دکترضیا الاطبا بزرگ خاندان ضیایی  و اولین طبیب دیارمان را بیشتر بشناسیم  (بخش  هفتم  )  کاظم خطیبی

قبلا در باره خانواده دکتر محمود ضیایی مواردی مطرح شد که ایشان مدتی در مشهد به طبابت پرداخته بودند و بعضی از  همشهریان  حتی خاطرات خوبی از ایشان دارند از جمله آقای دکتر محمد حسن ابریشمی که مدتی برای مداوای  بیماریشان در جوانی خدمت دکتر محمود ضیایی رسیده بودند و از اخلاق و مردمداری وی همیشه به نیکی یاد می کنند همچنین آقای حشمت جهانگیری همشهری دیگرمان که گویا تحت درمان این پزشک بوده و حتی نسخه آن زمان را نگهداری کرده اند وی میگوید  مطب دکتر محمود ضیایی  در خیابان خسروی نبش امام حمینی ( پهلوی سابق ) بوده در کنج در طبقه فوقانی همان ساختمان

همانطوریکه قبلا گفته شد حاصل ازدواج آقای دکتر محمود ضیایی که با خانم عذرا مشیری  تک فرزندی بنام حسین ضیایی بود که در پانزدهم  تیر ماه  سال ۱۳۲۳ در تهران متولد گردید

دکتر محمد و همسرش و خسین ضیایی

 

 وی در ابتدا به مدرسه البرز تهران رفت، اما دبیرستان را در مدرسه «بلاک»، در مین ‌سوتا، تکمیل کرد. در سال ۱۳۴۶ش، از دانشگاه «ییل»، لیسانس فیزیک و ریاضیات گرفت. بعدها در هاروارد،  پرفسور سید محسن مهدی زیر نظر اندیشمند برجسته عراقی، فارابی‌پژوه، متخصص برجسته زبان عربی، مهم‌ترین‌ و مؤثرترین‌ شخصیت در بسط عمیق فلسفه سیاسی اسلامی در غرب و صاحب کتاب «دیدگاه فارابی در باب فلسفه و دین»، است.درجه دکترای فلسفه اسلامی کسب کرد. وی به مطالعه زبان‌های سانسکریت و آلمانی پرداخت و در یونانی کهن، عربی و فرانسه نیز تسلط یافت پروفسور حسین ضیایی لیسانس ریاضیات و فیزیک خود را در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه ییل و دکترای فلسفه اسلامی را در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است.

وی در ایران با خانم مهستی افشار ازدواج نمود و حاصل ازدواج ایشان با همسرشان یک فرزند پسر بنام داد علی می باشد چون زنده یاد سید حسین ضیایی علاقه وافری به مولا علی داشت نام فرزند خود را  اینگونه انتخاب کرد که وی  در حال حاضر در رشته پزشکی در امریکا فعالیت می نماید .وی با خانم استفانی ازدواج نمودو دارای یک دختر بنام مالیا ضیایی می باشد

خانواده پروفسور  حسین ضیایی

 وی مدتی نیز در ایران در دانشگاههای تهران و صنعتی شریف تدریس کرده است که تأسیس «مرکز مطالعه فرهنگ‌ها» در سال ۱۳۵۵ش و تأسیس کتابخانه و انتشارات مهمی از فعالیتهای ایشان است .وی در سال ۱۳۶۱ ش مجدد به آمریکا برگشت و شروع به  تدریس در هاروارد، براون و دانشکده ابرلاین، به مدت ۵سال نمود.استاد ضیایی از سال ۱۹۸۸ م در گرو ه شرق شناسی و مطالعات ایرانی و اسلامی دانشگاه کالیفر نیا مشغول تدریس و پژوهش بود ایشان آثار متعددی در باره فلسفه اسلامی و خصوصا طرح موضوع سهروردی در غرب به زبان انگلیسی منتشر کرده است . همچنین از آثار شاعران بزرگ ایران مانند جلاالدین رومی ، سعدی ،حافظ ،نظامی و دیگران را به انگلیسی بر گرد انده و جنبه های گوناگون آین آثار را به دانشجویان معرفی کرده است .

. در ده  سالهای هفتاد شمسی استاد ضیایی شبی را در جامعه تربتیهای مقیم تهران به سخنرانی پرداخت ودر باره فلسفه اشراق سخن گفت که مورد استقبال همشهریان قرار گرفت

پروفسور ضیایی نظرات گوناگونی داشت جمله معتقد بو و ریاضیات همواره در  اندیشیدن و ساختمان پذیری گزاره‌های فلسفی راه دارد … .. اگر به تاریخ نظر کنیم خواهیم دید اغلب ریاضیدانان صاحب مکتب برای بیان کلیات نظام‌های خود به بیان فلسفی روی آورده‌اند…. سر انجام زنده یاد استاد حسین ضیایی در سوم شهریور ۱۳۹۰ در شهر لس آنجلس آمریکا درگذشت .

بهمین  دلیل به  پیشنهاد دکتر محمد حسن ابریشمی همشری عزیزمان از جناب  حاج حسن آقای ضیایی  مدیر عامل جامعه تربتیهای مقیم تهران  در خواست نمودند  در مراسم یاد بود استادکه شب هشتم شهریور در تالار اجتماعات جامعه بر گزار میگردد  از جناب  پرو فسور اعوانی ریاست محترم انجمن فلسفه و حکمت  ایران جهت سخنرانی دعوت بعمل آید  که خوشبختانه پروفسور اعوانی هم ضمن قبولی در مراسم شرکت ودر باره  شخصیت و زندگی علمی زنده یاد حسین ضیایی مطالب خوبی را برای حاضران بیان نمودند که اینجانب  کل فایل صوتی ایشانر ا   با  هماهنگی آقای محمد حسن  ابریشمی و دکتر اعوانی پس از ویرایش آن   از طریق همشهری دلسوز دیارمان  استاد جلال رفیع در روز نامه اطلاعات مورخ     ۱۳۹۰ چاپ گردید یادش گرامی باد .حچت الاسلام و المسلمین دکتر سید سلمان صفوی  ریاست آکادمی مطالعات  ایرانی لندن   بمناسبت  در گذشت  زنده یاد پرفسور حسین ضیایی چنین میگوید :
نخستین ملاقاتم با ایشان در ماه می سال ۲۰۰۱ در کنفرانسی بود  که پیرامون علیت از دیدگاه ملاصدرا در لندن برگزار کردم. این کنفرانس از سوی نمایندگی مقام معظم رهبری در انگلیس (مرکز اسلامی انگلیس) با همکاری سواس برگزار شد. به مرور همکاری ما به دوستی و الفت تبدیل شد و به خصوص در سال های اخیر برخی از ملاحظات اجتماعی خود را برای این فقیر ارسال می کردند که آنها را به اطلاع آقای دکتر حداد عادل و برخی دیگر از مسئولان می رساندم.

ایشان پس از دریافت یکی از کتاب های این فقیر برایم نوشت:  “در آئین ما صداقت، رحمت، عدالت، عفت، حکمت و مردانگی و شجاعت معنای ابدی دارند.” به مولی الموحدین حضرت علی (ع) ارادت ویژه داشت و در ایمیل هایش ما را به “سنت رحمت، صداقت و عدالت مولای ما” دعوت می کرد. در این اواخر برایم  نوشت: “سیــدِ عاشق  در تمامی اوقات شب و روز به فکر میهنم هستم”. آغاز و پایان بسیاری از امیل هایش با این فقیر با “هو” و “یا حق” بود. در این سال ها ایشان را  از جهت علمی دانشمندی متخصص و محقق در حوزه فلسفه اسلامی و به خصوص سهروردی شناسی و از جهت اخلاقی علیرغم  تخصص و موقعیت علمی برجسته به عنوان مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه یو سی ال ای، فارغ از شهرت طلبی و غوغا سالاری یافتم.

از جهت ملی با وجودی که سال ها در آمریکا زندگی کرده بود، اما همواره به یاد ایران و ملت و فرهنگ ایران بود. آرزوی این فیلسوف وطن دوست، بزرگی و عظمت ایران با تکیه بر فرهنگ بزرگ فلسفی آن بود. بعید است به این زودی ها کسی جایگزین علمی با سجایای اخلاقی و ملی ایشان در آمریکا شود.

فلسفه ریاضیات، معرفت و اشراق در اندیشه سهروردی (به زبان انگلیسی) و ترجمه حکمت الاشراق و پرتونامه سهروردی به انگلیسی، تصحیح انتقادی و مقدمه  کتاب انواریه (ترجمه و شرح حکمت الاشراق سهروردی) به زبان فارسی و تصحیح و تحشیه شرح حکمه الاشراق سهروردی به عربی از جمله آثار ایشان است.

فقدان ایشان را به جامعه علمی ایرانیان خارج از کشور، هموطنان، اصحاب فلسفه و خانواده محترمشان تسلیت می گویمخداوند روحش را با سقراط حکیم، شیخ اشراق و اجداد طاهرینش محشور گرداند.ادامه دارد …..

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *