تاریخچه کت شلوار، قدمت کت و شلوار در ایران

 

در حالی که بسیاری از جنبه‌های کت و شلوار از زمان ایجادشان ثابت مانده‌اند، هنوز تفاوت‌هایی در ویژگی‌های کت و شلوار امروزی و گذشته وجود دارد. برای درک بهتر این تمایزات، با ما همراه باشید تا تاریخچه کت و شلوارها را از منشأ آنها تا امروز بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از فروشگاه فایو،

 آیا تا به حال به ظاهر کت و شلوارها در گذشته فکر کرده‌اید یا اینکه کت و شلوارهای امروزی چه تفاوتی با کت و شلوارهای اصلی دارند؟ اگرچه بسیاری از جنبه‌های کت و شلوار مدرن از زمان ایجاد آن ثابت مانده است اما هنوز تفاوت‌هایی در ویژگی‌های کت و شلوار امروزی و کت و شلوارهای دهه ۱۹۵۰ یا ۱۹۲۰ وجود دارد. برای درک این تفاوت‌ها، بیایید به تکامل کت و شلوار، از آغاز تا دوران معاصر بپردازیم.

تاریخچه کت شلوار

کلمه کت شلوار ریشه در کلمه فرانسوی “suivre” به معنای “پیروی کردن” دارد. این نام به این دلیل به این لباس داده شد که سبک کت از سبک شلوار پیروی می‌کرد و بالعکس؛ بنابراین، کت و شلوار در آن زمان شامل یک کت و یک شلوار بود که از همان پارچه و اغلب یک رنگ ساخته می‌شد. با این حال، این ترکیب در طول زمان دستخوش تغییرات متعددی شد.

 

ریشه کت و شلوار در تمدن ایرانی

اگر نگاهی به فرهنگ و تمدن ایرانی بیندازیم، می‌توان به ریشه کت و شلوار پی برد. امروزه مردم در سرتاسر جهان به دنبال لباس‌هایی هستند که هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و هم برای پوشیدن راحت باشند. کت و شلوار از زمان‌های قدیم موفق به انجام هر دوی این الزامات شده است.

این لباس نه تنها شیک است، بلکه پوشیدن آن راحت است. می‌توان ادعا کرد که کت و شلوار یک لباس جاودانه است که همیشه مورد تقاضا بوده و خواهد بود. این یک لباس جهانی است که می‌تواند در رویدادهای مختلف مانند کنفرانس‌ها و رویدادهای فرهنگی یا علمی پوشیده شود.

ایران در طول تاریخ طولانی خود و حضور اقوام و گروه‌های مختلف همواره بر پوشش و دستیابی به سبک‌های متمایز تأکید زیادی داشته است. با بررسی گذشته ایران، مشخص می‌شود که لباسی شبیه به لباس امروزی وجود داشته است. باستان‌شناسان شواهدی از اولین ابزار نخ‌ریسی در غاری به نام «کمربند» در تپه سیلک در نزدیکی شهر بهشهر کشف کردند که قدمت آن به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.

علاوه بر این، سوزنی با سوراخی برای دوخت، بافندگی یا ریسندگی در شوش، یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین مکان‌های ایران، کشف شد که شواهدی از وجود بافندگی و ریسندگی در ایران باستان دارد. در واقع با توجه به قدمت این ابزار، ایران را می‌توان زادگاه این صنعت دانست. امروزه این کت و شلوار به عنوان یک لباس محبوب و همه کاره باقی مانده است که در محیط‌های مختلف از جمله کنفرانس‌ها و رویدادهای فرهنگی استفاده می‌شود.

 

خاستگاه اولیه کت و شلوار کجاست؟

روت ترنر ویل کاکس، محقق مشهور تاریخ پوشاک، در کتاب «تاریخ پوشاک» خود درباره دو نوآوری در پوشاک ایرانی نوشته است. اولاً ایرانیان باستان پیراهن، شلوار و جوراب را زیر تاپ خود می‌پوشیدند و ثانیاً تاپ بلند آنها در نهایت با کتی که روی شلوار می‌پوشیدند جایگزین شد و منجر به توسعه کت و شلوار مردانه استانداردی شد که امروزه می‌بینیم.

شواهد حاکی از آن است که شلوار عنصری کلیدی در لباس ایرانیان بوده که در فرهنگ‌های دیگر مانند آشوری‌ها، بابلی‌ها و یونانی‌ها وجود نداشته است. نمونه‌هایی از لباس‌های اولیه ایرانی را می‌توان در نقوش طاق بستان و ورقه‌های نقره مربوط به دوران ساسانی مشاهده کرد که کت جلو باز با آستین‌های بلند و نوارهای تزیینی دور سینه و یقه را نشان می‌دهد.

مورخان یونانی از جمله هرودوت نیز تمسخر لباس ایرانیان به ویژه استفاده از شلوار را ثبت کرده‌اند. شلوارها علیرغم اینکه در مواقعی مد نبود، همیشه در فرهنگ ایرانیان حضور داشته و حتی در دوره‌های مختلف توسط خانم‌ها پوشیده می‌شد. با نفوذ لباس‌های اروپایی، لباس‌های ایرانی در دوران قاجار تغییر کرد و کت بلندتر و شبیه کت و شلوار مدرن شد. لباس ناصرالدین شاه که کتی می‌پوشید که تا زانوهایش می‌رسید، توسط مورخ انگلیسی پولاک «نیمه اروپایی و نیمه ایرانی» توصیف شد.

کت و شلوارهای امروزی

در دوران مدرن، طیف گسترده‌ای از کت و شلوارها در رنگ‌های مختلف موجود است که به افراد این امکان را می‌دهد تا کت و شلواری را انتخاب کنند که مطابق با سلیقه شخصی خود باشد. برندهای متعددی در سرتاسر جهان طرح‌های به روز ارائه می‌دهند که در نتیجه بازار رقابتی ایجاد می‌شود. مدل‌های امروزی کت و شلوار را می‌توانید در فروشگاه فایو مشاهده کنید.

در حالی که ایران ممکن است به اندازه کشورهای غربی کت و شلوار تولید نکند، برندهای معتبر وارد بازار شده‌اند و محصولات خود را به شدت تبلیغ می‌کنند. این برندهای ایرانی کت و شلوارهای باکیفیت را با استفاده از مواد مناسب و با طیف وسیعی از سبک‌ها برای پاسخگویی به ترجیحات مردان ایرانی تولید می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *