر ۲.۱ بود در حد جایگزینی و از ۲.۵ به بالا به سمت جوانی جمعیت پیش می‌رویم ولی وضعیت فعلی اصلاً مناسب نیست.

وی از مناطقی که در فرزندآوری پیشرو هستند خواست کمک کنند تا نرخ رشد جمعیت افزایش یابد، در خصوص جمعیت ۵ آیتم داریم که طلاق، ازدواج، فرزندآوری، سقط و ناباروری از آن جمله است.

حسینی عنوان کرد: در خصوص سقط و ناباروری بیشتر دانشگاه علوم پزشکی وظیفه دارد اما در سه مورد دیگر سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها باید کمک کنند تا نرخ جمعیت افزایش یابد، تا زمانی که تمامی سازمان‌ها به قانون جوانی جمعیت اعتقاد نداشته باشند با وضعیتی مواجه خواهیم بود که اکنون شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون یک پنجره جمعیتی به اتمام رسیده و تا ۶ سال دیگر در پنجره نقره‌ای قرار داریم، بعد از آن وارد پنجره برنزی و سپس سیاه‌چاله جمعیتی می‌شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیرون آمدن از سیاه‌چاله جمعیتی ۱۵۰ سال زمان می‌برد که مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد، تصریح کرد: اگر با همین مدل فعلی پیش برویم تا ۸۰ سال دیگر جمعیت از ۸۵ میلیون نفر فعلی به ۳۱ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ از جمله مشهد نرخ باروری کل ۱.۶ دهم است، امیدواریم تمامی ارگان‌های نظارتی، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و… پای کار بیایند تا وضعیت فعلی جبران شود و به سمت جوانی جمعیت برویم.

حسینی عنوان کرد: هرچند مشوق‌های موجود تا حدودی کمک کننده هستند اما برخی بخش‌های آن اجرا نمی‌شود، جمعیت موضوع یک فاکتوری نیست بلکه مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… همه دخیل هستند که باید کنار هم قرار گیرند.

وی اذعان کرد: برخی اعلام می‌کنند به دلیل نداشتن اشتغال، مسکن و درآمد تمایلی به فرزندآوری ندارند، اگر این مسائل رفع شود شاید مقداری کمک کننده باشد. اگر مسائل اشتغال و مسکن در کشور رفع شود کمک بزرگی خواهد بود برای اینکه به سمت جوانی جمعیت پیش رویم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته کسانی که تک فرزند هستند و یا آن‌هایی که فرزند ندارند دو قشر مرفه جامعه هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *