روزنامه «آزادی» که مدیر مسئول آن همشهری شاعر و فرهیخته ما زنده یاد علی اکبر آزادی بود با قدمت ۹۸ سال در مشهد رونمایی شد

روزنامه «آزادی» با قدمت ۹۸ سال در مشهد رونمایی شد

مشهد-ایرنا- روزنامه محلی “آزادی” با قدمت ۹۸ سال روز سه‌شنبه طی مراسمی همزمان با روز خبرنگار در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این روزنامه گفت: مندرجات روزنامه آزادی که خرداد ۱۳۰۴ منتشر شد شامل اخبار داخلی و خارجی و اخبار ایالت خراسان، اعلان‌های ثبت و مقالات مختلف بود.

جمیله جهانی افزود: این روزنامه از معدود روزنامه‌هایی است که پس از تغییر حکومت در سال ۱۳۰۴ به انتشار خود ادامه داد و ۴۹ سال کامل و به صورت مدام منتشر شد تا اینکه پس از انتشار شماره ۴۱۷۷ در خرداد ۱۳۵۳ و با درگذشت «علی‌اکبر گلشن» در ۲۹ تیر همین سال امتیاز روزنامه لغو و انتشار آن متوقف شد.

وی با اشاره به نوسان تعداد شماره چاپ شده این روزنامه، میانگین چاپ و نشر آن در یک سال را ۸۵ نسخه عنوان و بیان کرد: عمده مطالب روزنامه آزادی به قلم علی‌اکبر گلشن آزادی مدیر روزنامه است که بیش از هزاران مقاله و مطلب در زمینه‌های مختلف نگاشته است.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم گفت: جریان عاشورا جنگ رسانه‌ها بود و این رسانه ها باعث بر عکس جلوه دادن حق بودند تا آنجا که قاتلان فرزند پیامبر(ص) بر این امر مباهات کردند.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رسانه را هدایت‌گر حق، تربیت کننده، اهل منطق و دارای عقلانیت خواند و ادامه داد: در مقابل آنچه رسانه اهل باطل و فساد دنبال می‌کند، از هم پاشیدگی بنیادهای جامعه و خانواده است.

وی اظهار داشت: در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها به این موضوع باید توجه شود که خبرنگاری یک شغل عادی نیست و ظرفیتی است که می‌تواند جامعه را به عالی‌ترین مدارج و یا به تباهی برساند.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

گلشن ازادی

 

 

 

میرزا علی اکبر گلشن آزادی در سال ۱۲۸۰هجری .ش در تربت حیدریه به دنیا آمد ۰ در همان جا به فراگیری عربی وفارسی پرداخت، ولی به علت فوت پدر تحصیل را رها کرد وبه تجارت پرداخت۰ چون به شاعری علاقه داشت ،کار مطبوعاتی را برمی گزیندو مدیریت داخلی مهرمنیر وشرق ایران را به عهده می گیرد ودر انتشار روز نامه ی فکر آزاد در سال ۱۳۰۱ به صاحب امتیازی احمد بهمنیار کمک می کند ودر سال ۱۳۰۴ امتیاز روزنامه ی آزادی را می گیرد وبه گلشن آزادی معروف می شود۰ سروده های خود را که شامل ۵۰۰۰ بیت بود تحت دیوان شعر گردآوری وتنظیم کرد۰ وی درسال ۱۳۵۳ در مشهد درگذشت۰ آثار وی عبارتند از : داستان ها از باستان ها – داستان ها ودستان ها – در تهران چه دیدم وچه شنیدم – صدسال شعر خراسان – گلشن ادب – گلشن آزادی – گلشن شوق – مثنوی شاهان وارون بخت

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *