داوران جشنواره امام رضا(ع): آموزش در تولید آثار فاخر تاثیر مثبت دارد

تربت حیدریه – ایرنا – داوران سومین جشنواره ملی نمایش های کوتاه زائر از جشنواره های موضوعی سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) معتقد هستند: هر قدر سطح علمی شرکت کنندگان چنین جشنواره هایی بیشتر باشد، شاهد تولیدات فاخر بیشتری در این رویداد بزرگ فرهنگی کشور خواهیم بود.

 

 

سومین جشنواره ملی نمایش های کوتاه زائر با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع) از روز شنبه هفته جاری و به طور همزمان در دو تالار هنر و اندیشه تربت حیدریه آغاز شامگاه دوشنبه به کار خود پایان داد.
داوری این جشنواره به محمد رضا الوند، نادر برهانی مرند و حسن باستانی سه نفر از بهترین های حوزه پژوهش و تئاتر کشور سپرده شده است.
یکی از این داوران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کسانی که می خواهند در جشنواره های موضوعی و به خصوص جشنواره هایی که در حوزه معناگرا(دینی) فعالیت دارند شرکت کنند، ضرورت دارد با دانش و تخصص بالا وارد عرصه رقابت شوند.
حسن باستانی افزود: فقدان کارهای فاخر و ارزشمند در چنین جشنواره هایی، شان علمی آن را پایین آورده و آن جشنواره را از کارکرد اصلی خود دور می کند.
وی با بیان اینکه امسال ۴۰ اثر در این جشنواره بازبینی شد، گفت: وجه اشتراک غالب کارها، فقدان دانش کافی هنرمند و فقدان تسلط کافی شرکت کنندگان به دانش نمایش بود که نتیجه آن ضربه زدن به نویسندگی، کارگردانی و اجرای صحنه می باشد.
باستای افزود: برای پیشگیری از تکرار چنین ضعف هایی بهتر است دست اندرکاران جشنواره های موضوعی ابتدا به ساکن برای شرکت کنندگان کارگاه های آموزشی برگزار کنند تا شرکت کنندگان با دست پر وارد عرصه رقابت شوند.
یکی دیگر از داوران جشنواره نیز گفت: نمایش کوتاه دارای قالب های خاص خود است که با قالب های نمایش بلند اختلاف دارد، اما در این جشنواره در کنار بسیاری آثار فاخر، شاهد تولیداتی بودیم که در اصل برش هایی از یک نمایش بلند بود.
محمد رضا الوند افزود: این شیوه بیانگر آن است شرکت کنندگان چون تجربه شرکت در چنین جشنواره هایی را نداشتند، لذا در عمل شاهد یک پاشیدگی بین آغاز و پایان داستان بودبم.
وی گفت: برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره در سال های بعد، شایسته است دست اندرکاران جشنواره ابتدا دو سه نمونه کار ارزشمند را تولید و برای الگو گیری روی صحنه ببرند تا شرکت کنندگان برای تولید آثار ارزشمند از آن ها پیروی کنند.
یکی دیگر از داوران سومین جشنواره ملی نمایش های کوتاه زائر تربت حیدریه گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از ابتدای کار تا به امروز، چه از حیث کمی و چه از لحاظ کیفی رشد خوبی داشته است، اما هنوز می تواند بهتر از این ها برگزار شود.
حسن باستانی افزود: برای رسیدن به این نقطه ایده آل بهتر است برنامه ریزان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بخش جدیدی را به نام آموزش بگشایند.
وی گفت: البته روش منطقی آن است قبل از آغاز فراخوان جشنواره ها، دوره های آموزشی مربوطه دایر شود تا علاقه مندان بعد از گذراندن این دوره های آموزشی و با اندوخته علمی بیشتر در جشنواره شرکت کنند.
وی در بخش دیگری اظهار داشت: امروز جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به یک برند فراملی تبدیل شده، اما غالب سالن های برگزاری برنامه های جشنواره در شان این برند نیست.
حسن باستانی افزود: در شان این رویکرد فرهنگی و دینی نیست که بعد از گذشت ۱۲ سال، امروز شاهد باشیم تماشاچیان علاقه مند در تربت حیدریه برای تماشای تئاتر بر روی زمین بنشینند.
وی گفت: شایسته است برنامه ریزان جشنواره در کنار کیفیت بخشی به محتوای برنامه های آن، فکری هم به حال امکانات سخت افزاری شهرهایی که قرار است جشنواره های موضوعی زیرمجموعه جشنواره امام رضا(ع) در آن ها برگزار شود، بکنند.
باستانی افزود: سالن های نمایش تربت حیدریه در شان غنای فرهنگی، عقبه تاریخی و نیز این سیل جمعیت علاقه مند این شهر، نمی باشد.
مرکز این شهرستان ۲۵۰ هزار نفری در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۶۱۲۱/۱۲۱۱

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام /* 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *