سجادی در گفت‌و‌گو با ایلنا: مدعی العموم باید به موضوع توهین به مولاوردی ورود کند


یک وکیل دادگستری با بیان اینکه جرم صورت گرفته در مورد معاون رییس جمهور، بزه عمومی است و مدعی العموم باید ورود کندف گفت: از معاون رییس جمهور انتظار شکایت می‌رود تا مرسوم نشود.

شهناز سجادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره مطلب منتشر شدهٔ حاوی توهین به معاون رییس جمهور و چگونگی پیگیری آن٬ اظهار داشت: معاون رییس جمهور برای اینگونه توهین‌ها باید شکایت کند تا این جرم در آحاد جامعه مرسوم نشود.

وی اظهار کرد: آنچه مشخص است در این اقدام توهین و نشر اکاذیب و تهمت، عنوان مجرمانه این رفتار است که می‌توان مطرح کرد. در قانون مطبوعات نیز در خصوص اشخاص سیاسی مانند معاونان رییس جمهور اگر چنین اعمال مجرمانه‌ای رخ دهد جنبه عمومی پیدا می‌کند و مجازات دارد که بسته به نوع فعالیت حبس‌، شلاق و جریمه مالی اعمال می‌شود. انتظار این است که شکایت نیز انجام شود و انتظار جامعه نیز همین است که شکایت صورت گیرد چون اگر چنین اعمالی مجازات نشود بین احاد جامعه نیز مرسوم می‌شود.

وی در پاسخ به نقش مدعی‌العموم در این موضوع گفت مدعی‌العموم نیز به دلیل اینکه جرم عمومی است می‌تواند وارد عمل شود. چرا که شخص معاون رییس جمهور چون شخصیت سیاسی و عمومی است مدعی العموم باید به عنوان یک بزه عمومی با این مسئله برخورد کند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه این سخنان را قبلا در صفحات اجتماعی شخصی خودشان زده‌اند و اکنون نیز رسانه‌های خودشان منتشر کرده‌اند که جنبه جرم شخصی و حقوقی (معاونت مطبوعاتی می‌تواند با رسانه برخورد کند) دارد٬ افزود: معاون امور زنان و خانواده می‌تواند از هر دو جهت از این افراد شکایت کند و صحیح نیز همین است که اقدام به شکایت از سوی معاونت صورت گیرد تا این جرم‌ها عادی نشود.

سجادی در پاسخ به اینکه نگاه قانونی به اینکه شخص ثالثی نیز در مطلب مذکور مورد اشاره واقع شده و مطالبی در خصوص وی مطرح شده است چیست، گفت: این‌ها در واقع همه مشمول موارد قانون مجازات است حتی اگر موضوعی که مطرح شده است صحت داشته و این خانم را به آن منتسب کرده است مصداق تهمت و افترا است و اگر دروغ باشد که در قالب نشر اکاذیب با آن برخورد می‌شود. در کل با توجه به اینکه معاون رییس جمهور مورد هتاکی قرار گرفته است شخصا می‌تواند شکایت کند اما چون جرم عمومی است دادستانی نیز می‌تواند وارد عمل شود.

وی نسبت دادن مسئله فاحشگی که مکررا نیز در این مطلب مطرح شده است را با تاکید بر اینکه اگر صرفا جنبه خبررسانی داشته باشد جرم ندانست و افزود: اما اگر جنبه نشر این مطلب و طرح این مسئله و منبع آن را دنبال کنند مشمول جرایمی که ذکر شد می‌شود. در واقع فرد تحت پیگرد قرار می‌گیرد که فاعل جرم است و منتسب کننده است و فردی هم که در خبر‌ها منبع این خبر در پیش‌تر است؛ مشمول پیگرد قانونی است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *