نامه‌ی صریح فرح‌بخش به قالیباف / «روی سخنم با شماست»

نشست فیلم آبنبات چوبی به کارگردانی محمد حسین فرح‌بخش

محمدحسین فرح‌بخش متنی را خطاب به محمد باقر قالیباف پیرامون وضعیت نمایش فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی شهرداری منتشر کرد.

در متن این کارگردان و تهیه‌کننده سینما خطاب به محمد باقر قالیباف شهردار تهران که در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است:
«قطعاً جنابعالی به عنوان مدیری متعهد و پرسابقه در جمهوری اسلامی ایران، اذعان می‌فرمایید مطابق فرمایشات صریح حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، انقلاب ما در اصل انقلابی فرهنگی است و اصلا یکی از دلایل پذیرفتن رهبری حضرت امام خمینی (ره) توسط مردم ایران، نگاه مترقی حضرت امام (ره) به مقولات اجتماعی، فرهنگی و دوری آرا و عقاید ایشان از تحجر بوده. در واقع مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ با انتخاب امام راحل به عنوان رهبر خویش، به روحانیت واپسگرا پیام صریحی داد که در جستجوی اسلام ناب محمدی (ص) و تحکیم حکومت علوی (ع) است. در آن زمان نگاه مترقی امام راحل باعث شد در حالی که بسیاری از روحانیون سنتی سینما را از مظاهر کفر و الحاد می‌دانستند، ایشان شجاعانه سینما را از مظاهر تمدن بخوانند.  از سوی دیگر شما از قول حضرت امام (ره) و از زبان مقام معظم رهبری، حتما و به کرات این نکته را شنیده‌اید که در این انقلاب و نظام اسلامی، سرپیچی از دستورات دولت قانونی حرام است.
حال باید پرسید چگونه است که در همین شهر تهران و بیخ گوش شما، مدیری که توسط شما منصوب شده به اجتهاد شخصی خود از اکران فیلمی، دارای مجوز قانونی نمایش، در سینماهای شهرداری که با بودجه بیت المال ساخته شده، خودداری می‌کند و در پاسخ به اعتراض ما اعلام می‌کند: "در سینماهای متعلق به شهرداری در ایام محرم و صفر فیلم طنز نمایش نمی‌دهم."

واقعاً کجای شرع مقدس اسلام خندیدن در ایام محرم و صفر را حرام اعلام کرده که مدیریت سینماهای شهرداری تهران، به استناد آن از نمایش فیلم سینمایی «آس و پاس» که در بیش از ۸۰ سینما در سرتاسر ایران در حال نمایش عمومی است و مورد استقبال چشمگیر مخاطبین قرار گرفته ممانعت می‌کند؟ به راستی چرا ایشان که باید خادم ملت و هنرمندان باشد، برای سانسور و تحریم سینمای ایران و فیلمهای آن دفتر و دستک جداگانه به راه انداخته و از امکانات بیت المال برای تحمیل عقاید و سلایق خودش بهره می‌برد.

آیا واقعا عرصه مدیریت در شهرداری باید در تیول کسانی باشد که رسماً با آرای شهید مطهری، که امام راحل ایشان را پاره تن خود نامیده‌اند و مقام معظم رهبری هم ایدئولوژی نظام را متعلق به ایشان دانسته‌اند، ابراز مخالفت می‌کنند. به گمان ما این قبیل افراد بیشتر باعث ایجاد بدبینی و بدنامی برای شما و مدیریت شهری هستند و با این افکار منسوخ و مسموم جایشان نه در شهرداری بلکه در انجمن حجته است.

گویا فراموش کرده‌اند سال‌هاست مردم ایران فاتحه افکاری از جنس انجمن حجته را خوانده. رسوخ چنین افکار و عقایدی در عرصه مدیریت فرهنگی، آن هم در شهرداری تهران، باعث نگرانی تهیه‌کنندگان و کارگردانان نجیب سینمای ایران و تضییع حقوق مردمی است که انقلاب کردند تا بساط دیکتاتوری و تحمیل عقاید ناروا در هر لباس و منصبی برچیده شود و به نظر می‌رسد همان طور که سینه چاکان اسلام ناب محمدی (ص) و تشیع علوی (ع) برای دفاع از حرم آل الله و مبارزه با تفکرات وهابی و داعشی در خارج از مرزهای ایران، جان برکف نهاده و علم مبارزه برافراشته‌اند، در داخل کشور هم برای مقابله و مبارزه با این نوع تفکرات متحجرانه باید مبارزه کرد و چه تلخ و درناک است دیدن این قبیل تفکرات در عرصه مدیریت فرهنگی شهرداری تهران.
 آقا
ی قالیباف!

تکلیف روشن است و حنای این جماعت دیگر نزد مردم رنگی ندارد. پس روی سخن و سوالم با شماست که دو دوره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بودید و از شنیده‌ها بر می‌آید خود را آماده کرده‌اید تا برای بار سوم نامزد مقام ریاست جمهوری شوید. آیا دیدگاه شخص شما هم در زمینه‌های فرهنگی تا بدین حد بسته است و آیا چنین نگاهی به مقوله هنر را تایید می‌کنید؟ آیا در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهور قرار است چنین افرادی در اطراف شما سیاستگذار مسایل فرهنگی باشند؟ آیا فی المثل وزیر ارشادی انتخاب خواهید کرد که چنین افکاری داشته باشد؟ اگر چنین است که پیشاپیش بدانید اهل فرهنگ و سینمای ایران و عموم ملت ایران پذیرای این تفکرات نخواهند بود.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *