انتقاد تند رئیس‌جمهور از نامزدهای ریاست‌جمهوری روحانی علیه نامزدها

شرق: حملات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که پنج نفر آنان مشخصا مخالف دولت حسن روحانی هستند، در دو مناظره‌ای که تاکنون بین آنان برگزار شده، نمود محسوسی دارد. رئیس‌جمهور نیز دیروز در اولین واکنش به سخنان مطرح‌شده در مناظره‌ها، از دولت و وزیرانش دفاع کرد و به‌تندی از نامزدها انتقاد کرد و به آنها طعنه زد.
او در جلسه روز گذشته هیئت دولت گفت که اساس انقلاب ما برای این بود که یک نظام اسلامی سر کار باشد که بخش مهم آن اخلاق است؛ اما متأسفانه در این روزها این بخش صدمه جدی دیده است. روحانی همچنین گفت که اخلاق مهم‌تر از انتخابات است و آغاز اخلاق راست‌گویی و وفای به عهد است و این است که حقیقت‌ها یا حداقل واقعیت‌هایی را که روی زمین اجرا و عمل شده، تحریف نکنید.
در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد
رئیس‌جمهور بدون اینکه نامی از شورای نگهبان بیاورد، دوباره از روند تأیید صلاحیت‌ها انتقاد کرد و ادامه داد: «مردم‌سالاری بخش دیگری از ماجرای انتخابات است. ما که نمی‌توانیم با افکار عمومی مردم و حضور مردم شوخی کنیم. ما باید مردم را به‌طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم. وقتی می‌گوییم مردم یعنی مردم باید احساس امید کنند تا از نظام و کشور دفاع کنند».
او افزود: «در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد. یک مورد آن را مقام معظم رهبری درباره احراز‌نشدن صلاحیت‌ها اشاره فرمودند که ایشان هم دستور دادند باید جبران شود. حالا اینکه جبران شد یا نه، مسئله دوم است؛ اما جفاهای فراوانی شد که بدترین جفا، جفای به خود نظام است. اگر بناست تمام ۴۲ سال گذشته زیر سؤال برود و یکسره بگوییم نقض قانون، فساد، زیر‌پا‌گذاشتن حقوق، اجرا‌نکردن مصالح مردم و اقدامات برخلاف مصلحت کشور و جامعه صورت گرفته، پس چرا اصلا انقلاب کرده‌ایم. حالا اگر از دوره امام که حکومت شکل خاصی داشت و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر یک‌سری وظایفی داشتند، بگذریم بعد از اصلاح قانون اساسی که همه اختیارات اجرائی در اختیار رئیس‌جمهور قرار داده شد، ما چند دوره انتخابات داشته‌ایم و این‌طور که می‌گوییم انگار یکسره ایراد داشته است؛ پس انقلاب چیست؟».
چرا به ملت توهین می‌کنید
برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، در دو مناظره صورت‌گرفته و همچنین در برنامه‌های انتخاباتی‌شان، فرصت را مناسب دیدند تا حملات و انتقادات وسیعی نسبت به دولت داشته باشند. روحانی نیز به دفاع از دولت خود برخاست و گفت: «اینکه می‌گویید هیچ کاری در هشت سال گذشته نشده، دارید به مردم ظلم می‌کنید. کشاورزی، صنعت، بخش زیادی از زیرساخت‌ها و فضای مجازی در دست مردم است. وقتی می‌گویید کاری نشده؛ یعنی ملت کاری نکرده است، چرا به ملت توهین می‌کنید. دولت که یک نفر نیست، صدها هزار نفر در سراسر کشور به‌عنوان مدیر، کارشناس و کارمند همه با هم میلیون‌ها نفر هستند که در کنار هم می‌شوند دولت. وقتی ما توهین می‌کنیم درواقع به میلیون‌ها نفر توهین می‌شود. بر چه مبنایی توهین می‌کنید. دست‌کم باید آمارتان درست باشد. وقتی آمار از مبالغ داخل بانک‌ها می‌دهید، می‌بینیم که آمارتان از کل نقدینگی کشور بیشتر است و این آمار دروغ است».
محسن رضایی، یکی از نامزدها در مناظره دوم گفته بود: «در سال گذشته ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفته است؛ اما به دلیل رانت کثیف و مافیایی در کشور اکثر این پول‌ها دست کسانی است که صاحب حق نبوده‌اند و ۴۰ درصد این مبلغ قابل باز‌تولید است. ۱۰ میلیارد دلار از این مبلغ را بدهیم به دولت که تورم را پایان دهد». نامزدهای دیگری نیز با ارائه آمارهای گوناگون دولت را به بی‌کفایتی متهم کرده‌اند.
روحانی نیز روز گذشته در ادامه دفاع از دولتش، عنوان کرد: «وقتی می‌گویید رشد اقتصادی صفر بوده، این دروغ است. ما که نمی‌توانیم دروغ بگوییم. شاید حقیقت را قلب کنیم؛ اما واقعیت‌ها را که نمی‌توان به هم زد».
فهمیدیم همه جای کشور بی‌نقص و بی‌ایراد است!
رئیس‌جمهوری طعنه‌ای هم به نامزدها زد: «در این انتخابات مشخص شد خوبی‌هایی هم بوده است. در این انتخابات مشخص شد اگر در کشور ایرادی وجود دارد، این ایراد فقط مال دستگاه اجرا است. یعنی دستگاه قانون‌گذار و مجمع تشخیص و قوه قضائیه ایراد ندارد، هیچ‌جا ایراد ندارد؟ خب الحمدلله. خیلی خوب شد که لااقل در این انتخابات فهمیدیم همه‌جای کشور خیلی خوب، خیلی سالم و بی‌نقص و بی‌ایراد است و فقط اشکال در این دولت است که این هم ان‌شاءالله در این انتخابات عوض می‌شود. حالا انتخابات هم نباشد به‌هر‌حال دوره ما تمام می‌شود و به‌هرصورت دولت بعدی می‌آید و ان‌شاءالله کل کشور درست می‌شود».
او با تأکید بر اینکه در این دولت کارهای بزرگی کرده، عنوان کرد: «چرا نمی‌گویید؟ چرا می‌ترسید؟ هی می‌گویید مردم مردم، خب بگویید که دولت کاری کرد که آب و برق و گاز برای کم‌مصرف‌ها مجانی شد. همسان‌سازی حقوق و حقوق بازنشسته‌ها چه شد؟ آن هم فراموش شد؟ این عشق به قدرت با آدم چه می‌کند که انسان حافظه‌اش را از دست می‌دهد. این همه طرح‌هایی که افتتاح شد چه شد؟ اینها که دیدنی است و سر سوزن و کوچک نیست که بگویید گم می‌شود. پتروشیمی بزرگ است. افزایش محصولات غذایی از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن هم فراموش شد؟».
چه شد که فقط این روزها خانم‌ها پیدا شده‌اند و مورد احترام هستند
روحانی همچنین گفت: «از طرفی ما چیزهای بهتری هم در این روزها می‌شنویم؛ مثلا چقدر خانم‌ها در این چند روز خوب شده‌اند. چه شد که در این مدت خانم‌ها نبودند و فقط این روزها خانم‌ها پیدا شده‌اند و خیلی مورد احترام هستند؟ از طرفی می‌بینیم اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شده‌اند و شیعه و سنی چقدر با هم برادر و متحد شده‌اند. الحمدالله این روزها چه چیزهای خوبی می‌بینیم».
او افزود: «اول که ما می‌گفتیم زن‌ها باید مدیر شوند، خیلی در این طرف و آن طرف سروصدا بود. ما می‌خواستیم مدیریت خانم‌ها را به ۳۰ درصد برسانیم که الحمدلله الان تقریبا به حدود ۲۵ درصد رسانده‌ایم که کار بزرگی شده و الحمدلله الان همه موافق هستند و می‌گویند خانم‌ها باید بیایند و مدیر و وزیر و وکیل بشوند. ما وقتی خواستیم اقوام و اقلیت‌ها را بیاوریم، فرماندار و بخشدار و معاونت و استاندار و سفیر کنیم چقدر عده‌ای سروصدا کردند اما الحمدلله امروز همه با این کار موافق شده‌اند».
در مناظره روز سه‌شنبه، تقریبا همه نامزدها از زنان و اقلیت‌ها به نیکی یاد کردند؛ عبدالناصر همتی گفت که پنج زن را در کابینه‌اش به کار خواهد گمارد که این سخنان با طعنه قاضی‌زاده هاشمی مواجه شد و او نیز اعلام کرد که من هم تمام کابینه را از زنان انتخاب می‌کنم که دستی بالای دست من نباشد. ابراهیم رئیسی نیز گفت که در ابتدای ورودش به قوه قضائیه لایحه صیانت و حمایت از بانوان را تنطیم کرده بود اما ۴۰۰ روز در دولت معطل مانده است. محسن رضایی گفت که به خانم‌های سرپرست خانوار که در تولید و فروش هستند، اینترنت ارزان خواهد داد. او همچنین گفت از محدودیت‌هایی که برای خواهران ورزشکار در ورزشگاه‌ها درست کردند، جلوگیری خواهد کرد.
با شعور مردم بازی نکنید
رئیس‌جمهور اما این‌گونه سخنان را به گونه‌ای دیگر تعبیر کرد و با تأکید بر اینکه با شعور مردم بازی نکنید، عنوان کرد: «ملت ایران ملت بزرگی است و ملتی است که می‌داند که چه گذشته است و می‌داند که چه کسانی بوده‌اند. اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، اگر در ایران نبودند و از کره مریخ آمده بودند، خب خیلی خوب بود. اما همه اینها بوده‌اند و همه‌شان هم در بخش‌هایی مسئولیت داشتند. خب اگر همه‌چیز خراب است، برای آنها هیچ ایراد و اشکالی نبوده است؟ ما باید به نحوی با مردم صحبت کنیم که برای مردم قابل‌فهم و پذیرش باشد و مردم بدانند که ما داریم به‌راستی و درستی با آنها حرف می‌زنیم».
او با بیان اینکه می‌خواهم راجع به قلب و تحریف واقعیت نکته مهمی بگویم تأکید کرد: «به‌هر‌حال راجع به اقتصاد صحبت شد اما در چه فضایی صحبت شد؟ این باید اول روشن شود که آیا ما در جنگ هستیم یا نیستیم. گویی اصلا جنگی وجود ندارد. ترامپی نبوده، اصلا ترامپ ظلم و کار بدی نکرده، هر‌چه مشکل است مال دولت است. نه در سؤال و نه در جواب چنین چیزی نبود و این مسئله بسیار عجیب و شگفت‌آور است».
روحانی افزود: «آدم‌هایی که افتخار می‌کنند و می‌گویند ما در جنگ حضور داشته‌ایم و مسئولیت داشته‌ایم باید بهتر از بقیه بفهمند که ما در سال ۹۷ وارد یک جنگ بی‌نظیر و کم‌نظیر در تاریخ شدیم. یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار که دشمن‌ترین آمریکایی‌ها با کمک رژیم صهیونیستی و تندروها علیه ما به راه انداختند. ترکیب پمپئو، بولتون و ترامپ یک ترکیب عجیب‌و‌غریب است. اما من اینجا باید در برابر مردم تواضع کنم. این بی‌انصافی است که نسبت به مردم و درباره صبر و مقاومت مردم چیزی گفته نشود».
روحانی با اشاره به اینکه من قول دادم که نمی‌گذارم در دولت دوازدهم جنگ بشود، گفت: «من به این قولم عمل کردم و حالا نمی‌خواهم توضیح بدهم که اگر دیگران بودند چه می‌شد؟ ما نگذاشتیم ترامپ در هیچ مجمع جهانی موفق شود. بعضی‌ها می‌گویند موفقیت اخلاقی به چه دردی می‌خورد و ما پول می‌خواهیم. آیا انقلاب این بود که اخلاق به درد نمی‌خورد. چرا موفقیت حقوق‌دان‌ها و دیپلمات‌های ما را نمی‌گویید. مگر اینها ایرانی و انقلابی نیستند. آیا فقط یک عده خاصی انقلابی هستند. آیا نمی‌دانید اینها از کجا آمده‌اند».

به شخص من فحش زیاد داده‌اند و باز هم بدهند
او همچنین به نحوه برگزاری مناظره‌ها در صداوسیما اعتراض کرد و افزود: «عیبی ندارد به شخص من فحش زیاد داده‌اند و باز هم بدهند. من استثنا هستم؛ اما این همه وزرا، معاونین، استانداران و فرمانداران در همه جا تلاش کردند. ما سه سال مقاومت کردیم. چرا جنگ اقتصادی را نگفتید؟ آقای صداوسیما که سؤال طراحی کردید، چرا جنگ اقتصادی را نگفتید؟ چرا مشکلات را نگفتید؟ حالا بعد از اینکه سیل اعتراضات مردم آمد در مناظره دوم دو کلمه هم درباره اینها گفتند».
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را به مردم بگویید، عنوان کرد: «در این میان تنها جنگ اقتصادی نبود، بلکه ما با یک معضل جدید که در صد سال گذشته بی‌نظیر بود یعنی کرونا مواجه شدیم. در کرونا ۱.۱ میلیون نفر بی‌کار شدند و کرونا زندگی مردم و اقتصاد ما را به هم زد. در سه‌ماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ صادرات ۴۴ درصد کاهش یافت و صادرات و واردات تعطیل شد. آیا اینها را می‌دانید یا نه؟ اگر ندانید که خیلی جای تعجب است و اگر بدانید و نگویید هم باز جای تعجب است».
روحانی افزود: «لااقل یک کلمه جواب بدهید که آیا ما کشور را از قطع‌نامه‌های سازمان ملل و فصل هفت منشور ملل متحد خارج کردیم یا نه؟ بگویید آیا با برجام موافقید یا مخالف؟ اگر راه دیگری دارید بگویید و بگویید نمی‌خواهیم به برجام برگردیم. همه می‌گویند با تحریم مخالفیم اما چگونه می‌خواهید از تحریم خارج شوید. صبر مردم و کار دیپلمات‌های ما باعث شد آمریکا بعد از ترامپ پای میز مذاکره بیاید. آیا می‌خواهید موفقیت در مذاکره را منکر شوید. چرا این واقعیت‌ها را برای مردم نمی‌گویید؟».
قبلا پهنای باند خیلی‌ها را اذیت می‌کرد
از نکات مهمی که نامزدهای ریاست‌جمهوری به آن اشاره کردند بحث اینترنت پرسرعت و فیلترینگ بود. در حالی که چند شبکه اجتماعی مانند تلگرام و توییتر در کشور با حکم قضائی فیلتر هستند با این حال همه نامزدها از فضای مجازی دفاع کرده‌اند.
علیرضا زاکانی در مناظره گفت که با فیلترینگ مخالف و به دنبال اینترنت ارزان‌قیمت و پرسرعت است، ابراهیم رئیسی نیز گفت که فضای مجازی بهترین بستر نظارت مردم بر دولتمردان است. محسن رضایی نیز قول داد که به زنان اینترنت ارزان بدهد.
روحانی نیز روز گذشته با اشاره به اینکه در این هشت سال تحولات بزرگی رخ داده که باید به آنها توجه کنیم، عنوان کرد: «به خاطر همین تحولات هیچ کسی امروز نمی‌تواند بگوید که من طرفدار فیلترینگ هستم. اینهایی که در دولت یازدهم رودرروی من و سینه به سینه من شده بودند و همه جور پرونده‌سازی درست کرده بودند که باید این فیلتر شود و آن فیلتر شود حالا الحمدلله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند هستیم. این باند اخیرا چقدر خوب شده است. پهنایش قبلا خیلی‌ها را اذیت می‌کرد اما اخیرا پهنایش چقدر خوب شده».
او همچنین به تحریم‌ها و برجام نیز اشاره کرد و به طعنه گفت: «همه امروز الحمدلله با تحریم مخالف‌اند و همه می‌گویند باید سریع به برجام برگردیم و اصلا این برجام خیلی چیز خوبی شد! خب الحمدلله. همه کشور اعتراف کردند که قدرت هسته‌ای این کشور قوی‌تر شده و نابود نشده و امروز دیگر کسی نمی‌تواند این موضوع را منکر شود».
اعضای دولت به حرف‌های دروغ پاسخ دهند
روحانی در پایان خطاب به اعضای دولتش، گفت: «عزیزان من در دستگاه اجرائی معاونین و وزرای محترم باید در هفته‌های پیش‌رو با همان قدرت و روحیه روز اول کار کنید. حل هر مشکلی که از دست ما بر‌می‌آید باید آن مشکل را باز کنیم. این حرف‌ها و تخریب‌ها نمی‌تواند روحیه دولت یازدهم و دوازدهم را تخریب کند. ما باید راه و مسیرمان را ادامه دهیم و هر وزیر و بخشی و سازمانی موظف است به حرف‌های دروغ پاسخ دهد. حالا صداوسیما می‌خواهد پخش کند یا می‌خواهد پخش نکند مهم نیست. پاسخ ما را تاریخ پخش می‌کند. چراکه تاریخ سعه صدر دارد و مثل صداوسیما نیست و پخش می‌کند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *