دکتر محمدرضا راشدمحصل، نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی، در ۸۷ سالگی درگذشت.

دکتر محمدرضا راشدمحصل، در خردادماه سال ۱۳۱۵ خورشیدی، در در روستای افضل‌آباد ماژان خوسف شهرستان بیرجند، استان خراسان جنوبی، زاده شد. پس از پایان دانش‌آموختگی مقدمانی در بیرجند در ۱۳۳۳ به خدمت فرهنگ درآمد و پس از گذراندن دوره‌های عالی تحصیلی در سال ۱۳۵۳ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت.

همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات، هموند (:عضو) هیات علمی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز (شهید چمران کنونی)، همکاری با شورای کتاب کودک، تدوین دایره‌المعارف (قاموس)، تدریس در دانشگاه تبریز، همکاری با دانشکده ادبیات مشهد و دانشگاه بیرجند، هموند هسته‌ی قطب علمی فردوسی‌شناسی و هموند هیات‌مدیره فرهنگسرای فردوسی از فعالیت‌های این چهره‌ی فرهنگی است‌.

زنده‌یاد راشد محصل، بیش از ۸۰ مقاله و کتاب نوشته است که از آن میان می‌توان از کتاب‌های «پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی»، «گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح»، «نشانه‌شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث»، «تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند»، «فارسی عمومی» (با همکاری دکتر بهنام‌فر و دکتر محمدی)، «داستان گشتاسب در دو نگاه» (پیکره‌شناسی و دریافت‌های اجتماعی)، «نظارت بر تهیه و چاپ سه کتاب شاهنامه‌پژوهی و «خیّام‌شناخت و عطّارشناخت» (ویژه‌نامه‌های فردوسی، خیّام و عطار) یاد کرد.

مراسم خاکسپاری روز جمعه ۲۱ مهرماه، ساعت ۱۰ در بهشت رضا بلوک ۴۲ (قطعهٔ نام‌آوران) برگزار خواهد شد.
همچنین مراسم ترحیم روز شنبه ۲۲ مهرماه ساعت ۱۹:۳٠ تا ۲۱ در مسجد غدیر باباعلی واقع در بلوار ارشاد (محله ششصد دستگاه) برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *