شهروندان تربت حیدریه از تخریب یک میدان قدیمی “باغ سلطانی” در بافت تاریخی شهر گلایه دارند،میدان باغسلطانی مرکز تجمع و کانون فعالیت های فرهنگی، مذهبی، تفریحی و صنفی بوده است که گویا در معادلات کارشناسان کنونی شهرداری جایگاهی ندارد و بنظر می رسد ناشی از جوانی و کم تجربه گی آنها باشد.

شهروندان تربت حیدریه از تخریب یک میدان قدیمی در بافت تاریخی شهر گلایه دارند

تربت‌حیدریه – ایرنا – شماری از شهروندان تربت حیدریه با ابراز گلایه از تخریب میدان “باغ سلطانی” در بافت قدیمی شهر این اقدام شهرداری را کم توجهی به سرمایه های تاریخی و نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم ارزیابی کردند.

به گزارش ایرنا؛ میدان باغسلطانی تربت حیدریه در مرکز بافت تاریخی و محلات قدیمی تربت حیدریه با دنیایی از خاطرات و حس نوستالژیک برای شهروندان بویژه نسل های قدیمی تر؛ دیگر جایگاهی در مبلمان شهری و مراودات اجتماعی ندارد چرا که شبانه و در چشم به هم زدنی توسط نیروهای شهرداری تخریب شد.

طبق اظهار مدیران شهری تربت حیدریه تخریب میدان باغسلطانی و ایجاد یک چهار راه جدید در مکان آن با هدف روان شدن ترافیک و مستند به نظرات کارشناسی و فنی صورت گرفته است.

اما در مقابل شهروندان معتقدند؛ ترافیک شهری تربت حیدریه به سبب مشکلات و کمبودهای زیرساختی نیازمند راهکارهای اساسی است و از بین بردن میدان ها و سرمایه های شهر نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بی توجهی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و علایق مردم است.

یک شهروند تربت حیدریه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: میدان باغ سلطانی برای مردم این شهر مشحون از خاطرات مختلف بوده و کمتر شهروندی است که وابستگی محیطی یا عاطفی به آن نداشته باشد.

بابک افشار افزود: میدان باغ سلطانی در گذشته های دور یکی از مبادی اصلی ورود به شهر تربت حیدریه بوده است؛ همچنین قرار گرفتن آن در مرکز بافت تاریخی و مجاورت چند مسجد، تکیه، کتابخانه، بستنی فروشی و نظایر آن در بیشترین روزهای سال بویژه مناسبت های ملی و مذهبی کانون ارتباط شهروندان اعم از دوست، فامیل ، همکلاسی و همکار بوده است.

وی اضافه کرد: مسجد فولاد و کتابخانه مجاور آن از قدیمی ترین مکان های مذهبی و فرهنگی تربت حیدریه است و چشم انداز زیبای گلدسته های مسجد از داخل میدان باغ سلطانی در دورهمی های خانوادگی همراه با کتاب خوانی و نوشیدن چای یا صرف بستنی بخشی از خاطرات هم سن و سالان ماست.

وی بیان کرد: “تکیه نخل” در دیگر سوی میدان باغسلطانی در مناسبت های مذهبی همچون تاسوعا و عاشورا کانون شور و شعور مذهبی بوده و هست و آیین نخل گردانی و شام غریبان از گذشته های دور همچنان به یادگار مانده است بطوریکه میدان و محله باغسلطانی مرکز تجمع هزاران نفر از شهروندان با هدف پاسداشت آیین های مذهبی بوده است.

وی گفت: مراجعه به آلبوم خاطرات شهروندان و حتی آرشیو نهادهای فرهنگی تربت حیدریه نشان می دهند میدان باغسلطانی مرکز تجمع و کانون فعالیت های فرهنگی، مذهبی، تفریحی و صنفی بوده است که گویا در معادلات کارشناسان کنونی شهرداری جایگاهی ندارد و بنظر می رسد ناشی از جوانی و کم تجربه گی آنها باشد.

رضا اسکندری از کسبه قدیمی میدان باغ سلطانی نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: طی چند روز اخیر و با تغییرات صورت گرفته ناشی از تخریب میدان باغ سلطانی و ایجاد چهار راه فعالیت صنفی کسبه محل دستخوش چالش شده است زیرا تغییرات هندسی به گونه ای صورت گرفته که امکان پارک یا توقف خودروها به حداقل ممکن کاهش یافته است.

یک مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت شهری نیز در این زمینه گفت: بیشتر خیابانها و معابر تربت حیدریه حدود ۱۰۰ سال پیش طراحی شده و پاسخگوی نیازهای کنونی نیست از دیگر سو این شهر با مشکلات و کمبودهای اساسی نظیر نبود یا کمبود پارکینگ مواجه است.

محمد مهدی کریمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: کمبود چراغ های هدایت ترافیکی، صدور مجوزهای غیرکارشناسی برای ساخت مراکز تجاری و اداری در هسته مرکزی شهر، فروش تراکم، حذف پارکینگ در نقشه ساخت اماکن مسکونی و صنفی با هدف درآمد زایی شهرداری از جمله مشکلاتی است که هیچوقت اجازه نخواهد داد معضل ترافیک تربت حیدریه برطرف شود.

وی اضافه کرد: شهرداری تربت حیدریه به جای حل مشکلات اینچنینی با پاک کردن صورت مسئله و تصمیم های غیر کارشناسی نظیر تخریب و حذف میدان باغسلطانی نه تنها مشکلی از مشکلات مردم را کم نمی کند بلکه عواطف و احساسات آنها را نیز جریحه دار می کند.

به گفته وی از دیرباز تاکنون در مجاورت این میدان تقریبا تمامی نیازهای شهروندان نظیر مسجد، کتابخانه، رستوران، بستنی فروشی، بانک، موزه، کبابی، جگرکی، قهوه خانه، کاروانسرا، عکاسی و دیگر موارد دیده شده بود بنابراین باغسلطانی در آلبوم خاطرات مردم تربت حیدریه چیزی شبیه میدان تقی آباد و شهدای مشهد یا میدان توپخانه تهران است.

وی تصریح کرد: شهر فقط کالبد نیست بلکه یک موجود زنده است و انتظار می رود مدیران شهری تربت حیدریه در اجرای طرحهای عمرانی به پیوست های فرهنگی و اجتماعی آن نیز توجه داشته باشند.

شهروندان تربت حیدریه از تخریب یک میدان قدیمی در بافت تاریخی شهر گلایه دارند

همچنین کارشناس تاریخ شفاهی تربت‌حیدریه در پیوند با وجه تسمیه باغ سلطانی به خبرنگار ایرنا گفت: باغ سلطانی یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تربت حیدریه و دلیل نامگذاری آن به واسطه سبک معماری آن است که بیشتر خانه های آن به صورت “خانه‌ باغ” بوده است.

مرتضی شبان با بیان اینکه باغسلطانی تا دهه ۷۰ خورشیدی سبک معماری خود را حفظ کرده بود، افزود: دلیل دیگر این نامگذاری به دلیل خانه باغ معروفی است که مالک آن مرحوم “سلطانی” است که همچنان این نام بر آن باقی مانده‌ است.

خبرنگار ایرنا در این رابطه نظر معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه را جویا شد که وی در پاسخ گفت: تبدیل میدان باغ سلطانی به چهار راه بر اساس مصوبه شورای ترافیک مستند به نظر قطعی مشاور طرح بوده است.

سید علی موسوی هدف اصلی این طرح را روان شدن ترافیک عنوان کرد و افزود: قوس رینگ‌های دور میدان که قبلا مقعر بود به محدب تغییر شکل داده شده است تا گردش راست به چپ درست انجام شود و مسیر خیابان فردوسی جنوبی از این پس به سه خط رفت و ۲ خط برگشت تغییر خواهد یافت.

شهروندان تربت حیدریه از تخریب یک میدان قدیمی در بافت تاریخی شهر گلایه دارند

وی با بیان اینکه انتهای کوچه خیریه به سمت “سه راه بارزار” نیز بازگشایی خواهد شد، اظهار داشت: شهرداری تربت حیدریه پیش بینی هزینه های مربوطه و نیازهای کسبه محل را داشته است و این طرح زیانی به تجار و بازاریان وارد نمی کند.

وی گفت: در طرح جدید بر حجم پیاده‌‎روی اضافه می شود بنابراین شاهد آیند و روند بیشتر شهروندان و در نتیجه بهبود شرایط کسب و کار واحدهای صنفی محدوده باغ سلطانی خواهیم بود.

معاون فرماندار تربت حیدریه با پذیرش برخی اشکالات به این طرح اظهار کرد: برخی انتقادات شهروندان در شبکه های اجتماعی مبنی بر بی توجهی به عواطف و حس نوستالژیکی که برخی افراد به این موضوع دارند امری صحیح و پذیرفتنی است اما از چند سال قبل و با قطع درختان کهنسال میدان باغ سلطانی و پیرامون آن؛ بافت این محیط دستخوش تغییرات اساسی شد و موضوع جدیدی نیست.

موسوی تصریح کرد: میدان باغ سلطانی در فرهنگ مردم تربت حیدریه چنان جایگاهی دارد که برخی افراد وقتی می‌خواهند از اصالت و نجابت خانوادگی خود صحبت کنند با افتخار خود را “بچه محله باغسلطانی” می‌نامند بنابراین مقاومت و نگرانی های صورت گرفته طبیعی به نظر می رسد.

شهروندان تربت حیدریه از تخریب یک میدان قدیمی در بافت تاریخی شهر گلایه دارند

خبرنگار ایرنا نظر رییس کمیسیون عمران شورای شهر تربت‌حیدریه را نیز جویا شد که وی با یادآوری نظرسنجی صورت گرفته گفت: بیشتر افرادی که با حذف و تخریب میدان باغ سلطانی مخالفت کرده اند افراد غیر بومی مقیم شهر تربت حیدریه هستند.

حمید خوش‌ طینت تخریب میدان باغ سلطانی را به نفع مردم و در راستای روان شدن ترافیک تربت حیدریه ارزیابی کرد.

سیدجمال یوسف‌زاده رییس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل تربت حیدریه نیز با بیان اظهارات مشابه هزینه تخریب میدان باغ سلطانی و طراحی چهار راه جایگزین آن را افزون بر ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تومان اعلام کرد.

اگرچه تلاش چند باره خبرنگار ایرنا برای شنیدن نظر شهردار تربت حیدریه بی نتیجه ماند اما وحید فرخ تبار قبلا گفته بود: شهرداری با وجود کمبود بودجه و منابع درآمدی پایدار؛ در دوره جدید فعالیت های عمرانی خود حذف و ایجاد برخی میدان ها و چهار راه های جدید را با هدف بهبود امور ترافیک در دستور کار دارد.

شهردار تربت حیدریه معتقد است؛ مسائل فرهنگی و اجتماعی مورد توجه مدیران شهری است.

تربت حیدریه یکی از شهرستانهای مهم و بزرگ خراسان رضوی با مزیت های مختلف در حوزه های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس و بر سر راه استانهای جنوبی و جنوب شرق کشور به مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *