توزیع تخم نوغان در استان های خراسان آغاز شد

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان گفت: توزیع تخم نوغان وارداتی و داخلی در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی آغاز شده است.

فرید سرجمعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۱۰ هزار و ۹۰۰ جعبه تخم نوغان به قیمت هر جعبه ۷۵ هزار ریال در این استانها توزیع شده و این روند تا پایان اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.
وی با اشاره به نبود محدودیت در ارایه تخم نوغان اظهار داشت: هر جعبه تخم نوغان وارداتی حاوی ۲۶ تا ۲۹ هزار عدد تخم است.
وی گفت: عرضه تخم نوغان در استان خراسان رضوی تاکنون ۶۰ درصد افزایش داشته است.
سرجمعی افزود: امسال همچنین ۱۶ هزار نهال یک ساله توت بین نوغانداران این استان به صورت رایگان توزیع و فقط کرایه ناچیز بابت حمل از استان گیلان از آنها دریافت شده است.
وی اظهار داشت: برپایی کلاس و کارگاه آموزشی به تعداد ۵۰ مورد و آموزش حدود هزار و ۵۰۰ نفر از نوغانداران و اجرای مفاد تفاهم نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مبنی بر آموزش نوغانداران از جمله اقدام های این اداره در سال گذشته بوده است.
وی گفت: همچنین در راستای این تفاهمنامه مقرر شد معادل ۲ میلیون ریال کمک بلاعوض برای خرید جعبه تخم نوغان، هزینه تفریخ (زنده کردن) تخم، بیمه تخم نوغان و نیز خرید دماسنج، رطوبت سنج و قیچی باغبانی به نوغانداران زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شود.
سرجمعی افزود: با هدف افزایش سطح کیفی تولید، تاکنون جلسات متعدد با نوغانداران و کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی برگزار و دانش و تجربیات یکدیگر مورد تبادل نظر قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: عمده پیله تر تولیدی نوغانداران به کارگاه های ابریشم کشی در بخش بایگ تربت حیدریه ارسال می شود که ۷۰ درصد ابریشم کشور در این بخش تولید می گردد.
وی شمار بهره برداران کرم ابریشم در خراسان رضوی را ۶ هزار نفر اعلام کرد.
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه ۴۵۰۰ سال در جهان، از دیرباز در ایران رواج داشته است.
بر اساس آمارهای موجود و به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر سطح زیر کشت توتستان های ایران، اکنون به حدود ۹ هزار و ۶۰۰ هزار هکتار رسیده که از این میزان ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در گیلان، ۷۸۰ هکتار در خراسان رضوی، هزار و ۴۰۰ هکتار در گلستان و ۷۲۰ هکتار در دیگر استانهای نوغان خیز است.
در سال های قبل پیله تولیدی نوغانداران ایران در هزار و ۲۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استانهای گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شد که اکنون کارخانه های صنعتی فعال نیستند و از هزار و ۲۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگاه فعال می باشد.
بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه به مرکزیت شهر بایگ در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه قرار دارد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *