حمام گیو اردبیل در دامنه کوه بصورت غاری تعبیه شده است این حمام تنها حمامی در جهان می باشد که برای شستشوی مو و … در این حمام نیازی به مواد شوینده ای همچون صابون و شامپو نیست؛ چرا که خاصیت درمانی و بهداشتی آب این حمام مطلب مذکور را ثابت کرده است( همراه با فیلم ).

حمام سنگی و یا داش حامامی در شرق شهر گیوی میان باغات و کنار رودخانه گیوی و در جنوب اردبیل و به فاصله ۳۰۰ متری از انتهای حوزه خدماتی شهرداری گیوی واقع شده است. این حمام در دامنه کوه بصورت غاری تعبیه شده است . فضای استحمام دراین محوطه از طریق کندن سنگ ها فراهم شده و تمام فضای آن پوشیده از سنگ طبیعی می باشد. این حمام یک اتاقک مربع شکل با ابعاد حدود ۵ متر است که در دل کوهی سنگی کنده شده است و یک در ورودی دارد. آب این حمام از سه نقطه تامین می شود که درجه حرارت های هر کدام با دیگری فرق می کند ، در دو گوشه شمال شرقی و شمال غربی حمام حوضچه های کوچکی با ابعاد حدود نیم در نیـم متر ایجاد شده که آب تراوش شده از دل دیواره سنگی ابتدا در این حوضچه ها جمع شده و سپس وارد حوض مرکزی می شود.

درون حمام دو چشمه وجود دارد یکی آب گرم و دیگری آب سرد. آب دو چشمه در حوضچه سنگی جمع می شود و تبدیل به آبی با درجه حرارت ملایم و مطبوع برای شستن بدن می شود. گرمترین آب چشمه حمام بیشتر از ۲۰ درجه ی سانتیگراد دما ندارد و در این فضا آثار تصنعی به چشم دیده نمی شود و بجز درب فلزی ورودی آن درون آن اعم از حوضچه ها و آبریز طبیعی است. مردم شهر گیوی هنوز هم از این حمام استفاده می نمایند . آنها عقیده دارند آب حمام اثر خاصی بر آنها دارد و بعد از استحمام به شدت گرسنه می شوند. درون حمام سکوهایی برای نشستن درون سنگ کنده شده است و به دلیل چشمه آب گرم درون فضا مملو از بخار است. استحمام با آب آن به قدری پوست و موی انسان را نرم و لطیف می کند که با هیچ فرآورده بهداشتی امروزی قابل مقایسه نیست و استحمام با آن بصورت رایگان می باشد .لازم به ذکر است که این حمام تنها حمامی در جهان می باشد که برای شستشوی مو و … در این حمام نیازی به مواد شوینده ای همچون صابون و شامپو نیست؛ چرا که خاصیت درمانی و بهداشتی آب این حمام مطلب مذکور را ثابت کرده است.

به درستی مشخص نیست این حمام چگونه ساخته شده است. می توان آنرا با دخمه های سنگی بسیاری که در منطقه آذربایجان قرار دارند مقایسه کرد که اکثرا مربوط به دوره اورارتویی هستند. برای تعیین دوره تاریخی این حمام نیاز به کار کارشناسی ویژه ای است که تاکنون انجام نشده است. ولی شاید این حمام قدیمی ترین حمام دنیا باشد که هنوز هم از آن استفاده می شود و آب گرم دارد . از جمله خاصیت منحصر به فرد آب این حمام تاریخی که هم می توان با آن استحمام کرد و هم از آن آب نوشید؛ این است که برای رفع سنگ کلیه مفید می باشد.برخی از اهالی شهر آب ولرم آن را به خانه خود برده و نوشیدنی هایی همچون چای را درست می کنند که این آب طعم خاصی به چای می بخشد .حمام سنگی گیوی علاوه بر استفاده شهروندان ، جاذبه ای گردشگری برای این شهرستان محسوب می شود. این مجموعه هم‌‏اکنون به صورت سنتی مورد استفاده اهالی قرارگرفته و پذیرای مسافران و گردشگران است. داش حامامی بنایی منحصر بفرد است که در مکانی با مناظر طبیعی زیبا و شگفت انگیز واقع شده است. این محل در تعطیلات بویژه در ایام نوروز یکی از قطب های جذب گردشگر در شهرستان گیوی می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *