کنفرانس مونیخ با سخنان رئیس جمهوری اوکراین آغاز به کار کرد آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور اپوزسیون ایران و روسیه و سخنان زلنسکی علیه تهران

ولودیمیر زلنسکی همچنین با اشاره به استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی مدعی شد: «در حالی که ما در حال مذاکره برای جت‌های جنگنده هستیم، کرملین ایران را متقاعد کرده است که پهپاد‌های مرگبار به روسیه بفرستد. کرملین آماده است بهای آن را بپردازد، نه فقط با پول؛ بلکه با اورانیوم ۹۲ درصد غنی‌شده. من مطمئن هستم که هیچ‌کسی در اینجا حاضر نیست این ریسک را بپذیرد.»

آفتاب‌‌نیوز :

کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) با سخنان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین آغاز به کار کرد.

زلنسکی در اظهارات خود خواستار سرعت گرفتن تلاش‌ها برای کمک به اوکراین شد و گفت: «ما باید عجله کنیم. ما به افزایش سرعت در توافق‌ها و تحویل تجهیزات نیاز داریم تا جلوی روسیه را بگیریم.»

رئیس جمهوری اوکراین که از طریق تماس ویدئویی در این جلسه حاضر شده بود، اضافه کرد: «مسئله فقط این نیست که اوکراین باید ببرد. مسئله این است که جالوت باید ببازد و هیچ جایگزینی به جز پیروزی اوکراین در این جنگ وجود ندارد.» جالوت، نام شخصیتی منفور است که در جنگ با قوم طالوت، به دست داوود پیامبر کشته شد.

ولودیمیر زلنسکی همچنین با اشاره به استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی مدعی شد: «در حالی که ما در حال مذاکره برای جت‌های جنگنده هستیم، کرملین ایران را متقاعد کرده است که پهپاد‌های مرگبار به روسیه بفرستد. کرملین آماده است بهای آن را بپردازد، نه فقط با پول؛ بلکه با اورانیوم ۹۲ درصد غنی‌شده. من مطمئن هستم که هیچ‌کسی در اینجا حاضر نیست این ریسک را بپذیرد.»

اظهارات آقای زلنسکی در حالی بیان می‌شود که پیشتر بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، گفته بود کنفرانس امسال تحت‌الشعاع تهاجم روسیه به اوکراین، قرار خواهد داشت. مقامات و تحلیلگران غربی بر این باور هستند که این درگیری با ورود به دومین سال خود در هفته آینده به مرحله حساسی نزدیک می‌شود.

پیستوریوس گفت که جنگ اوکراین «فقط یک نزاع اروپایی نیست»، بلکه پیامد‌هایی فراتر از قاره سبز دارد. اقتصاد‌های سراسر جهان از تأثیر جنگ بر عرضه غلات، قیمت انرژی و تورم متحمل خسارت شده‌اند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز در سخنان خود که پس از آقای زلنسکی ایراد شد، از کشور‌هایی که می‌توانند به اوکراین تانک تحویل دهند خواست «واقعاً این کار را انجام دهند.»

شولتس وعده داد که یک «کارزار فشرده» را برای ترغیب متحدان غربی جهت اقدام در این باره هدایت کند. صدراعظم آلمان افزود چشم‌انداز جنگ در اوکراین به گونه‌ای است که این نزاع «می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد.»

اوکراین برای مقابله با حمله روسیه به سلاح‌های غربی وابسته است. کشور‌های غربی تا کنون در کنار این کشور قرار داشته‌اند، با این حال آقای زلنسکی می‌گوید غرب در برخی مواقع در برآورده کردن درخواست‌های او کند عمل کرده است.

کی‌یف، پس از دریافت وعده‌های کشور‌های غربی برای تانک و مهمات بیشتر، اکنون چشم خود را به جت‌های جنگنده دوخته است. با این حال تا کنون کشورها، عمدتا از بیم بالا رفتن تنش بیشتر با روسیه، از ارسال این دست تسلیحات به اوکراین خودداری کرده‌اند.

قرار است کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، نیز به همراه به رهبران فرانسه و بریتانیا در کنفرانس مونیخ سخنرانی کند.

کنفرانس سال گذشته درست چند روز قبل از اعزام نیرو‌های روسیه به اوکراین برگزار شده بود و خانم هریس در آن زمان با هشدار نسبت به تهاجم قریب‌الوقوع مسکو گفته بود «از زمان پایان جنگ سرد، هیچگاه این مجمع تحت چنین شرایط وخیمی تشکیل نشده است.»

حدود ۴۰ رئیس دولت و همچنین سیاستمداران و کارشناسان امنیتی از تقریباً ۱۰۰ کشور جهان در کنفرانس سه روزه امنیتی مونیخ در آلمان شرکت دارند.

همچنین در پی اعتراضات اخیر ایران، برخلاف گذشته برای کنفرانس امسال از هیچکدام از مقام‌های رسمی دولت ایران جهت شرکت دعوت به عمل نیامده و مسئولین جلسه این بار از چهره‌های اپوزسیون جمهوری اسلامی شامل رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی برای شرکت در این نشست دعوت کرده‌اند.

برگزارکنندگان کنفرانس همچنین پس از تهاجم مسکو به اوکراین، برای اولین بار در دو دهه گذشته به جای مقامات روسیه از فعالان اپوزسیون این کشور دعوت به عمل آورده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *