زنگ خطر ورشکستگی بانکی در اروپا به صدا درآمد

زنگ خطر ورشکستگی بانکی در اروپا به صدا درآمد

تهران- ایرنا- ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» آمریکا زنگ خطر ورشکستگی بانکی در قاره سبز را به صدا در آورده و موجب نگرانی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از یورونیوز، سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) که از آن به عنوان بزرگترین ورشکستگی بانکی در ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ یاد می‌شود، زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورده است زیرا دولت ها تلاش می کنند تاثیر آن را بر استارت آپ های فناوری، سایر موسسات مالی و حتی صندوق های بازنشستگی ارزیابی کنند.

بانک سیلیکون ولی اصلی‌ترین بانک وام‌دهنده به استارتاپ‌های آمریکایی به شمار می‌رفت و حالا این بانک ورشکسته شده و اهالی سیلیکون ولی را در شوک فرو برده است.

این بانک آمریکایی روز پنجشنبه گذشته میلیاردها دلار از سرمایه خود را از دست داد و ارزش سهام آن ۶۰ درصد افت کرد. روز جمعه نیز شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا اعلام کرد که بانک سیلیکون ولی که با عنوان اختصاری اس‌وی‌بی شناخته می‌شود، دچار ورشکستگی شده است.

بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از این اتفاق شوکه و در حال بررسی وضعیت خود هستند. سقوط سیلیکون ولی با وجود تضمین‌های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات این کشور، سهام بانک های اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است.

پاسکال دونوهه رئیس گروه وزرای دارایی منطقه یورو موسوم به یوروگروپ از وضعیت هشدار بانک‌های اروپایی خبر داد ولی به این موضوع نیز اشاره کرد که تاکنون تاثیری در این بانک‌ها دیده نمی‌شود.

پیش از این، پائولو جنتیلونی کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا گفته بود که سقوط بانک آمریکایی تهدیدی جدی برای ثبات مالی اروپا ایجاد نمی‌کند.

با این وجود طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌های اروپایی منتشر شده بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های مربوط به شعبات سیلیکون ولی در انگلیس، آلمان و سوئد نسبت به ورشکستگی دچار تنش شده‌اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی در اروپا تاکنون به خاطر قوانین سخت مالی در این قاره تهدیدی بانک‌ها و شرکت‌هایشان را تهدید نمی‌کند.

آنتونی فاتاس استاد دانشگاه و عضو موسسه اقتصادی اینسید (INSEAD) می‌گوید: مقررات مالی در اروپا سیستماتیک‌تر هستند و این خبر خوبی برای شرکت‌های اروپایی محسوب می‌شود.

وی گفت: ولی با این وجود بانک ها باید به شدت تحت نظارت باشند. این واقعیت است. در غیر این صورت، ما در نهایت با بحران یکی پس از دیگری روبرو می‌شویم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *