آینده اطمینان بخش درمان در تهران با افتتاح بیمارستان نوین شریعتی

آینده اطمینان بخش درمان در تهران با افتتاح بیمارستان نوین شریعتی

تهران – ایرنا – بیمارستان هزار تختخوابی نوین شریعتی که قرار است تا ۱۸ ماه آینده به بهره برداری برسد، یک بیمارستان راهبردی برای استان های تهران و البرز به شمار می رود که نمی توان نقش آن را در خدمات رسانی بویژه در زمان بروز بحران نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار جامعه ایرنا، پروژه ساخت بیمارستان نوین شریعتی در راستای بهبود خدمات دهی به بیماران و شهروندان استان های تهران و البرز از سال ۱۳۹۲ کلید خورد و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد؛ کلان بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی نوین شریعتی، با هزار تخت بستری، پیشرفته ترین بیمارستان جامع مرجع کشور با بالاترین فن آوری های ساختمانی و فنی و آخرین تجهیزات درمانی برترین بیمارستان کشور و سرآمد منطقه خواهد بود.

این بیمارستان ابتدا قرار بود در محوطه بیمارستان کنونی شریعتی تهران واقع در منطقه ۶ ساخته شود اما در نهایت مقرر شد ساخت آن در منطقه ۲۲ تهران پیگیری شود تا هم پوشش خدمات بیمارستانی و سلامت به ساکنان مناطق غربی تهران بیشتر شود و هم بتواند در زمان بروز بحران نقش پررنگی در امدادرسانی ها داشته باشد.

این بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران است و آنطور که مسئولان این بیمارستان عنوان کرده اند، قرار است بیمارستان نوین شریعتی علاوه بر خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی در مقیاس فرامنطقه‌ای و ارایه خدمات بی وقفه در زمان بحران و زلزله احتمالی تهران، به افزایش سرانه تخت های بیمارستانی غرب تهران نیز با هزار تخت پیش بینی شده، کمک کند.

کاهش سفرهای درمانی شهروندان به هسته مرکزی و پرترافیک پایتخت، ارایه خدمات اورژانس هوایی و تروما به مصدومان حوادث جاده‌ای در اتوبان‌های غرب تهران از دیگر اهداف تعیین شده برای بیمارستان نوین شریعتی است تا این بیمارستان هم برای شهر تهران و هم برای کشور نقش پدافندغیرعامل در حوزه سلامت نیز داشته باشد.

بر این اساس بیمارستان شریعتی ۲ تهران نه تنها یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های غرب تهران و کشور به شمار می رود، بلکه از لحاظ گسترش زیرساخت‌های درمانی کشور، اهمیت ملی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران برای احداث این بیمارستان که در انتهای بزرگراه شهید خرازی و در شمال دریاچه چیتگر واقع شده است، با همکاری بانک توسعه اسلامی از تسهیلات اعتباری به ارزش ۲۰/۹۲ میلیون یورویی استفاده می‌کند.

جزئیات پروژه بیمارستان شریعتی

زیربنای این پروژه ۱۲۸ هزار مترمربع و تخت های بیمارستانی آن هزار تخت پیش بینی شده که شامل ۵۱۰ تخت در بخش‌های بستری، ۲۸ تخت جراحی، ۴۴ تخت برای بخش‌های مراقبت متوسط، ۱۴۳ تخت مراقبت ویژه، ۸۵ تخت اورژانس، ۳۱ تخت نوزادان و ۱۲۶ تخت در بخش‌های مراقبت‌های خاص است.

این پروژه بیمارستانی ۲۰ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی خواهد داشت و با نرخ دولتی در زمینه های فیزیوتراپی، آنژیوگرافی قلب، آنژیو مغز و عروق محیطی، MRI، آزمایشگاه و پاتولوژی، بخش‌های تشخیصی درمانی، شیمی‌درمانی سرپایی، دیالیز و اسکوپی به بیماران خدمات درمانی ارایه خواهد کرد.

آینده اطمینان بخش درمان در تهران با افتتاح بیمارستان نوین شریعتی

برنامه ریزی برای افتتاح بیمارستان تا ۱۸ ماه دیگر

اوایل دی ماه بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت بازدیدی از بیمارستان در حال ساخت نوین شریعتی داشت؛ وی در حاشیه این بازدید گفت: وزارت بهداشت به دنبال توسعه زیرساخت های نظام سلامت است و در این رابطه افتتاح بیمارستان های مورد نیاز استان تهران را نیز در دستور کار قرار داده است.

وی از بیمارستان ۲ شریعتی به عنوان یکی از پروژه های مهم و راهبردی در زمینه پدافند غیرعامل یاد کرد و افزود: بهره برداری از این بیمارستان آینده اطمینان بخشی برای آینده درمان استان تهران ایجاد می کند.

رحیمی با یادآوری اینکه این بیمارستان در مدخل استان البرز قرار گرفته و می تواند به بیماران هر دو استان تهران و البرز خدمت رسانی کند، اظهار داشت: تلاش می شود با تامین اعتبارات لازم از منابع وزارت بهداشت و جداول مربوطه تا ۱۸ ماه آینده این پروژه تکمیل و به بهره برداری برسد.

معاون وزیر بهداشت همچنین این نکته را گفت که برنامه ریزی برای تجهیز این بیمارستان آغاز شده است تا بتوان بیمارستان تجهیز شده به مدار آورد.

بیمارستان نوین شریعتی، یک سرمایه ملی

احمدرضا جمشیدی مدیر پروژه بیمارستان نوین شریعتی در این باره می گوید: این بیمارستان یک سرمایه ملی است که ساخت آن از دو دهه پیش آغاز شده و نباید روی زمین بماند؛ با توجه به اینکه وزارت بهداشت اهتمام به تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه سلامت دارد، انتظار داریم حمایت های لازم را در ساخت این بیمارستان داشته باشد.

محمدحسین پورغریب معاون این پروژه نیز معتقد است زمانی قرار بود ساختمان این بیمارستان در کنار بیمارستان فعلی شریعتی ساخته شود اما به دلایل راهبردهایی که هم از داخل دانشگاه و هم از خارج دانشگاه تکلیف شد، مقرر شد تا به منطقه ۲۲ و در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار انتقال داده شود.

وی درباره اهمیت این بیمارستان اظهار داشت: این بیمارستان قرار است پردیس دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.

سرانه تخت های بیمارستانی در تهران

تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور، قطب نظام بهداشتی و سلامت، از دیرباز محل مراجعه بیماران از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگران سلامت بوده و در کنار آن جمعیت ۱۵ میلیونی ساکن آن که تهران را به پرجمعیت ترین استان کشور تبدیل کرده است، تقاضا برای افزایش و ارتقای خدمات سلامت و زیرساخت های نظام درمانی را افزایش داده است.

از این رو برطرف کردن کمبود تخت های بیمارستانی در استان تهران با توجه به اینکه دارای انبوه جمعیت بوده و بیشترین مهاجرپذیری را در کشور دارد، از سوی دولت مردمی مورد توجه قرار گرفته است؛ اکنون سرانه تخت بیمارستانی استان تهران به ۸۵ مورد برای هر هزار نفر است که این شاخص با افزایش ظرفیت در مراکز درمانی، به ۱۲۰ تخت برای هر هزار نفر خواهد رسید.

بر اساس آمار تا پایان سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۴۲ بیمارستان با ۲۴ هزار و ۵۳۵ تخت فعال در شهر تهران وجود داشته است؛ بیمارستان‌های خصوصی (۴۴ درصد) و بیمارستان‌های دانشگاهی (۳۰ درصد) بیشترین و بیمارستان‌های شرکت نفت (۰.۷ درصد) و بیمارستان‌های بنیاد شهید (۱.۴ درصد) کم‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران را تشکیل داده‌اند.

از کل تخت‌های بیمارستانی موجود در شهر تهران، بیمارستان‌های دانشگاهی (۴۵ درصد) بیشترین تخت فعال را در اختیار دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *