خشم و هیاهو در خیابان‌های آمریکا؛ پیام‌های تهدیدآمیز ترامپ تا دعوت بایدن به مبارزه با نژادپرستی

پیام‌های تهدیدآمیز ترامپ تا دعوت بایدن به مبارزه با نژادپرستی

تهران – ایرنا – ماجرای هفته گذشته قتل یک مرد رنگین‌پوست به دست پلیس آمریکا که موجب براه افتادن اعتراض مردم در سراسر این کشور و حتی در نقاطی از جهان شده، بار دیگر لزوم اصلاح ساختار نژادپرستانه و سرشار از تبعیض نظام این کشور را مطرح کرده ‌است.

نشریه اشتاندارد اتریش در گزارشی با موضوع اعتراض های اخیر آمریکا نوشت: به دلیل آشوب در بسیاری از شهرهای آمریکا «دونالد ترامپ» تهدید به استفاده از ‘قدرت نامحدود نظامی’ کرده است. وی روز شنبه در توییتر تهدید کرد که فرمانداران و شهرداران باید ‘بسیار قاطع تر’ عمل کنند ، در غیر این صورت دولت مداخله خواهد کرد و آماده است آنچه را که برای کنترل اوضاع لازم است انجام دهد.

وی به هنگام پرواز به ایالت فلوریدا در پیامی توییتری تهدید کرد که ‘دستگیری های بسیاری’ صورت خواهد گرفت. ترامپ که پیشتر گفته بود به دلیل اعتراضات شدید به ایالت مینه‌سوتا کمک نظامی کرده است، روز شنبه نیز در باغ کاخ سفید گفت: سربازان آماده خواهند بود و می توانند ‘خیلی سریع’ در محل باشند.

اعتراض هایی که به شورش سراسری انجامید

مرگ جورج فلوید آمریکایی-آفریقایی تبار موجی از اعتراضات خشونت بار را در ایالات متحده به راه انداخته که طی آنها خانه های بی شماری آتش گرفته، فروشگاه ها و مراکز تجاری زیادی به غارت رفته و با وجود انبوهی از گروه های امنیتی ، نیروهای امنیتی از توقف اعتراضات عاجز مانده اند. در بسیاری از شهرهای آمریکا این اعتراضات منجر به شورش و دستگیری دهها نفر شده است.
به گفته مقامات پنتاگون زنگ خطر برخی از واحدهای نظامی برای ارائه کمک در برابر ناآرامی های داخلی در مینه‌سوتا به صدا درآمده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که دوشنبه پیش فلوید در یک عملیات پلیس در مینیاپولیس کشته شد. پس از آن چهار افسر پلیس درگیر در این عملیات آزاد شدند. روز جمعه یکی از چهار افسر پلیس به قتل متهم شد. او یک مقام سفید پوست بود که دقایقی با زانوی خود به گردن فلوید فشار آورد. این مرد سیاهپوست ۴۶ ساله که قبل از از دست دادن هوشیاری چندین بار درخواست کمک کرده بود هنگام ورود به بیمارستان درگذشت.

بسیج گارد ملی مینه‌سوتا برای مقابله با معترضان

با گسترش اعتراضات «تیم والس» فرماندار مینه‌سوتا اعلام کرد که ۱۳ هزار نیروی امنیتی را به کار می گیرد تا علیه معترضان اقدام کند. این اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که کل گارد ملی ایالت بسیج شده است. والز گفت که از تظاهرات مسالمت آمیز روزانه برای بزرگداشت فلوید کشته شده پشتیبانی خواهد کرد. با این حال معترضینی که بعد از ساعت هشت صبح هنوز در خیابان بودند و باعث ‘تخریب عمدی’ شدند، هیچ ارتباطی با فلوید ندارند.

فرماندار مینه‌سوتا با این ادعا که شورشیان عضو گروه های آنارشیست و نژادپرست سفید هستند، حضور معترضان در خیابان به هنگام شب را خطرناک خواند و گفت مقامات می توانند حکم منع رفت و آمد را اجرا و نظم عمومی را احیا کنند.
گزارشگران محلی در روزهای نخست اعتراضات گزارش داده بودند که هیچ نیروی امنیتی یا پلیس در مینیاپولیس دیده نشده است. والس نیز اعتراف کرد که نیروهای امنیتی از مقیاس اعتراضات خشونت آمیز غافلگیر شده اند.

گسترش اعتراض ها در سراسر آمریکای شمالی

اکنون فقط مینیاپولیس نیست که شاهد اعتراضات است. هزاران نفر در خیابان های واشنگتن به خیابان ها آمده و در مقابل کاخ سفید اعتراض کردند. در کالیفرنیا نیز تظاهرات گسترده به خشونت کشیده شد. در اوکلند نزدیک سانفرانسیسکو ، پلیس برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد.

مردم خشمگین آمریکا برای اعتراض به اقدام وحشیانه پلیس این کشور در نیویورک ، لس آنجلس ، دالاس ، لوئیزویل ، هیوستون ، دنور و شهرهای دیگر به خیابان ها آمدند. در ایالت تگزاس، دامنه اعتراضات به حدی بود که دولت محلی برای کمک به پلیس بیش از ۱۵۰۰ افسر را به محل اعتراضات در هوستون ، دالاس ، سان آنتونیو و آستین اعزام کرد.

بر اساس گزارشها در لس آنجلس ۵۳۳ معترض دستگیر شده اند. «مایکل چان» سخنگوی پلیس شنبه با اعلام این خبر گفت ۶ افسر پلیس زخمی شده اند. شبکه سی ان ان نیز گزارش داد بیش از ۱۰۰ نفر در شیکاگو ، ایلینویز و حدود ۲۰۰ نفر در شهر نیویورک دستگیر شده اند.

در ادامه این اعتراضات «برایان کمپ» فرماندار ایالت جورجیا وضعیت اضطراری را در مناطق فولتون و آتلانتا اعلام کرد. مقامات پورتلند و اورگان نیز وضعیت اضطراری را برای یک شبانه روزی دیگر تمدید کرده اند. در لس آنجلس ، پلیس برای جلوگیری از درگیری های بیشتر تظاهرات در مرکز شهر را ممنوع کرده است.

این در حالی است که طی  این اعتراضات یک حادثه مهلک در دیترویت رخ داد: براساس گزارش رسانه های آمریکایی ، یک جوان ۱۹ ساله که در تظاهرات شرکت کرده بود در همانجا درگذشت. تصاور مربوط به این حادثه یک خودرو شاسی بلند را نشان می دهد که فرد مذکور را زیر می گیرد.

تظاهرات در اروپا علیه «وحشی‌گری پلیس آمریکا»

اعتراضات در شهرهای آمریکا به هر طریقی که انجام بگیرد تحت یک عنوان برگزار می شود و واکنشی اعتراضی علیه «وحشی‌گری پلیس» است. رسانه های آلمانی نیز گزارش دادند که حدود ۲ هزار نفر در برلین تجمع کرده و خواهان اجرای عدالت برای فلوید شدند. مردم شهر وین پایتخت اتریش نیز با برگزاری تجمعی مشابه همبستگی خود را با مردم آمریکا نشان دادند.

در حکم دستگیری مأمور پلیس سابق که روز جمعه منتشر شد آمده است که وی ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه زانوی خود را بر گردن فلوید فشار داده است. این در حالی است که پس از گذشت دو دقیقه و ۵۳ ثانیه، فلوید هیچ نشانه ای از زندگی نشان نداده است. طبق اطلاعات اولیه فلوید خفه نشده بلکه از مشکلات دیگری رنج می برده که به همراه مسمومیت احتمالی موجود در خون وی منجر به مرگش می شود.
در هر حال افسر سابق پلیس آمریکا متهم به ارتکاب قتل است و طبق قوانینی که در مینه‌سوتا وجود دارد، وی با حکمی تا ۳۵ سال زندان روبرو است. تحقیقات علیه سه افسر پلیس دیگر در حال انجام است.

تردید حقوقدانان در مورد نتایج کالبد شکافی فلوید

وکلای خانواده فلوید در مورد نتایج کالبد شکافی ابراز تردید کرده اند. آنها مطابق گزارشی که روز جمعه از کانال تلویزیونی ای بی سی (ABC) منتشر شد خواهان بررسی مجدد موضوع شدند.

«بنیامین کرامپ» و «اس. لی مریت» وکلای این خانواده، در مورد نتیجه کالبدشکافی گفتند موارد بسیاری وجود داشته که چنین بیماری هایی به مظنونین نسبت داده شده است. همه این موارد مانند آسم یا مشکلات قلبی مهم نیست تا زمانی که آنها (قربانیان) زندگی می کنند ، نفس می کشند ، راه می روند ، صحبت می کنند. همه چیز خوب است، تا زمانی که پلیس با آنها برخورد می کند و به ناگهان بیماری شان شدت می گیرد.

وقتی ترامپ به روی آمریکایی‌ها اسلحه می کشد

ترامپ در کاخ سفید گفت که با خانواده فلوید صحبت کرده است. به گفته او این انسان‌های بزرگوار خواستار پایان فوری شورش ها شده اند. رئیس جمهوری آمریکا با بیان این که نمی توان اجازه داد که اوضاع بیشتر به ‘هرج و مرج’ کشیده شود وضعیت به وجود آمده را «بسیار وحشتناک» توصیف کرد.

ترامپ پیش از این در توئیتر خود گفته بود: ‘من فقط با فرماندار تیم والس صحبت کردم و به او گفتم که ارتش در کنار او است. اگر مشکلی وجود داشت ، ما کنترل را به دست می گیریم، اگر اوضاع ادامه یابد، ارتش وارد عمل می شود.
با این حال تظاهرات به مقابل دفتر وی در واشنگتن نیز کشیده شد. ترامپ پس از تظاهرات در خارج از کاخ سفید، نیروهای امنیتی سرویس مخفی را به دلیل عملکرد حرفه ای شان ورد ستایش قرار داد. ترامپ روز شنبه در توییتر خود نوشت ، اگر معترضین از حصار محوطه داخل می آمدند ، با سگ های نگهبان و خطرناک ترین سلاح ها مواجه می شدند. وی هشدار داد که در این صورت معترضان ‘حداقل به شدت مجروح می شدند’.

وزیر دادگستری چپ افراطی را مقصر می داند

در حالی که موج اعتراضات به تبعیض ریشه دار در برخورد حکومت و پلیس آمریکا با رنگین پوستان به اروپا و دیگر مناطق جهان رسیده، دولتمردان این کشور می کوشند با نسبت دادن اعتراضات به گروه های مخالف خود، بر مشکلات سرپوش بگذارند. در این رابطه «ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده گروههای چپگرا را به خاطر اعتراضات مقصر می داند. به ادعای وی خشونت پس از مرگ فلوئید آمریکایی-آفریقایی تبار برنامه ریزی شده و توسط ‘افراط گرایان چپ آنارشیست’ ایجاد شده است. وی مدعی است که ‘عناصر رادیکال خشن’ از تظاهرات مسالمت آمیز استفاده کرده اند تا اهداف خود را دنبال کنند. وی با این حال هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا ارائه نمی کند و می گوید که دستگاه قضایی آمریکا این افراد را مسئول می داند. وی همچنین اعلام کرده هرکسی که برای اعمال خشونت (شرکت در اعتراضات) به ایالت های دیگر رفته باشد ، طبق قانون سختگیرانه فدرال محاکمه خواهد شد.

فراخوان «بایدن» برای مبارزه با ‘نژادپرستی سیستماتیک’

معاون و رئیس جمهور پیشین و نامزد فعلی ریاست جمهوری دموکرات ، جو بایدن در پیام ویدیویی که روز شنبه منتشر شد خواستار مبارزه مصمم با ‘نژاد پرستی سیستماتیک’ شد. وی با انتقاد از اظهارات اخیر ترامپ گفت که در چنین بحران ملی ، آمریکا به جای ‘توییت های اغوا کننده’ به ‘رهبری واقعی’ نیاز دارد. وی همچنین در مورد تداوم «گناه برده داری» و عواقب آن برای ایالات متحده تا به امروز هشدار داد.

گفتنی است موج سراسری ناآرامی‌ها در آمریکا ناشی از اعتراض مردم به قتل یک شهروند سیاهپوست به دست یک پلیس سفید پوست در حالی امروز (یکشنبه) وارد پنجمین روز خود شده که در ۲۵ شهر این کشور حکومت نظامی اعلام شده و تا کنون بیش از یکهزار و ۴۰۰ معترض بازداشت و تعدادی نیز کشته شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *