یک‌سال زندان برای کرباسچی

شرق، علی ایوبی: سایت حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد: غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب، به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس  تعزیری محکوم شده است. کرباسچی درباره جزئیات صدور این حکم، به ایلنا گفت: «یکی از نهادهای امنیتی از مجموعه سخنرانی‌هایم در سال‌های اخیر و برخی عکس‌هایی که از آقایان سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی در صفحه اینستاگرام منتشر کرده بودم، گزارش‌هایی تهیه و آنها را مصداق تبلیغ علیه نظام عنوان کرده بود». او ادامه داد: «٢٠ روز پیش در دادگاه حاضر شدم و یک دفاع نیم‌ساعته انجام دادیم و امروز (چهارشنبه) حکم را صادر کردند». دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره موارد اتهامی دیگر خود گفت: «تبانی و مواردی دیگر را نیز جزء اتهاماتم عنوان کرده بودند که دادستانی آنها را نپذیرفت و برای آنان قرار منع تعقیب صادر شد. برای این جرم، در قانون حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده که از سه ماه تا یک سال است که قاضی صلواتی حکم یک سال حبس را صادر کرد».
کرباسچی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا اعتراضی به حکم صادره انجام داده است یا خیر، گفت: «بله، ما اعتراض کرده‌ایم و گفته‌ایم حکم را قبول نداریم».
پرونده معروف شهرداری تهران
این اولین حکم حبس کرباسچی نیست. غلامحسین کرباسچی، ۶۴ ساله، فرزند آیت‌الله محمدصادق تهرانی است. در حوزه درس خوانده و از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است. او از سال ۶٨ تا ٧٧ به مدت ٩ سال شهردار تهران بود؛ سمتی که هم او را معروف کرد و هم پای او را به زندان باز.
بعد از دوم خرداد سال ٧۶ و حمایت حزب کارگزاران سازندگی از سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری، کرباسچی از اولین مدیران اصلاح‌طلبی بود که با اتهامات مالی در شهرداری مواجه و سرانجام در ١۵فروردین ٧٧ بازداشت شد. از اتهامات او می‌توان به «مشارکت در اختلاس به مبلغ یک‌میلیارد‌و ۴۵٣ میلیون تومان، ٩٠ هزار دلار آمریکا، ۶۶۰ سکه بهار آزادی و ۸۰ سکه نیم‌بهار آزادی»، «مشارکت در ارتشا»، «تضییع و تصرف اموال عمومی» و «تبانی در معاملات دولتی» نام برد. بازداشت او در صدر اخبار آن زمان قرار گرفت.
غلامحسین روبه‌روی غلامحسین
اولین جلسه دادگاه کرباسچی در ١٧ تیر همان سال برگزار شد و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که هم‌اکنون معاون‌اولی قوه قضائیه را بر عهده دارد، قاضی این دادگاه بود. بهمن کشاورز و مسعود حائری نیز وکالت متهم را بر عهده داشتند. نکته جالب اینکه جلسات دادگاه کرباسچی شب‌ها و هم‌زمان با پخش مسابقات جام جهانی ٩٨ فوتبال از تلویزیون پخش می‌شد. نوع دفاع کرباسچی و چهره و بیان جدی قاضی دادگاه، این محاکمه را جذاب کرده بود و سوژه مردم و روزنامه‌ها شده بود. پخش دادگاه متهمان ‌اکنون ممنوع اعلام شده است. هفت جلسه دادگاه او تا ٢٠ تیر طول کشید و شهردار سابق تهران به اتهام برداشت ۲۶۰ میلیون تومان برای ستاد حزب کارگزاران، دادن ۲۵ میلیون تومان به آقایان «تاجران» و «تقوامنشان» نامزدهای انتخابات مجلس و ۶۰ میلیون تومان به آقای «بهزادیان»، برداشت ۸۷ میلیون تومان برای خود، خرید ۹۰ هزار دلار از حساب مدیران شهرداری و پرداخت به نماینده جمهوری اسلامی در نیویورک و پرداخت ۵۰ میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری، به سه ‌سال زندان و ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد.
او همچنین به دلیل تضییع سه‌ونیم میلیارد که به حساب شهرداری بازنگشته بود، به چهار سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد. کرباسچی همچنین در مواردی مثل سکه‌های اهدایی و مشارکت در ارتشا تبرئه شد. دادگاه تجدیدنظر نیز برگزار شد و به جز او، همه متهمان پرونده، یعنی شهرداران و معاونان شهردار تبرئه شدند. او حدود دو سال را در زندان گذراند؛ اما با وساطت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حکم حکومتی مقام معظم رهبری از زندان آزاد شد. کرباسچی که از فعالیت‌های اجرائی محروم شده بود، به‌عنوان مدیرمسئول، روزنامه «هم‌میهن» را منتشر کرد که در سال ٨۶ به دستور قاضی مرتضوی توقیف شد. دبیرکل فعلی حزب کارگزاران در سال انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ از مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، حمایت کرد و از او به‌عنوان معاون‌اول کروبی نام برده می‌شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *