دبیرکل خانه کارگر: مکیدن خون اقتصاد حاصل سوداگری است/ قیمت کالاها پرشی افزایش پیدا می‌کنند

مکیدن خون اقتصاد حاصل سوداگری است/ قیمت کالاها پرشی افزایش پیدا می‌کنند

نشست هم اندیشی روسای کانون شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگران، مجمع نمایندگان کارگران و رابطین امور اعضا، اعضای کنگره و هیأت اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل سالن اجتماعات خانه کارگر تبریز و سخنرانی علیرضا محجوب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) که از طریق ارتباط تلفنی به طور زنده با شرکت کنندگان در نشست هم اندیشی روسای کانون شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگران، مجمع نمایندگان کارگران و رابطین امور اعضا، اعضای کنگره و هیأت اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی سخن می‌گفت، با بیان اینکه هم اکنون کشور با شرایط ویژه و خاص اقتصادی روبرو است، اظهار داشت: جامعه کارگری نسبت به وضعیت معیشتی دچار یاس شده است.

محجوب در تشریح علل وضعیت پیش آمده برای اقتصاد کشور، سوداگری را عامل اصلی رکود تولید عنوان کرد و گفت: مفام معظم رهبری حکیمانه و کارشناسی شده این موضوع را مورد بررسی قرار داده و آن را در جلسات مختلف اعلام داشته‌اند که سوداگری آفتی است که عمیقا اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با تأکید برتوجه به کُنه فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: یقینا پیگیری فرمایشات ایشان و ارایه راهکارهای اجرایی در این زمینه بایستی در جلسات خانه کارگر به طور جدی مورد توجه باشد چرا که برای این نهاد، مقام عظمای ولایت تنها منبع قابل اعتماد به شمار می‌آید.

محجوب با اشاره به نقش سوداگری در ضربه زدن به تولید و اشتغال اظهار داشت: بانک‌ها عامل اصلی سوداگری بوده و موجب شده‌اند تا بخش غیرمولد که ریشه عمیقی تقریبا در همه بخش‌های اقتصادی کشور دارد توسعه یابد.

وی با بیان تفاوت‌های اقتصاد باز و اقتصاد مختلط اظهار داشت: در اقتصاد مختلط حضور بخش خصوصی، تعاون و دولتی در کنار هم تعریف شده اما در اقتصاد باز شاهد حضور بخش خصوصی هستیم که نتیجه آن سوداگری صرف است.

محجوب حاصل سوداگری را مکیدن خون اقتصاد و از موانع اصلی تولید خواند و گفت: لذا باید به موضوع سوداگری در ابعاد مختلف آن توجه ویژه شود.

دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران با یادآوری دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در قبال کارگران تصریح کرد: نقطه نظرات رهبر انقلاب اسلامی در مباحث موانع تولید و آنچه که در مورد کارگر بیان فرموده‌اند مطالب متعالی و ارزشمندی است که اگر به آن توجه شود مشکلات این حوزه رفع می‌شود.

وی یکی از موضوعات مورد توجه مقام معظم رهبری در مورد کارگران را بحث امنیت شغلی عنوان کرد و گفت: امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه کارگری است که ایشان به خوبی به آن اشاره و خواستار تأمین آن شده‌اند.

محجوب یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور را آشنایی کم مسئولان با مباحث اقتصادی عنوان کرد و گفت: وقتی در اقتصاد با مشکل روبرو می‌شویم انگشت اتهام به فساد نشانه می‌رود در حالی که فساد همه مشکل کشور ما نیست.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه اکنون در حالی که قیمت کالاها به طور پرشی به یکباره افزایش پیدا می‌کنند، دستمزدکارگران نیز با سقوط ارزش پول ملی در معرض خطر جدی قرار گرفته است، اظهار داشت: امیدوارم دولت سیزدهم در این شرایط سخت و دشوار با توجه عمیق وهمه جانبه به اقتصاد و ارتقای ارزش پول ملی حضور سرمایه داران زالوصفت را در عرصه قطع کنند تا بخش مولد جامعه پیروز میدان باشند.

وی در خاتمه با قدردانی از اقدامات دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی در برپایی نشست‌های کارشناسی و همفکری جامعه کارگری اظهار داشت: کارگران در شرایط فعلی بیش از همه چیز به همدلی میان جامعه کارگری نیاز دارند تا در سایه این وحدت با جسارت و شجاعت مطالبات این قشر را بیان کنند چراکه چشم‌انداز روشنی در ماه‌های آتی از مباحث اقتصادی دیده نمی‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *