نزدیک به ۹ هزار کارگاه تجاری و اقتصادی در منطقه تربت حیدریه فعال است

نزدیک به ۹ هزار کارگاه تجاری و اقتصادی در منطقه تربت حیدریه فعال است

تربت‌حیدریه – ایرنا – رییس اداره تامین‌ اجتماعی منطقه تربت‌حیدریه گفت: کارگاههای اقتصادی و تجاری فعال در این شهرستان و حومه با روند رو به رشد قابل ملاحظه به مرز ۹ هزار مورد نزدیک شد.

محمد شریفی‌مند روز شنبه با گرامیداشت هفته تامین اجتماعی و بهزیستی به خبرنگار ایرنا افزود: آمار کارگاههای فعال اقتصادی و تجاری منطقه تربت حیدریه که شهرستانهای رشتخوار و زاوه را نیز شامل می شود؛ فقط طی سه ماه نخست امسال حدود یک درصد رشد داشت و آمارهای موجود حاکیست این روند رو به رشد دست کم در آینده نزدیک ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بیمه شدگان اصلی و تبعی تامین اجتماعی تربت حیدریه، رشتخوار و زاوه نیز تقریبا به همین نسبت رشد داشته است، اظهار کرد: هم اکنون ۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر بیمه شده اصلی، ۹ هزار و ۹۷۲ نفر مستمری بگیر اصلی و ۸۳ هزار و ۷۹ نفر بیمه شده تبعی از مزایای بیمه ای سازمان در سطح منطقه برخوردارند.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال مستمری به بازنشستگان، افراد از کارافتاده و بازماندگان مشمول دریافت خدمات و تعهدات بلندمدت پرداخت شد همچنین طی همین مدت ۸۳ میلیارد ریال خدمات و تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت، دستمزد ایام بیماری، بارداری، کمک هزینه ازدواج و موارد مشابه به افراد تحت پوشش تامین اجتماعی تربت حیدریه پرداخت شد که به ترتیب نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد ۸۰ و ۳۳ درصدی برخوردار است.

نزدیک به ۹ هزار کارگاه تجاری و اقتصادی در تربت حیدریه فعال است

رییس تامین‌ اجتماعی منطقه تربت‌حیدریه ادامه داد: به هر میزان که رونق اقتصادی و تجاری در سطح منطقه بیشتر باشد بر سایر شاخص های رفاهی اثر مثبت می گذارد از این رو فعالیت صد در صدی کارگاههای نیمه فعال شهرستان می تواند تاثیر بهتری در مولفه های اقتصادی همچون افزایش درآمد سرانه داشته باشد.

شریفی مند تعداد کارگاه‌های نیمه فعال موجود در شهرستان‌های تربت حیدریه، رشتخوار و زاوه را پنج هزار و ۱۷۴ مورد عنوان و اظهار کرد: این واحدها به دلیل موانع مختلف با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ درصد به کار تولید، اشتغال و خدمات مشغولند که رفع مشکلات آنها از سوی دستگاههای ذیربط می تواند بر رونق بیشتر کسب و کار اعم از تولید و بازار اثرگذار باشد.

وی گفت: تامین اجتماعی تربت حیدریه در راستای وظیفه ذاتی از طریق بازرسی کارگاهها برای ثبات فعالیت های اقتصادی تلاش می کند که در این راستا طی سه ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۷۳ مورد بازرسی انجام داد.

وی کارگاههای اقتصادی و تجاری فعال و نیمه فعال در تربت حیدریه را شامل همه بخش های تولید و تجارت در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، صنایع دستی، تجارت و غیره عنوان کرد.
وی افزود: یکی از مزیتهای مهم تامین اجتماعی تربت حیدریه وجود بیمارستان رازی در این شهرستان است که باعث شده افراد تحت پوشش در شهرستان‌های جنوبی خراسان رضوی دسترسی صد در صدی رایگان به خدمات درمانی بدون نیاز به یک ریال پرداختی داشته باشند.

گفتنی است پیش از معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه تربت حیدریه گفته بود: عمده ترین چالش پیش روی رونق تجارت و اقتصاد شهرستان؛ سیاست انقباضی بانکها است.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قطب کشاورزی خراسان رضوی است و در بخش تجارت و معدن نیز مزیت نسبی دارد هر چند در حوزه صنایع تبدیلی هنوز به توانمندی بالا نرسیده است.

زاوه و رشتخوار نیز قطب تولید گندم، پسته، زعفران و انار هستند هر چند در سایر بخشها همچون صنایع دستی مزیت نسبی دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *