کالیفرنیا با بالا آمدن آب اقیانوس در حال نابودی است

کالیفرنیا با بالا آمدن آب اقیانوس در حال نابودی است

تهران- ایرنا- شبکه خبری ان‌بی‌سی نوشت: در پی بارندگی‌های سیل آسای اخیر در ایالت کالیفرنیا و افزایش خطر رانش زمین و هشدار کارشناسان نسبت به سقوط ساختمان‌ها در خط ساحلی، این ایالت در حال نابودی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این شبکه خبری آمریکایی، موجی از طوفان‌های شدید همراه با باران‌های سیل آسا، سبب سرعت گرفتن پدیده رانش زمین در ایالت کالیفرنیای جنوبی شده و ضمن تخریب گسترده، مناطق مسکونی حاشیه ساحل را در معرض سقوط قرار داده است.

به گفته کارشناسان، چشم انداز این ایالت که تا چندی پیش با خشکسالی دست و پنجه نرم می کرد، در حال حاضر با افزایش سطح آب اقیانوس در حال تغییر است.

گزارش ها حاکی است در حال حاضر پیامدهای گرمایش زمین در این ایالت در حال تسریع است و دانشمندان نسبت به وقوع وضعیت وخیم تر هشدار داده اند.

مایک فیپس زمین شناس حاضر در شرکت مهندسی ژئوتکنیک Cotton و Shires and Associates، در این زمینه گفت که خطر رانش زمین و افزایش سطح آب دریا در حال تغییر شکل خط ساحلی کالیفرنیا است.

وی افزود: خطر بسیاری متوجه ساختمان های مناطق ساحلی است و با توجه به این تغییر وضعیت، خانه ها تخریب شده و به درون اقیانوس سقوط می کنند.

بر اساس گزارش نقشه های ملی خشکسالی، دو سال پیش، ۱۰۰ درصد از ایالت کالیفرنیا دچار خشکسالی شده و به شدت نیازمند بارندگی بود. اما اکنون، تنها ۷ درصد از این ایالت بسیار خشک در نظر گرفته شده و بارندگی های شدید و سیل آسا ناشی از تغییرت آب و هوایی تهدیدی برای مناطق گوناگون به ویژه خط ساحلی به حساب می آید.

این تغییر که از زمستان سال جاری شروع شد، شاهد طغیان بیش از ۱۲ رودخانه، جو (آتمسفری) در اثر بارش های شدید بود که با کاهش خشکسالی، دامنه های تپه ها را به شدت مرطوب کرده است.

بر اساس داده های سرویس ملی هواشناسی، تنها در ماه جاری میلادی، مرکز شهر لس‌آنجلس بیش از ۱۲.۵ اینچ (۳۱.۷۵ سانتی متر) بارندگی را به ثبت رسانده که چهار برابر میانگین ماهانه معمول و دو برابر بارندگی های کل سال ۲۰۲۲ است؛ پدیده ای که سبب تشدید احتمال رانش زمین شده است.

از همین رو گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا در پی بارندگی های اخیر و افزایش خطر رانش زمین، وضعیت اضطراری را در این ایالت اعلام کرد.

یک گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده نیز حاکی است که با افزایش سطح آب دریاها به دلیل تغییرات آب و هوایی، کالیفرنیای جنوبی ممکن است تا سال ۲۱۰۰ دو سوم از سواحل خود را از دست بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *