فرانسه در آستانه اعتصاب بزرگ و هفته سیاه انرژی

فرانسه در آستانه اعتصاب بزرگ و هفته سیاه انرژی

تهران- ایرنا- در آستانه بسیج عمومی دیگری علیه اصلاحات قانون بازنشستگی دولت فرانسه، اختلال جدی در فعالیت بخش‌های مختلف از حوزه انرژی تا حمل و نقل و خدمات عمومی انتظار می‌رود و فعالان، اعتصاب این هفته را «هفته سیاه انرژی» در فرانسه می‌خوانند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شبکه خبری فرانس ۲۴ گزارش داد: برخی از بخش ها برای آغاز اعتصاب دوباره خود علیه طرح اصلاح حقوق بازنشستگی تا ۷ مارس (فردا/ سه‌شنبه) صبر نکردند. اختلال تولید در بخش برق و گاز از روز جمعه ۳ مارس آغاز شده و انتظار می‌رود در جریان اعتصاب رسمی فردا این روند تشدید شود. کامیون داران از یکشنبه (۵ مارس/ ۱۴ اسفند) به اعتصاب پیوسته اند.

هدف اعتصاب سراسری «متوقف شدن فرانسه» در ۷ مارس، بسیج سراسری علیه اصلاحات قانون بازنشستگی با مشارکت اتحادیه‌های ملی و بین‌المللی، جنبش‌های اعتصابی گسترده و حتی ادامه دار اعلام شده است.

صنعت و انرژی

بخش انرژی از عصر روز جمعه و با فراخوان کنفدراسیون عمومی کار (CGT) جنبش خود را آغاز کرد تا بر بررسی بند اول طرح اصلاحات در سنا که از روز شنبه آغاز شد، تاثیر بگذارد. این بند لغو طرح‌های ویژه بازنشستگی پیش از موعد که بخش‌های انرژی را شامل می‌شد، در بر می‌گرفت.

عصر روز یکشنبه، کاهش تولید برق به پنج هزار مگاوات برابر با ۵ راکتور هسته‌ای رسید. در گراولین (Gravelines) در شمال فرانسه ۲ راکتور از ۶ راکتور هسته ای از عصر شنبه در دست اعتصاب کنندگان است. آنها تولید یکی از راکتورها را به حداقل رسانده اند و عملیات نگهداری و تعمیر دیگری را متوقف کرده اند. در تریکاستن (Tricastin) چهار راکتور در دست اعتصاب کنندگان است که این امر به کاهش تولید منجر شده است.

در بخش برق‌آبی نیز، اتحادیه‌ها از «توقف فعالیت ماشین‌ها تا اطلاع ثانوی» خبر می دهند و علامت های «اعتصاب» در نیروگاه رود شاسزاک (Chassezac) برافراشته شده است.

سباستین منسپلیه (Sébastien Ménesplier) دبیرکل کنفدراسیون کار در بخش انرژی وعده داده است که این جنبش دست‌کم تا ۷ مارس (فردا)و حداکثر تا پیروزی جنبش» ادامه یابد. او از «هفته سیاه انرژی» با قطع کردن هدفمند، انسدادها و اختلال‌ها در جریان انرژی خبر می‌دهد.

کنفدراسیون کار همچنین به اعتصاب دنباله‌دار در پالایشگاه ها با هدف «مسدود کردن کل اقتصاد» در سطح تولید، توزیع و واردات سوخت فراخوانده است.

در ابتدا، اعتصاب‌کنندگان قصد دارند ارسال محموله‌ها از پالایشگاه‌ها به انبارها را مسدود کنند، اما اگر این اقدام سه روز یا بیشتر طول بکشد، ممکن است به تعطیلی پالایشگاه‌ها منجر شود. اتفاقی که در ۲۷ فوریه (۸ اسفند) در یکی از پالایشگاه های شرکت «توتال انرژی» رخ داد و به بسته شدن آن منجر شد.

بر پایه این گزارش، قرار است سوخت‌رسان‌های هواپیماها نیز در فرودگاه‌های سراسر فرانسه اعتصاب کنند و کنفدراسیون کار تاثیر این اقدام را «فوری» می‌داند. همچنین همه بخش‌های نفت و پتروشیمی از جمله در بخش دارو به اعتصاب فراخوانده شده اند.

فرانسه در آستانه اعتصاب بزرگ و هفته سیاه انرژی

بخش صنعتی که به تازگی به اعتصاب ها پیوسته صنعت متالوژی و به ویژه در میان آن غول های این بخش: هوانوردی، خودروسازی و فولاد است که از اعتصابی نگران کننده خبر می‌دهد. اتحادیه کارکنان شرکت‌های تسلا، والِئو، استلانتیس، آرسلور متال، فورویا، ایرباس، سافران و رنو، همگی به اعتصاب فراخوانده اند. این در حالیست که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت متالوژی فرانسه مشغول به کار هستند.

در بخش کشاورزی و مواد غذایی نیز اتحادیه ها از تولیدکنندگان بزرگ شکر فرانسه خواسته اند که از روز سه شنبه فعالیت خود را تعطیل کنند.

بخش جاده‌ای و حمل و نقل

رانندگان کامیون نیز اعلام کرده اند که قصد دارند به این جنبش بپیوندند و برخی از اتحادیه‌ها مانند قدرت کارگری (Force Ouvrière-UNCP) از عصر یکشنبه به مسدود کردن سکوهای لجستیکی و مناطق صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ فراخوانده اند.

در بخش حمل و نقل نیز اختلالاتی پیش بینی می شود. شرکت حمل و نقل پاریس و این دو فرانس (RATP) در حساب توئیتری خود «ترافیک شدید در مترو و خطوط راه آهن شهری» و «اختلال در تردد اتوبوس و تراموا» را برای فردا پیش بینی کرده است.

فرانسه در آستانه اعتصاب بزرگ و هفته سیاه انرژی

شرکت راه آهن فرانسه نیز اختلال جدی در همه خطوط را پیش‌بینی کرده است. پیش بینی می‌شود با فراخوان اعتصاب اتحادیه ها از هر ۵ قطار یکی به اعتصاب ها بپیوندد.

علاوه بر شبکه ریلی داخلی اختلال جدی در فعالیت قطارهای فرانسه به آلمان و نیز فرانسه به اسپانیا نیز پیش‌بینی می‌شود.

بخش آموزش

بزرگترین اتحادیه کارکنان مقطع آموزش ابتدایی فرانسه اعتصاب و تعطیلی مهدکودک ها و دبستان ها را از روز دوشنبه (امروز) پیش‌بینی کردند. با این حال آماری از مربیان دبیرستانی در دست نیست چون کارکنان این بخش مجبور نیستند برنامه اعتصاب خود را از ۴۸ ساعت قبل اعلام کنند. با اینحال اتحادیه کارکنان، اعتصاب گسترده در این بخش را پیش‌بینی می کند.

فرانسه در آستانه اعتصاب بزرگ و هفته سیاه انرژی

هفت اتحادیه بزرگ معلمان فرانسه «بسته شدن کامل مدارس، کالج‌ها، دبیرستان‌ها و خدمات آموزشی» را در ۷ مارس خواستار شده‌اند.

اقدامات پراکنده ای از سوی دانش آموزان دبیرستانی همچون بستن خیابان ها نیز پیش بینی می شود. همینطور در دانشگاه‌ها، چرا که تشکل های دانش آموزی و دبیرستانی و دانشجویی به تازگی «جنبش سرسخت‌تر» علیه اصلاحات بازنشستگی را خواستار شده است.

به گزارش ایرنا، دولت امانوئل مکرون با ارائه رسمی طرح اصلاحات قانون بازنشستگی که بر مبنای آن سن بازنشستگی با دو سال افزایش به ۶۴ سال می رسد، اعتراضات مردمی گسترده و بی‌سابقه‌ای را در این کشور کلید زد.

اتحادیه های کارکنان اصلی ترین نهاد مدنی مخالف بارها تجمعات گسترده و نیز اعتصاب های سراسری را برگزار کرده اند که با استقبال مردم در شهرهای بزرگ و کوچک فرانسه همراه شد.

موفقیت پی در پی این تجمعات اتحادیه ها را به ادامه اعتراض تا پیروزی مصمم کرده است اما هنوز نتوانسته دولت را از ادامه مسیری که گام در آن برداشته و تصمیمی که آن را با توجه به قانون بازنشستگی سایر کشورهای اروپایی قابل توجیه می داند، منصرف کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *