تربت حیدریه به قطب تولید بذر سیب زمینی کشور تبدیل شده است

تربت حیدریه به قطب تولید بذر سیب زمینی کشور تبدیل شده است

تربت حیدریه – ایرنا – معاون رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مدیر حوزه تربت حیدریه گفت که “جلگه رخ” از توابع این شهرستان به قطب تولید بذر سیب زمینی کشور تبدیل شده است.

حسین محمدی امروز یکشنبه در جریان بازدید شماری از مسوولان و کارشناسان استان خراسان رضوی از مزارع الگویی روستای “احمد آباد خزایی” از توابع بخش جلگه رخ تربت حیدریه افزود: اکنون بذر سیب زمینی تولید شده در این شهرستان به هشت استان شمالی، شمال غرب و جنوب کشور صادر می شود.

وی با یادآوری کمیت و کیفیت بالای سیب زمینی تولید شده در جلگه رخ تربت حیدریه اضافه کرد: بذر تولیدی این شهرستان به سبب کیفیت بالا برای تولید انبوه به دیگر استانهای کشور صادر می شود و با ادامه روند رو به رشد موجود، این امکان وجود دارد نیمی از استانهای ایران نیاز خود را از تربت حیدریه تامین کنند.

همچنین مدیرعامل مجتمع کشاورزی و دامی احمدآباد خزایی تربت حیدریه گفت: جلگه رخ به سبب اقلیم و خاک مناسب همچون ارتفاع مناسب از سطح دریا، اختلاف زیاد دمای روز با شب و زمستان های سرد؛ شرایط مناسبی برای کشت و تکثیر سیب زمینی و بذر آن دارد.

عبدالرضا خزایی افزود: ماده اصلی سیب زمینی نشاسته است که در تمام محیط های کشت استفاده می شود ؛ وقتی نشاسته در خاک قرار می گیرد باکتری ها و ویروس ها به آن حمله و با تغذیه از آن تکثیر می شوند بنابراین بذر سیب زمینی در آزمایشگاه تولید می شود و نه در مزرعه.

وی اضافه کرد: در فرایند تولید بذر و سیب زمینی از آزمایشگاه به گلخانه استریل و سپس مزارع خاص که هر هکتار آن ۳۵ هکتار حریم دارد محصول مرغوبی تولید می شود که هم اکنون این شرایط در مزرعه الگویی روستای احمد آباد خزایی فراهم است هر چند دیگر روستاهای جلگه رخ نیز شرایط مشابهی را پدید آورده اند.

وی با بیان اینکه اکنون در مزرعه الگویی احمد آباد خزایی علم روز به کمک کشاورزی آمده است ، گفت: تلاش می کنیم با بهره مندی از دانش دیگر کشورها همچون هلند شرایط کمی و کیفی سیب زمینی را در خراسان رضوی و به دنبال آن دیگر استانها توسعه و تعمیم ببخشیم.

همچنین معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار تربت حیدریه در این مراسم گفت: این شهرستان در تولید ۳۱ محصول زراعی و باغی رتبه اول تا سوم استان را در اختیار دارد.

علی اکبر کی پور با یادآوری رتبه اول تربت حیدریه در تولید سیب زمینی خراسان رضوی افزود: کیفیت بالای محصول تولیدی این شهرستان در کنار بذر مرغوب از توانمندی منطقه در عرضه و صدور دانش فنی نیز حکایت دارد که می تواند به افزایش تولید در دیگر استانها و تضمین سبد غذایی کشور کمک کند.

گفتنی است باوجود کاهش کشت سیب زمینی در تربت حیدریه به سبب خشکسالی امسال ۱۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت محصول اختصاص یافت و پیش بینی می شود دست کم ۵۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول در سطح منطقه تولید شود.

میانگین تولید سیب زمینی در تربت حیدریه ۴۵ تن در هکتار و در مزارع الگویی جلگه رخ بالاتر از ۶۰ تن است و شامل گونه های مختلف همچون اگریا، سانته، بانبا، فونتانه، پیکاسو، لیدی ازتا، جلی، کارسو، آریندا، کلوکبا، ساگیتا، پانامرا، کارلیا، دوناتا و ادونی می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *