بدون گفتگو، مفاهمه ملی امکان‌پذیر نیست

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: بدون گفتگو، ایجاد مفاهمه ملی امکان‌پذیر نیست. گفتگو برای ما صرفا شعار و موقتی نیست و حتی قبل از اتفاقات اخیر، بستر گفتگو را به عنوان یک استراتژی آماده کردیم.

به گزارش ایلنا، هادی بهرامی احسان درباره دانشجویانی که در ناآرامی‌های اخیر دچار مشکلاتی شدند و جلوگیری از تعلیق و حذف ترم در مورد آنان توضیح داد: همه تلاش ما همین بوده است که چنین مشکلاتی پیش نیایند. این دانشجویان بچه‌های ما هستند و من این افراد را جدا از دیگر دانشجویان نمی‌دانم و رویکردمان اینطور نیست که دسته‌بندی کنیم و بگوییم بچه‌های بد و خوب یا بچه‌های شلوغ و غیرشلوغ.

وی تأکید کرد: در مجامع رسمی این ایده‌ را مطرح می‌کنم که از دانشجویان معترض، محافظت و حمایت شود و به آنها مشاوره داده شود. ممکن است این دانشجویان خطا کرده یا رفتاری نادرست انجام داده باشند ، اما نباید آن‌ها را رها کرد، زیرا فرزندان ما هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران افزود: ما گفتگو را از جنس توجیه نمی‌بینیم. بچه‌ها باید عرصه‌هایی را پیدا کنند که در آن بگویند، بخواهند، بشنوند، مبادله اطلاعات صورت بگیرد، اطلاعاتی دریافت یا اطلاعاتی را تصحیح کنند و به آماده‌سازی فضای تمدنی برسند. بدون گفتگو، ایجاد مفاهمه ملی امکان‌پذیر نیست. گفتگو برای ما صرفا شعار و موقتی نیست و حتی قبل از اتفاقات اخیر، بستر گفتگو را به عنوان یک استراتژی آماده کردیم.

بهرامی احسان با تأکید بر جلب اعتماد دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی، اظهار کرد: اگر در عمل و مستمر نشان دهیم که وقتی دانشجو حرفی می‌زند و ادعایی مطرح می‌کند، تهدید نمی‌شود و با او برخوردی صورت نمی‌گیرد، همین رویکرد به مرور باعث می‌شود اعتمادش جلب ‌شود. البته ما این اقدامات را به صورت عملی اجرا کرده ایم.

وی ادامه داد:‌ ما حتی درباره «زن، زندگی، آزادی» کرسی و گفتمان برگزار کردیم و دانشجویان تندترین حرف‌ها را زدند، اما هیچ اخطاری یا تذکری به آن‌ها داده نشد. ما آرام آرام چنین فضایی را در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنیم. هم سیستم ما باید چنین رویکردی را تمرین کند و یاد بگیرد، هم دانشجویان یاد بگیرند؛ پس این امر نوعی یادگیری متقابل است که به مرور شکل می‌گیرد.یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *