شرمساری و رنج‌ قربانیان ، رسوایی‌های جنسی کشیشان کاتولیک کلیساهای اروپا و آمریکا   (محمود فاضلی روزنامه اعتماد ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ صفحه ۱۶)

در سال‌های اخیر رسوایی‌های جنسی کشیش‌های کاتولیک در اروپا و آمریکا موجی از انتقادات را علیه واتیکان به راه انداخته است. کلیسای کاتولیک متهم است که به جای برخورد با کشیش‌های کودک آزار، آن‌ها را به مناصب دیگری گماشته و عملا کودکان بیشتری را در معرض آزار جنسی قرار داده است. تعهد رهبر کاتولیک‌های جهان برای مقابله با آزارهای جنسی در کلیسا درحالی است که این نهاد مذهبی در نقاط مختلف دنیا ازجمله آمریکا، آلمان، استرالیا، فرانسه، شیلی و آفریقای جنوبی با پرونده‌های بعضاً قدیمی از آزار جنسی صدها زن و کودک مواجه است. اخیرا کاردینال جان داو سراسقف شهر ولینگتون پایتخت زلاندنو، در کمیسیون تحقیقات در مورد  سوء استفاده‌های جنسی، جسمی و روحی در کلیسا و نهادهای غیرکلیسایی برای رنج‌های قربانیان اظهار شرمساری و تاسف کرد.

انتشار گزارش سوءاستفاده‌های جنسی بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۸ در خلیفه‌گری کلن آلمان، این خلیفه‌گری را به لرزه درآورد. طبق این گزارش تقریباً دو سوم متجاوزین کشیش بودند که حداقل از  ۳۱۴ خردسال سوء استفاده جنسی کردند. نخستین تاثیر این زلزله استعفاء اسقف دوم این خلیفه‌گری است که سرنوشت استعفای خود را به پاپ سپرد. مسئول این خلیفه‌گری، این گزارش را نشانه «شکست» کسانی خواند که در تاریخ خلیفه‌گری با «ممانعت از محاکمه متهمین، از آن‌ها حمایت کرده و نشان دادند که در مورد قربانیان بی‌احساس بودند. او همچنین پذیرفت که مسئولین اسبق این خلیفه‌گری به‌خصوص کاردینال میسنر (۲۰۱۴-۱۹۸۹) از جمله مقصرین است. در ارتباط با سوء استفاد جنسی، در سال ۱۹۷۲، یکی از این کشیش‌ها که اکنون ۸۷ سال دارد بازداشت شد اما یک سال پس از آزاد شدن، کلیسا او را به کلیسای دیگری منتقل کرد.

لژیونرهای مسیح نیز در گزارش جدید خود اعلام کردند ۲۷ کشیش عضو این موسسه، از ۱۷۰ خردسال سوء‌استفاده جنسی کرده‌اند. ۶۰ خردسال مورد سوء استفاده جنسی «مارسیل ماسل دِگولادو» بنیانگذار لژیونرهای مسیح قرار گرفتند. لژیونرهای مسیح که سال‌هاست درگیر سوء استفاده‌ها به‌خصوص توسط بنیانگذار خود شده‌اند، اقدام تازه‌ای به‌سوی شفافیت برداشته و گزارشی با عنوان «همیشه حقیقت و عدالت انجام شود» را منتشر کرد. هدف از این اقدام، درخواست بخشش و انجام اقدامات برای حفاظت از خردسالان و افراد آسیب‌پذیر است.

لژیونرهای مسیح یکی از فرقه یا گرایش مذهبی منشعب از مذهب کاتولیک است که در سال ۱۹۵۹ به‌عنوان جماعت رسولی در آمریکای لاتین تاسیس و هم اکنون به‌عنوان یک کلیسای مستقل با ساختارکلیسایی و روحانیون مخصوص به خود است. لژیونرهای مسیح متهم به انحراف جنسی و کودک آزاری هستند. در سال ۲۰۱۴ با اصلاح قانون اساسی، این جماعت توسط واتیکان برسمیت شناخته شده و با نظارت نماینده پاپ فرانسیس در حال انجام فعالیت در آمریکای لاتین، اروپا، آمریکا و کانادا هستند.

        در سال‌های اخیر پس از انتشار اسامی ۱۲۰ نفر از کشیش‌های کودک آزار توسط اسقف اعظم نیویورک، واکنش‌های مختلفی را در پی‌داشت. او اسامی کشیش‌هایی که متهم به آزار و اذیت جنسی کودکان بوده یا به کودکان میل جنسی داشته و یا تصاویری از کودکان در اختیار داشتند را منتشر کرد. این بزرگ‌ترین فهرستی است که تاکنون ارائه شده به اذعان اسقف اعظم، به درخواست قربانیان و بازماندگان منتشر شد. در این فهرست که اتهاماتشان از سوی کمیسیون مستقل نظارتی کلیسا تایید شده، اسامی کشیش‌هایی که از دهه ۲۰ قرن پیش مرتکب جرم شده‎اند، نیز دیده می‌شود.

        سوء استفاده جنسی از کودکان در کلیسا‌های کاتولیک بحرانی جدی است که چندین دهه بخش‌های بسیاری را در اروپا و آمریکا در بر گرفته است. رسوایی مقامات بالای کلیسا‌ها در حالی است که کلیسای کاتولیک همیشه سعی داشت با مخفی نگه داشتن بر این بحران قداست کلیسا‌ها را حفظ کنند، اما قربانیان بر این باورند که کلیسای واتیکان اقدامات کافی برای جبران این گناه نابخشودنی انجام نداده است. در حالی که بسیاری از مقام‌های کلیسا تصور می‌کردند بحران آزار جنسی در این نهاد محوری کاتولیک‌ها نزدیک به دو دهه است که پایان یافته، اما افشای رخداد‌های مشابه در کلیسا‌های نقاط مختلف جهان از شیلی گرفته تا استرالیا، موجب شد تا مسئله آزار جنسی کودکان در کلیسا بار دیگر در معرض توجهات قرار گیرد. واتیکان از سال‌ها پیش به‌واسطه افشاگری‌های متعدد در خصوص رسوایی جنسی برخی کشیش‌ها و آزار کودکان به شدت دچار بحران شده و با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو‌ است. این رسوایی‌ها در بسیاری از مواقع توسط رهبران کلیسا و مقامات بالادست کشیش‌های متخلف سرپوش گذاشته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *