دکترضیا الاطبا بزرگ خاندان ضیایی  و اولین طبیب دیارمان را بیشتر بشناسیم “قسمت ششم ”   (کاظم خطیبی)

در بخشهای گذشته از همکاری جناب آقای مجید ضیایی و خانواده محترمشان  قدردانی نمودم بخاطر اطلاعات و عسکهایی که از گذشته داشتند و صمیمانه در اخیتار اینجانب قرار دادند تا بتوانم گوشه ای از دیدگاه  وتاثیرات  اجتماعی وفرهنگی این خانواده اصیل تربتی را جمع آوری نموده ودر یک مجموعه بصورت کامل جهت استفاده نسل آینده مهیا نمایم بهر حال از دوستان و همشهریان عزیزی که خاطره و یا نظری در این خصوص دارند تقاضا می کنم مرا راهنمایی فرمایند تا بتوانم اطلاعات کامل و پر بارتری را  برای علاقمندان در حا ل و آینده تهیه نمایم .درادامه مطالب گذشته ، اولین  فرزندارشد ضیاالاطبا ،دکتر علیرضا ضیایی بهمراه خانواده ا ش معرفی گردیدند .  اکنون در باره دکتر محمود ضیایی فرزند دوم شادروان ضیا الاطبا می پردازیم دکتر محمود ضیایی در سال ۱۲۸۸ شمسی در تربت حیدریه متولد گردیدو پس از اتمام تحصیلات مقدماتی خود درشهرستان تربت حیدریه عازم تهران گردید پس از آن جهت ادامه تحصیل عازم کشور لبنان شد ودر آنجا به رشته پزشکی ادامه داد .

 وی با درجه دکترا ی پزشکی  از دانشگاه بیروت فارغ التحصیل گشت. و ی برای مدتی هم در کشورهای فرانسه ،انگلستان و امریکا در خصوص بیماریهای زنان و زایمان دوره های متنوعی  را به اتمام رساند و با درجه تخصصی در رشته زنان و زایمان به کشور باز گشت و اولین کار دولتی خودرا در وزارت بهداشت آن زمان در مشهد به استخدام آن وزارت  خانه در آمد و مدتها در دانشکده پزشکی مشهد تدریس می نمود .دکتر همچنین در شهر مشهد هم به مداوای بیماران مبادرت می کرد.سپس دکتر محمود با سرکار خانم عذرا مشیری ازدواج کرد. . حاصل این ازدواج فرزندی بنام حسین که در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۲۳ متولد گردید .

 شروع فعالیتهای سیاسی  دکتر محمود ضیایی از سال ۱۳۳۶ در مشهد آغاز گردید در دوره نوزدهم  به عنوان نماینده مردم مشهد در مجلس شورای ملی به فعالیت پرداخت و بعد ها  در دوره های بیست و یکم وتا بیست و چهارم نمایندگی مردم مشهد را در مجلس حفظ نمود  در طول نمایندگی هم در کمیسیون وزارت امور خارجه فعالیت می کرد و بعد ها هم بعنوان ریاست این کمیسیون در مجلس شورایملی فعالیت می نمود . دکتر محمود ضیایی  پس از باز گشت از مشهد در تهران مقیم شدند و اقامتگاه و مطب وی در پیچ شمیران نبش یکی از خیابانهای آنجا  در خانه ای دوطبقه  اقامت گزیدند که مطب در طبقه پائین و خودشان در طبقه دوم زندگی میکردند.   همسر ایشان  خانم عذرا مشیری در دولتهای حسنعلی منصور و امیر عباس هویدا به عنوان مدیر کل وزارت آبادانی و مسکن فعالیت می کرد.

 در زمانیکه دکتر محمود ضیایی در مشهد بکار طبابت پرداخت ایشان در نبش خیابان خسروی و نبش خیابان امام خمینی  (پهلوی قدیم )در طبقه فوقانی آنجا برای خود مطبی انتخاب کرد در آن دوره همشهریان تربتی به ایشان مراجعه می کردند و خاطراتی از آن موقع دارند از جمله آقای حشمت جهانگیری و همچنین آقای دکتر محمد حسن ابریشمی محقق تاریخ کشاورزی واز ایشان خاطرات  بیاد دارند  ادامه داره …..

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *