پلمب کتاب‌فروشی خوارزمی با شکایت سازمان تبلیغات اسلامی

 

 

مدیر کتاب‌فروشی خوارزمی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی از او شکایت کرده‌ و دادگاه تشکیل شده‌است، ادامه داد: می‌خواهند این انتشارات را مصادره کنند، نمی‌دانم که چه کسی باید به داد ما برسد.

ایرنا نوشت: کتاب‌فروشی خوارزمی بعد از ۳۹ سال فعالیت به دلیل اختلاف با بنیاد ملی کتاب پلمب شد.

کتاب‌فروشی خوارزمی در راسته انقلاب یکی از معتبرترین کتاب‌فروشی‌ها است. ویترین‌های این کتاب‌فروشی مرجع بسیاری از کتابخوانان است و درون کتاب‌فروشی همیشه پر است از جوانانی که با کتاب‌فروشانِ با تجربه گفت‌وگو می‌کنند. اما این کتاب‌فروشی در تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۱ پلمب شد.

خبر این پلمب، آن هم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ از طرفی به دلیل تعطیلی یک کتاب‌فروشی معتمد برای کتاب‌خوان‌ها ناراحت کننده است؛ از طرفی کتاب‌فروشانی که چند دهه در این کتاب‌فروشی فعال بودند، ناگهان بیکار شدند.

مجید طالقانی با تاکید بر اینکه سازمان تبلیغات اسلامی شب عید، پرسنل کتاب‌فروشی خوارزمی را بیکار کرد، گفت: کتاب‌فروشی خوارزمی را پلمب کردند، در حالی که ۳۹ سال است که کتاب‌فروشی را اداره می‌کنم و فعالیت کتاب‌فروشی هیچ ارتباطی به انتشارات خوارزمی ندارد. این کتاب‌فروشی حق و حقوق من است و تمام اموال من دراین کتاب‌فروشی است.

مدیر کتاب‌فروشی خوارزمی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی از او شکایت کرده‌ و دادگاه تشکیل شده‌است، ادامه داد: می‌خواهند این انتشارات را مصادره کنند، نمی‌دانم که چه کسی باید به داد ما برسد.

او که مسوولیت انتشارات خوارزمی را هم برعهده داشت، توضیح داد: وقتی که قاضی می‌خواهد حکم پلمب محلی را که افراد در آن مشغول به کار هستند، صادر کند، باید بپرسد که به چه دلیل پلمب انجام خواهد شد؟ این در حالی است که بدون هیچ مراجعه، حکم پلمب کتاب‌فروشی را داده‌اند و هیچ به این فکر نکردند که در شب عید چند خانواده بیکار می‌شوند. در کتاب‌فروشی کلی حساب با افرادی که با کتاب‌فروشی در ارتباط هستند باقی‌مانده است و نمی‌دانم باید چه کار کنم.

پلمب کتاب‌فروشی خوارزمی با شکایت سازمان تبلیغات اسلامی

اختلاف ۲۰ ساله مدیر کتاب‌فروشی خوارزمی و سازمان تبلیغات اسلامی

طرف دیگر این روند، سازمان تبلیغات اسلامی است. کتاب‌فروشی خوارزمی چه ارتباطی با این سازمان دارد و چرا باید به دلیل شکایت این سازمان یک کتاب‌فروشی تعطیل شود؟

مجدالدین معلمی با اعلام اینکه مذاکرات با کتاب‌فروشی خوارزمی حدود ۲۰ سال است که انجام می‌شود، توضیح داد: زمانی که حجت‌الاسلام محمدی‌عراقی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشت، بخشی از سهام خوارزمی را از بخشی از سهامداران خریداری کرد و کم‌کم افرادی که سن بالایی داشتند با سازمان تبلیغات اسلامی مصالحه کردند و سهام این افراد از آن‌ها خریداری شده است. از طرفی افرادی که متکفل کتاب‌فروشی بودند یک‌به‌یک فوت شدند.

مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه طرفین قرار به رای قاضی گذاشتند، ادامه داد: در جلسات متعددی که دراتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با آقای طالقانی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که قاضی می‌تواند بر اساس مدارک و استشهادی که از طرف کتاب‌فروشی خوارزمی تهیه می‌شود، حکم بدهد. در نتیجه به تفاهم رسدیم مدتی با توجه به اینکه آقای طالقانی در کتاب‌فروشی اموال دارد و برای اینکه بتواند صورت حساب و صورت جلسه تنظیم شود، برای مدتی کتاب‌فروشی تعطیل باشد و در نهایت بر اساس حکم دادگاه حق و حقوق طالقانی داده شود و کتاب‌فروشی بتواند به کار خود ادامه بدهد.

او افزود: دادگاه حکم به برگزاری مجمع عمومی داد، در مجمع عمومی که حدود یک هفته پیش برگزار شد، مدیرعامل جدید انتشارات خوارزمی منصوب شد و مدیرعامل جدید خواست که مهم‌ترین مایملک انتشارات خوارزمی، یعنی کتاب‌فروشی را دریافت کند.

به گفته معلمی حدود ۴۰ سال است که طالقانی در این کتاب‌فروشی فعالیت می‌کند، اما مساله این است که با مدیران قبلی قرارداد، کاغذ مکتوب و تفاهمنامه مکتوبی ندارد.

مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه کتاب‌فروشی خوارزمی به کار خود ادامه خواهد داد، توضیح داد: کتاب‌فروشی با مدیریت جدید که در مجمع عمومی تصویب شده به کار خود ادامه می‌دهد؛ اما به این دلیل که اموال آقای طالقانی آنجا است و قبلا سند و مدرکی میان آقای طالقانی و مدیران قبلی وجود نداشته است، برای اصلاح این موضوع مدت کوتاهی توقف خواهیم داشت.

معلمی که این روزها برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: برای اینکه بتوانیم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۲ یک خوارزمی قوی داشته باشیم، از امروز تلاش می‌کنیم. زیرا انتشارات خوارزمی برای چند سال مدیر نداشت و آقای مجید طالقانی صرفا بر مدیریت کتاب‌فروشی تمرکز داشت. به همین دلیل در سال گذشته انتشارات خوارزمی فقط یک یا دو جلد کتاب منتشر کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *